• saua83

Har pco, vad gör jag nu?

Var hos en privat gynekolog igår pga av långa oregelbundna cykler, mellanblödningar m.m. och när han tittade såg han att jag har många äggblåsor samt något större äggstockar (?) och sa att jag har nåt som heter PCO. Enda rådet jag fick var att gå ner några kilo och antagligen få mer regelbunden ägglossning, men nu när jag googlar detta så blir jag förtvivlad - verkar ju mer eller mindre svårt att få barn öht om man har detta. Söker därför råd och solskenshistorier?! Hjälpte det att gå ner i vikt (i mitt fall handlar det som ca.5-8 kilo) eller behövde ni göra mer omfattande åtgärder? Har sen tidigare en dotter som blev till på tredje försöket efter p-piller, nu har jag inte ätit p-piller sen 1 år tillbaka...

• Svar på tråden Har pco, vad gör jag nu?
  • saua83

Åh, ni har gett mig hopp! =) Tusen tack för svaren, det var vad jag behövde!
    Har lyckats gå ner 1 kg på en vecka nu så jag är motiverad till max! Vi har till augusti på oss att bli spontangravida (?) sen dras det igång en mer omfattande utredning så jag spar den här tråden för att komma ihåg alla era tips.

BuoBä skrev 2012-06-11 23:31:19 följande:
    Hör förresten med din läkare om Metformin kan vara något för dig. Det stabiliserar insulinnivåerna och hjälper många med PCO att gå ner i vikt. Sök här på forumet så hittar du massa trådar. Det brukar även rekommenderas att dra ner på snabba kolhydrater. Man måste inte gå så långt som LCHF, men lite åt det hållet.

Metformin, hm, om det stabiliserar insulinnivåerna? Är det så att blodsockret håller sig mer i shakt under dagen så suget efter kolhydrater/socker minskar? Ursäkta min dumhet men jag har ingen jättekoll på det där...
  • saua83
    Bloondie skrev 2012-06-12 22:49:33 följande:
    Hej!

Jag har PCOS o har sååå svårt att gå ner i vikt så jag gjorde en gastric sleeveoperation med ett ursprungsbmi på 30 på centrum för titthålskirurgi. Blev gravid efter 9 års längtan

/C     
    Grattis! Härligt! Dock har jag ingen jätteövervikt, har ett bmi på 27,5 så gastric op är nog lite för drastiskt för mig. Har ju blivit gravid en gång och då vägde lite några kilon mindre än nu, så viktnedgången är på gång...1 kg på 1 vecka nu...till nästa ÄL är jag nog klar och då ska det bakas bebis!!!
Svar på tråden Har pco, vad gör jag nu?