• Anonym (otrevligt bemött)

Otrevligt bemötande på en svensk ambassad?!

Ringt svenska ambassaden i Belgrad under deras telefon tid 14-16 blev otroligt kränkt och fick luren slängd i örat!!!

Jag var väldigt trevlig och hade två frågor att ställa har aldrig blivit så dåligt bemött av en svensk myndighet i hela mitt liv att tillägga jag är svensk hur blir då utländska medborgare bemötta av de svenska ambassadernas inhemska personal när de ringer eller besöker våra svenska ambassader runt om i världen???

• Svar på tråden Otrevligt bemötande på en svensk ambassad?!
    Chrome skrev 2012-06-09 11:02:46 följande:
    Svenska ambassaden i Brasilien är också skitotrevliga. Jag ringde för att jag behövde hjälp när min pappa blev svårt sjuk i Brasilien, och vad jag än sa så fick jag bara det snäsiga svaret "Du får inga pengar i alla fall!", trots att jag om och om igen förklarade att jag inte ville ha några pengar.

Min pappa behövde medicin som inte var godkänd av läkemedelsverket i Brasilien, men är godkänt i Sverige. Pappa var för sjuk för att flyttas till Sverige. Jag undrade om man kunde få in medicinen i Brasilien och om det var möjligt att vi tog dit en svensk läkare som gav medicinen. Allt svar jag fick var "Du får inga pengar!".

Pappa dog.
    Rynkar på näsan usch va hemskt hoppas att du anmälde detta till någon
  • Anonym (***)

vad trist att det verkar vara så dåligt på så många svanska ambasader.

Jag har iaf god erfarenhet av personalen på den svanska ambasaden i Kambodja, både den inhemska och den svenska personalen. Min sambo ansökte om upphållstillstånd till Sverige så vi har haft mycket kontakt med dem, både via personlig kontakt, mail och telefon och de har varit super trevliga och gett bra service Glad

Anonym (***) skrev 2012-06-09 13:20:21 följande:
    vad trist att det verkar vara så dåligt på så många svanska ambasader.

Jag har iaf god erfarenhet av personalen på den svanska ambasaden i Kambodja, både den inhemska och den svenska personalen. Min sambo ansökte om upphållstillstånd till Sverige så vi har haft mycket kontakt med dem, både via personlig kontakt, mail och telefon och de har varit super trevliga och gett bra service Glad
    ni hade tur jag var i kontakt i samma ärende och se hur det gick.....
    Anonym (otrevligt bemött) skrev 2012-06-08 14:16:33 följande:
    skrev ett långt mail igår till chefen för migrations enheten på ambassaden fick ett svar idag.'

hon bad om ursäkt och gav mig all info jag frågade efter i mitt telefonsamtal.

Hade det inte varit trevligare att handläggaren svarat mig från början istället för att slänga luren i örat på mig.?

Idag ringde jag igen de var trevligare :)
  • lslla

har haft flera ganger telefonkontakt med svensk ambasad i berlin mycket ovänliga otrevliga aroganta.undrar om vid personlig besök där bitter de?

• Anonym (hmm)

TS har en väldigt konstig bild av ordet "kränkt"

• Olympia
    Svenska ambassaden i Brasilien är också skitotrevliga. Jag ringde för att jag behövde hjälp när min pappa blev svårt sjuk i Brasilien, och vad jag än sa så fick jag bara det snäsiga svaret "Du får inga pengar i alla fall!", trots att jag om och om igen förklarade att jag inte ville ha några pengar.

Min pappa behövde medicin som inte var godkänd av läkemedelsverket i Brasilien, men är godkänt i Sverige. Pappa var för sjuk för att flyttas till Sverige. Jag undrade om man kunde få in medicinen i Brasilien och om det var möjligt att vi tog dit en svensk läkare som gav medicinen. Allt svar jag fick var "Du får inga pengar!".

Pappa dog.
    Var det ens tillåtet att föra in den medicinen i Brasilien?
  • Anonym (Trollet)

Det framgår inte vad frågan handlar om. Det finns många idéer om vad ambassader ska hjälpa till med som inte riktigt matchar verkligheten. Om man ber om hjälp med något sådant eller frågar om sådana saker kan bemötandet kanske uppfattas som dåligt.

• Anonym (Trollet)
    snorkråka skrev 2012-05-31 23:40:29 följande:

Det är väl inte serbernas fel att den (antagligen) svenska personalen på ambassaden är otrevliga?

Det är normalt lokalanställd personal man möter på ambassader, åtminstone om man inte har ett sådant ärende som man faktiskt kan få hjälp med. Väldigt många har fantasifulla idéer om att kunna få hjälp med allt möjligt. Verkligheten ser inte ut så.
  • Anonym (Trollet)

Pappa dog.

Det här låter som ett typiskt exempel på en fråga som ambassader inte sysslar med. Att man inte får hjälp med sådana saker är inte ett exempel på att något skulle vara "dåligt" utan mest på att den som ställer frågan har dålig koll på verkligheten.

Sjukvårdsfrågor löser man via sin sjukförsäkring. Skattebetalare i Sverige har inget ansvar för att kompensera för att olika personer inte har sjukförsäkring som täcker alla upptänkliga behov. Är man sjuklig så bör man hålla koll på sådant innan man ger sig ut och reser.

• Anonym (f)
    Anonym (Trollet) skrev 2024-11-12 09:44:25 följande:

Det framgår inte vad frågan handlar om. Det finns många idéer om vad ambassader ska hjälpa till med som inte riktigt matchar verkligheten. Om man ber om hjälp med något sådant eller frågar om sådana saker kan bemötandet kanske uppfattas som dåligt.

Nej, det gör väl inte det i trådstarten iaf. Känns det viktigt att dra upp tråden efter över 10 år för att bemöta dessa saker, inklusive påminna någon om omständigheterna kring faders död?
  • Anonym (Trollet)

Poängen är inte att informera någon specifik användare om någonting utan om att tillföra grundläggande fakta i tråden. 

• Anonym (f)
    Anonym (Trollet) skrev 2024-11-12 20:01:00 följande:

Poängen är inte att informera någon specifik användare om någonting utan om att tillföra grundläggande fakta i tråden. 

Buhu inget ansvar här... Info som ingen söker i en 12 år gammal tråd.
Svar på tråden Otrevligt bemötande på en svensk ambassad?!