Behöver råd angående SGI och föräldraledighet. Ska jag tvingas tacka nej till tillsvidaretjänst?
Jag ska ha barn om tre månader och har fått ett oväntat problem. Jag har jobbat på min arbetsplats heltid i ett år, men på vikariat. Nu har jag fått erbjudande om tillsvidareanställning på 80% som ska börja gälla två veckor innan jag går på fl. Det kommer då tas in vikarie för mig. Jag har jobbat på olika vikariat i fyra år sedan jag blev klar med min utbildning och längtat efter fast tjänst. Därför är jag beredd att acceptera även om det "bara" är 80%. Min chef menar att hon tror att det kommer finnas möjlighet för mig att jobba heltid (på grund av att kollegor ska utbilda sig m m) även om hon inte kan lova mig 100% tillsvidare.
MEN idag slog det mig. Detta kommer då innebära att min SGI för fl beräknas på nya lönen, alltså 80%. Om jag inte fått fast tjänst hade den beräknats på hur jag jobbat senaste året, alltså 100%. Det är alltså mer fördelaktigt för mig och det jag hade räknat med när barnet planerades (trodde inte jag skulle få fast tjänst). Jag har alltid arbetat heltid och därför känns detta jäkligt surt. Det innebär i pengar (vis uttag av 7 dgr/ vecka) ett bortfall på över 3000 kr i månaden. Hur ska jag bära mig åt? Gör det någon skillnad om jag inte börjar jobba på tjänsten dessa två veckor innan jag går på fl? Finns det något sätt att undvika att hamna i denna skitsits när jag äntligen fått ett fast jobb?