• saua83

Har pco, vad gör jag nu?

Var hos en privat gynekolog igår pga av långa oregelbundna cykler, mellanblödningar m.m. och när han tittade såg han att jag har många äggblåsor samt något större äggstockar (?) och sa att jag har nåt som heter PCO. Enda rådet jag fick var att gå ner några kilo och antagligen få mer regelbunden ägglossning, men nu när jag googlar detta så blir jag förtvivlad - verkar ju mer eller mindre svårt att få barn öht om man har detta. Söker därför råd och solskenshistorier?! Hjälpte det att gå ner i vikt (i mitt fall handlar det som ca.5-8 kilo) eller behövde ni göra mer omfattande åtgärder? Har sen tidigare en dotter som blev till på tredje försöket efter p-piller, nu har jag inte ätit p-piller sen 1 år tillbaka...

• Svar på tråden Har pco, vad gör jag nu?
  • BuoBä

Det _kan_ vara svårare att bli gravid med PCO - just för att man har ägglossning så sällan - men det måste inte vara det. För många hjälper det att gå ner i vikt och varje litet kilo kan göra skillnad. Ifall viktnedgång inte räcker för dig så finns det mediciner som triggar ÄL. Det är definitivt inte kört för dig!

• Miraklet09

Jag fick min digagnos ganska tidigt efter ppilerna blev kastade
    och jag försökte att få barn i ca 2-3 år innan vi fick diagnosen
    och det känndes som en befrielse samtidigt som en dom, vad händer nu??

resan började och jag beslutade tillslut efter att ha provat pergotime enkel dos, fick ägglossning med fint ägg
    och de blev ingenting då och sedan så gick det ett tag ja  provade hormon sprutor och sedan beslutade ja mig gå ner i vikt ist, poff sa det efter 10kg minus =)

Isabelle <3
  • BuoBä

Hör förresten med din läkare om Metformin kan vara något för dig. Det stabiliserar insulinnivåerna och hjälper många med PCO att gå ner i vikt. Sök här på forumet så hittar du massa trådar. Det brukar även rekommenderas att dra ner på snabba kolhydrater. Man måste inte gå så långt som LCHF, men lite åt det hållet.

• lenore

jag har pcos och likt dig så googlade jag en hel del efter jag fått diagnosen. hittade en studie på Sahlgrenska i Göteborg där man undersökte effekterna av akupunktur för patienter med pco/pcos. kontaktade mottagningen och utan remiss så fick jag påbörja behandling. 
    under de 3 månader behandlingen nu fortlöpt har jag fått 2 ägglossningar, cykler på ca 35 dagar. visst jag behöver ändå gå ner ungefär lika mycket som du i vikt men att kroppen börjat fungera igen är underbart!

var på gyn i fredags och gjorde ett vul och då fanns det inte ett spår av pcos-utseende på äggstockarna,så hoppet är definitvt inte ute för dig. :)

pickles are cucumbers soaked in evil
  • saua83

Åh, ni har gett mig hopp! =) Tusen tack för svaren, det var vad jag behövde!
    Har lyckats gå ner 1 kg på en vecka nu så jag är motiverad till max! Vi har till augusti på oss att bli spontangravida (?) sen dras det igång en mer omfattande utredning så jag spar den här tråden för att komma ihåg alla era tips.

BuoBä skrev 2012-06-11 23:31:19 följande:
    Hör förresten med din läkare om Metformin kan vara något för dig. Det stabiliserar insulinnivåerna och hjälper många med PCO att gå ner i vikt. Sök här på forumet så hittar du massa trådar. Det brukar även rekommenderas att dra ner på snabba kolhydrater. Man måste inte gå så långt som LCHF, men lite åt det hållet.

Metformin, hm, om det stabiliserar insulinnivåerna? Är det så att blodsockret håller sig mer i shakt under dagen så suget efter kolhydrater/socker minskar? Ursäkta min dumhet men jag har ingen jättekoll på det där...
  • BuoBä
    saua83 skrev 2012-06-12 07:17:47 följande:
    Metformin, hm, om det stabiliserar insulinnivåerna? Är det så att blodsockret håller sig mer i shakt under dagen så suget efter kolhydrater/socker minskar? Ursäkta min dumhet men jag har ingen jättekoll på det där...

Ja det minskar suget efter kolhydrater, men det är inte enbart därför man går ner i vikt utan också för att samspelet mellan insulin och hormoner blir normaliserat. Googla på insulinresistens vid PCO.

Man kan få samma resultat genom att bara lägga om kosten, men eftersom Metforminet minskar söt-/kolhydratsuget kan det vara lättare att lägga om kosten med tabletter.

Nackdelen med Metformin är att man kan bli illamående och få kass mage av det, särskilt när man precis börjat ta det. För de flesta går det över efter ett tag, och man börjar med en liten dos och trappar upp för att minimera problemen.

• Bloondie

Hej!

Jag har PCOS o har sååå svårt att gå ner i vikt så jag gjorde en gastric sleeveoperation med ett ursprungsbmi på 30 på centrum för titthålskirurgi. Blev gravid efter 9 års längtan

/C     

• saua83
    Bloondie skrev 2012-06-12 22:49:33 följande:
    Hej!

Jag har PCOS o har sååå svårt att gå ner i vikt så jag gjorde en gastric sleeveoperation med ett ursprungsbmi på 30 på centrum för titthålskirurgi. Blev gravid efter 9 års längtan

/C     
    Grattis! Härligt! Dock har jag ingen jätteövervikt, har ett bmi på 27,5 så gastric op är nog lite för drastiskt för mig. Har ju blivit gravid en gång och då vägde lite några kilon mindre än nu, så viktnedgången är på gång...1 kg på 1 vecka nu...till nästa ÄL är jag nog klar och då ska det bakas bebis!!!
Svar på tråden Har pco, vad gör jag nu?