• Miss HoneyBunny

få marsvin tama?

skaffade för en månad sedan två marsvinsungar, de är inte syskon men kommer från samma uppfödare.
    det känns helt hopplöst att få de tama, de är livrädda för allt. minsta ljud så springer de och gömmer sig! de kommer fram och hämtar godsaker ur handen om man sitter en stund och väntar. Försöker man kela med en av dom så "skriker/visslar" de efter varandra så man blir nästan rädd... jag tror den ena nafsade på mitt finger häromdagen när jag försökte kela.
    är det normalt att de skriker efter varandra så fort de inte är tillsammans?
    vi har dom i vardagsrummet på ett litet bord brevid soffan så de ser oss hela tiden.

är marsvin så här rädda och spattiga? har ingen erfarenhet sen tidigare av marsvin, bara kanin. men just nu känns det hopplöst... är det bara att ge dom tid som gäller......?

• Svar på tråden få marsvin tama?
  • Nellee

Hur är de när ni tar upp dem? Vi har två stycken marsvin hemma. 

Don't you black or white me
  • Litet My

Jag har varit lite "hård" plockat upp dem och "tvångsgosat" med dem, inte så de blir hysteriska men så de vänjer sig vid att det faktiskt inte är farligt att sitta i knäet och umgås.

De 8 jag hade blev supergosiga allihopa och sov gärna i knäet och larvade efter när de var lösa på golvet. Var en som inte blev tam men den var ohanterad och ganska gammal när jag fick den.  

• Madick

Japp, de är väldigt skvättiga, vissa mer än andra. Ta upp dem mycket, "stäng in dem" i ett hörn så du kan plocka upp dem utan att jaga och håll på mycket med dem. Klappa, klipp klorna, gosa, mata med gurka osv. Ju mer man pysslar desto tamare blir de. 

Jag har tre, de är väldigt olika. En är lite äldre och står ut med det mesta, han bet mig en gång när han var ny och då flög han iväg (jag blev arg, tur han landade på fötterna), sen dess har han aldrig bitit. En av de små bet mig och då tog jag tag i nacken och lyfte upp, han blev rädd men verkade fatta för han har inte bitit igen. Dessutom är han nästan lika tam som den äldre nu. Den tredje har alltid varit superrädd, han kallas blixten för han är verkligen blixtsnabb. När man väl håller honom sitter han still, så om jag la ner mer tid skulle han säkert bli tamare.

Men hantering hantering hantering är vad som får dem tama. 

• Miss HoneyBunny

ok, det är väl bara att fortsätta hålla på.... det tråkiga är att man måste " jaga " dom runt i buren för att få tag i dom. den ena är mindre rädd än den andra, men inte det minsta tam för det. man kanske ska lägga in nåt gott i buren till den som man inte kelar med så den håller tyst en stund :)

• Mariohn
    Madick skrev 2012-06-04 21:45:31 följande:
    Japp, de är väldigt skvättiga, vissa mer än andra. Ta upp dem mycket, "stäng in dem" i ett hörn så du kan plocka upp dem utan att jaga och håll på mycket med dem. Klappa, klipp klorna, gosa, mata med gurka osv. Ju mer man pysslar desto tamare blir de. 

Jag har tre, de är väldigt olika. En är lite äldre och står ut med det mesta, han bet mig en gång när han var ny och då flög han iväg (jag blev arg, tur han landade på fötterna), sen dess har han aldrig bitit. En av de små bet mig och då tog jag tag i nacken och lyfte upp, han blev rädd men verkade fatta för han har inte bitit igen. Dessutom är han nästan lika tam som den äldre nu. Den tredje har alltid varit superrädd, han kallas blixten för han är verkligen blixtsnabb. När man väl håller honom sitter han still, så om jag la ner mer tid skulle han säkert bli tamare.

Är du allvarlig? Du kastade alltså iväg ett djur som använde sina instinkter? Jävligt lämpligt. 
  • viljestarkmamman

Jag läste någonstans att de inte ska ha hus de kan "gömma" sig i, så vårat har bara två väggar och ett tak innan dess hade vi ett riktigt hus men vår satt och hökade där hela tiden nu är han mycket mer ute! Ultratam är han, har tom buren alltid öppen men han sticker inte, men vist har vi ägnat mycket tid till honom och han bor i husets absoluta center där det alltid är rörelse

• Pastell
    Madick skrev 2012-06-04 21:45:31 följande:

Förvånad
  • Nellee

Hur mycket är ni med dem? När vi fick hem våra så var de över året och fullständigt livrädda. De kom inte från ett bra hem. Första veckorna tog vi bara upp dem när vi skulle göra rent i buren och klippa klorna. Men vi var vid buren, pratade med dem,klappade varje gång vi gick förbi och sonen läste böcker om marsvin för dem  

Efter hand så flög de inte iväg så fort någon närmade sig och då började vi ta upp dem. Flera gånger om dagen. Nu så är de super sociala och jättelätta att vara med. De piper och pratar och har sig och det är inga problem alls att ta upp dem. Även om den ena blir riktigt orolig för att den andra får något gott som inte den får om bara ena tas upp. Så vi lägger alltid ner något till den som är ensam då i buren.  

Don't you black or white me
  • Madick
    Mariohn skrev 2012-06-04 21:50:04 följande:
    Är du allvarlig? Du kastade alltså iväg ett djur som använde sina instinkter? Jävligt lämpligt. 
    Jag vet att det inte är lämpligt och det var knappast en medveten handling. Kasta kanske är fel ord, mer släppte ner från högre höjd än normalt.
  • Madick
    Miss HoneyBunny skrev 2012-06-04 21:49:42 följande:
    ok, det är väl bara att fortsätta hålla på.... det tråkiga är att man måste " jaga " dom runt i buren för att få tag i dom. den ena är mindre rädd än den andra, men inte det minsta tam för det. man kanske ska lägga in nåt gott i buren till den som man inte kelar med så den håller tyst en stund :)
    Försök att inte jaga, det gör dem stressade. Ha nånting (skärbräda?) som du kan stänga för så det blir mindre yta, då sitter de still och stressar inte upp sig.
  • Mariohn
    Madick skrev 2012-06-05 07:22:56 följande:
    Jag vet att det inte är lämpligt och det var knappast en medveten handling. Kasta kanske är fel ord, mer släppte ner från högre höjd än normalt.
    ååh så det var inte ens en smärtreflex utan ett medvetet plågande? Det gör bara saken värre. Du borde inte ha djur eller vara nära djur alls faktiskt. 
  • Madick
    Mariohn skrev 2012-06-05 12:05:22 följande:
    ååh så det var inte ens en smärtreflex utan ett medvetet plågande? Det gör bara saken värre. Du borde inte ha djur eller vara nära djur alls faktiskt. 

Hur fick du det till ett medvetet plågande att jag släppte när jag blev biten?

Din koppling att jag inte borde vara nära djur alls har ungefär lika logisk koppling som att du inte borde få ha barn med så konstiga tolkningar du gör av vad andra skriver.
  • Mariohn
    Madick skrev 2012-06-05 13:47:56 följande:
    Hur fick du det till ett medvetet plågande att jag släppte när jag blev biten?

Din koppling att jag inte borde vara nära djur alls har ungefär lika logisk koppling som att du inte borde få ha barn med så konstiga tolkningar du gör av vad andra skriver.
    Verkligen. Men nu har jag aldrig gjort mitt barn illa. Det är väl det som skiljer dig och mig åt. 
  • Madick
    Mariohn skrev 2012-06-05 14:03:10 följande:
    Verkligen. Men nu har jag aldrig gjort mitt barn illa. Det är väl det som skiljer dig och mig åt. 
    Och var fick du fram att marsvinet gjorde illa sig? Han hoppar lika högt själv idag utan problem och är inte ett dugg rädd. Kanske fråga efter fakta istället för att dra förhastade slutsatser om mig som person.
  • Mariohn
    Madick skrev 2012-06-05 14:05:49 följande:
    Och var fick du fram att marsvinet gjorde illa sig? Han hoppar lika högt själv idag utan problem och är inte ett dugg rädd. Kanske fråga efter fakta istället för att dra förhastade slutsatser om mig som person.
    Jag har inte dragit förhastade slutsatser om dig som person. Jag svarade på dina inlägg. 

" En är lite äldre och står ut med det mesta, han bet mig en gång när han var ny och då flög han iväg (jag blev arg, tur han landade på fötterna), sen dess har han aldrig bitit."

Så skrev du. Att han flög iväg för att du blev arg. Det är inte orimligt att tro att ett marsvin som kastas iväg skulle kunna ta skada. Du verkar ta detta väldigt personligt och jag är inte ute efter att göra dig ledsen. Detta handlar som sagt inte om dig som person utan om handlingen du beskrev. 

• Madick

OK, dumt uttryckt av mig från början (han blev inte kastad "på riktigt") och kan såklart bli helfel i en tråd såhär.

• sofiabergman

Jag har tre marsvin. En är inne på 6:e året, en är 3 och en är 4 månader och de är världens keligaste! Alla tre är honor.
    Den ena tjejen, som är 3, blir avundsjuk om jag klappar någon av de andra i buren och kommer liksom fram och puttar på handen så jag ska klappa henne också Skrattande. Tar man upp henne så korvar hon ihop sig och lägger sig med huvudet mot mig och bara myspyser. Den äldste är också supergo'. Hon tar lite längre tid på sig men är mycket kelig och lägger sig gärna bekvämt när man har henne uppe. Det senaste tillskottet är betydligt spattigare, men också yngre så det är ju inte så konstigt. Hon beter sig som en unge, dvs skuttar runt och springer fortare än fortast i buren. Men hon börjar lugna ner sig. Tar man upp henne ensam skriker hon  efter sina kompisar efter ett tag. Är alla uppe så gosar hon gärna ner sig, helst nära de andra svinen.

Mina marsvin är uppe varje kväll. De får ligga på en hög med handdukar (just in case) och på mig och min gubbe. Jag tar alltid upp alla tre eller alt. alla utom lilltjejen om hon är väldigt spattig - då får hon åka ner i buren igen (då är hon troligtvis bara kissnödig). Jag har totalt haft 8 marsvin och alla har varit superkeliga. Tricket tror jag är att ta upp de ofta, ta upp dem tillsammans och låt det ta tid. Verkar de besvärade av att man klappar de, klappa inte utan låt de då bara vara.
    Det var mina tips :) 

• killay

Hej hej,Marsvin kräver mycket tålamod när man köpt dom som ungar..
    Ungar har som instinkt att fly/gömma sig när det helt plötsligt kommer någe oväntat ljud el rörelser kring dom..

Men det ni kan göra är att flytta dom till en lugnare plats å försöka bara goza umgås med dom i en lugn miljö,för risken finns att dom blir "sönderstressade" då kan det gå så långt som att dom tyvärr dör till slut..!

Var uppfödare på Marsvin som yngre i 13år sen kom min lilla dotter till världen å jag hade inte samma tid längre..
    Men var köpte ett litet knyte till na här om dagen,som na ske få i 5års present.. Snällare å goare djur får man leta efter faktiskt,när man väl fått dom tam då dvs.. :P

Har du frågor så bara höra av dig..

MAT: Vatten med C-vitamin brus annars kan dom få förlamning i hela bakpartiet,går inte rädda :/
    Hö dagligen!

Giftigt: Avocado, potatisblast, potatisgroddar, smörblomma, rabarber, lökväxter, "överdosering av spenat", råa bönor, gullregn och idegran.

Lycka till!

• Madick
    killay skrev 2012-07-06 12:59:05 följande:
    MAT: Vatten med C-vitamin brus annars kan dom få förlamning i hela bakpartiet,går inte rädda :/
    Hö dagligen!
    Bättre är att ge c-vitaminrika grönsaker, vitkål och broccoli t.ex. det behövs bara små mängder för att c-vitaminbehovet ska täckas.
Svar på tråden få marsvin tama?