• Rani

Behöver råd angående SGI och föräldraledighet. Ska jag tvingas tacka nej till tillsvidaretjänst?

Jag ska ha barn om tre månader och har fått ett oväntat problem. Jag har jobbat på min arbetsplats heltid i ett år, men på vikariat. Nu har jag fått erbjudande om tillsvidareanställning på 80% som ska börja gälla två veckor innan jag går på fl. Det kommer då tas in vikarie för mig. Jag har jobbat på olika vikariat i fyra år sedan jag blev klar med min utbildning och längtat efter fast tjänst. Därför är jag beredd att acceptera även om det "bara" är 80%. Min chef menar att hon tror att det kommer finnas möjlighet för mig att jobba heltid (på grund av att kollegor ska utbilda sig m m) även om hon inte kan lova mig 100% tillsvidare.

MEN idag slog det mig. Detta kommer då innebära att min SGI för fl beräknas på nya lönen, alltså 80%. Om jag inte fått fast tjänst hade den beräknats på hur jag jobbat senaste året, alltså 100%. Det är alltså mer fördelaktigt för mig och det jag hade räknat med när barnet planerades (trodde inte jag skulle få fast tjänst). Jag har alltid arbetat heltid och därför känns detta jäkligt surt. Det innebär i pengar (vis uttag av 7 dgr/ vecka) ett bortfall på över 3000 kr i månaden. Hur ska jag bära mig åt? Gör det någon skillnad om jag inte börjar jobba på tjänsten dessa två veckor innan jag går på fl? Finns det något sätt att undvika att hamna i denna skitsits när jag äntligen fått ett fast jobb?

• Svar på tråden Behöver råd angående SGI och föräldraledighet. Ska jag tvingas tacka nej till tillsvidaretjänst?
  • Lindha B

Eftersom det är så nära inpå din fl så TROR ja inte att den baseras på den nya (80%) lönen. Hade jag varit du hade jag ringt till förkringskassan och frågat för ett säkert svart :)

• Rani

Jag har mailat Försäkringskassan. Tänkte mest om någon såg något kryphål som de kanske inte är så intresserade av att informera om. Man har ju rätt att gå ner i tid sista tiden innan fl har jag läst. Men det kanske man inte kan hänvisa till när man skriver på för permanent mindre tjänst.

• HaBaNiTa

Jag behöll mitt SGI (100% tjänst) trots att jag fick en ny anställning på 50% så jag tror inte att du behöver oroa dig. Ring fk och dubbelkolla

• Rani
    HaBaNiTa skrev 2012-06-03 09:05:18 följande:
    Jag behöll mitt SGI (100% tjänst) trots att jag fick en ny anställning på 50% så jag tror inte att du behöver oroa dig. Ring fk och dubbelkolla

Det låter ju bra. Men hade du ett vilande SGI sedan tidigare då? Det har inte jag. Det här med FK är helt nytt för mig.
  • HaBaNiTa

Du kommer få räkna in allt som du har jobbat innan tror jag. Du är så nära förlossningen så det blir din tidigare inkomst de kommer räkna på ring och kolla men jag är nästan helt säker på det.

• Rani
    HaBaNiTa skrev 2012-06-03 21:27:10 följande:
    Du kommer få räkna in allt som du har jobbat innan tror jag. Du är så nära förlossningen så det blir din tidigare inkomst de kommer räkna på ring och kolla men jag är nästan helt säker på det.

Jag håller tummarna för att du har rätt!
  • Rani
    HaBaNiTa skrev 2012-06-04 01:02:44 följande:
    Uppdatera gärna sen när du får svar

Jag ringde och pratade med dem idag. Det verkar tyvärr vara så att mitt SGI baseras på 80% eftersom det räknas som en permanent nedsättning i tid som jag accepterar (och hade jobbat efter om jag ej varit föräldraledig). Det handläggaren tipsade om var att jag kan ta en föräldraledighetsdag i veckan den tid jag jobbar på den nya tjänsten och på så sätt skydda min SGI baserat på 100%. Jag mailade iväg samma fråga igår, så jag håller tummarna för att det svaret jag får därifrån är detsamma, för i så fall finns det ju ett enkelt sätt att gå runt systemet genom att ta ut några extra föräldradagar. Det gör mig dock lite orolig eftersom jag inte förstår hur de ska veta att jag planerar att skydda min SGI när jag skickar in papper på båda mina tjänster innan jag går på Fl. Känns som de kommer räkna ut min dagpenning utifrån den nya tjänsten hursom. Kom tyvärr att tänka på detta efter att jag lagt på idag. Jaja...jag hoppas jag fått korrekt info i alla fall.
  • Rani
    Strumpans skrev 2012-06-04 19:34:23 följande:
    Men skicka in nu på gamla tjänsten? Så beräknas det på det

Jag har precis fått mitt moderskapsintyg och skickar in det imorgon. När jag får alla blanketter från fk som jag behöver som "svar" på moderskapsintyget så ska jag skicka in allt. Vore ju bra att göra det sålänge jag jobbar på gamla tjänsten precis som du skriver.

Är det någon som vet vilka papper jag kommer behöva från min arbetsgivare? Kanske kan jag börja fixa med dem redan nu så är jag redo att skicka i direkt när fk reggat mitt moderskapsintyg. Vår löneavd på jobbet sittet på annan ort så ibland kan det ta lite tid att få arbetsgivarintyg och dyl. Vad kan jag skaffa för att förbereda mig?
Svar på tråden Behöver råd angående SGI och föräldraledighet. Ska jag tvingas tacka nej till tillsvidaretjänst?