Gravid och ingen ork för bonus
Jag har bonusar men också en biologisk på tre år. I början när jag var komatrött under denna graviditet så var det bara att förklara läget för treåringen, bonusarna är stora. "Mamma är så trött för att jag har bebis i magen".
Jag tror egentligen inte att det i ett sånt här fall behöver vara annorlunda för bio eller bonusbarn. Du kommer att bli piggare och huvudsaken tror jag är att du låter bonusen vara delaktig i graviditeten. Förklara varför du är trött när lillebror/lillasyster växer i magen. Låt henne vara med och luska namn, köpa bebiskläder etc etc. Ha slapp kvalitetstid med henne när du orkar. Ligg och glo på film i soffan etc. Kanske beror hennes trotsiga beteende mer på att hon är nervös inför att bli storasyster än att du inte är ditt roliga jag.
Sen kan känslorna man själv har gentemot sina bonusbarn pendla väldigt mycket när man är gravid. Om det är första barnet så kanske du har ett större behov av att få vara lite ifred med din graviditet. Jag hade behov av att vara ensam med mig själv när jag väntade dottern och hade en hel del rädslor. Tex det här med att man inte bara skulle dela bebisen med sin partner utan även äldre syskon. Skulle jag överhuvudtaget få hålla i min egen bebis etc etc. Ganska ologiska tankar men nog ganska vanligt.