Inlägg från: sofiabergman |Visa alla inlägg
  • sofiabergman

få marsvin tama?

Jag har tre marsvin. En är inne på 6:e året, en är 3 och en är 4 månader och de är världens keligaste! Alla tre är honor.
    Den ena tjejen, som är 3, blir avundsjuk om jag klappar någon av de andra i buren och kommer liksom fram och puttar på handen så jag ska klappa henne också Skrattande. Tar man upp henne så korvar hon ihop sig och lägger sig med huvudet mot mig och bara myspyser. Den äldste är också supergo'. Hon tar lite längre tid på sig men är mycket kelig och lägger sig gärna bekvämt när man har henne uppe. Det senaste tillskottet är betydligt spattigare, men också yngre så det är ju inte så konstigt. Hon beter sig som en unge, dvs skuttar runt och springer fortare än fortast i buren. Men hon börjar lugna ner sig. Tar man upp henne ensam skriker hon  efter sina kompisar efter ett tag. Är alla uppe så gosar hon gärna ner sig, helst nära de andra svinen.

Mina marsvin är uppe varje kväll. De får ligga på en hög med handdukar (just in case) och på mig och min gubbe. Jag tar alltid upp alla tre eller alt. alla utom lilltjejen om hon är väldigt spattig - då får hon åka ner i buren igen (då är hon troligtvis bara kissnödig). Jag har totalt haft 8 marsvin och alla har varit superkeliga. Tricket tror jag är att ta upp de ofta, ta upp dem tillsammans och låt det ta tid. Verkar de besvärade av att man klappar de, klappa inte utan låt de då bara vara.
    Det var mina tips :) 

Svar på tråden få marsvin tama?