Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Rika "knösar" som kan ha häst?

Madick skrev 2012-06-11 08:27:34 följande:
    Prioritering handlar det om. Hästar tar massor med pengar och massor med tid. När jag var yngre hade jag hästar, upp till 3 samtidigt. Då gick ALLA mina pengar och all min tid till dem. När barnen kom hade jag en häst, men insåg att tiden inte räckte till för att hinna med både häst och familj som jag ville så hästarna fick gå. Nu när jag skulle kunna ha både tid och råd så väljer jag att göra annat med både tid och pengar. Min kompis valde att ha hästar och har ett helt annat liv.

Kanske ni kan ha en häst som går delvis på ridskola? Det vet jag de som har, de har hästen helinackorderad på ridskolan och den får gå lektioner och då är stallhyran bara liten och ni har tillgång till hästen överenskomna tider/dagar.
    Mycket smart förslag då det oftast finns vana personer på en ridskola som man kan fråga. Man kan också på många ridskolor vara fodervärd åt en ponny som ridskolan äger och betalar då för att ha tillgång till hästen de dagar som den inte går på ridskola, men står inte för inköpskostnaden så att säga. Plus att det kan vara mer lagom rent tidsmässigt om man inte har oändligt med tid. Det tar annars 2-3 timmar varje dag med egen häst om man ska mocka, fixa fodret och rida.

Om man har möjlighet till egen uppstallning och hö hemma kostar det ju inte så mycket men jag tror att det är mycket värt att ha sin första häst/ponny i en miljö där det alltid finns någon att fråga, t ex om hästen verkar hängig, är bråkig osv. Så jag hade tänkt på det i första hand och inte på ekonomin, det behöver inte bli så dyrt, särskilt inte om man bor på en mindre ort långt ifrån storstan.
Svar på tråden Rika "knösar" som kan ha häst?