Chrome skrev 2012-06-09 11:02:46 följande:
Svenska ambassaden i Brasilien är också skitotrevliga. Jag ringde för att jag behövde hjälp när min pappa blev svårt sjuk i Brasilien, och vad jag än sa så fick jag bara det snäsiga svaret "Du får inga pengar i alla fall!", trots att jag om och om igen förklarade att jag inte ville ha några pengar.
Min pappa behövde medicin som inte var godkänd av läkemedelsverket i Brasilien, men är godkänt i Sverige. Pappa var för sjuk för att flyttas till Sverige. Jag undrade om man kunde få in medicinen i Brasilien och om det var möjligt att vi tog dit en svensk läkare som gav medicinen. Allt svar jag fick var "Du får inga pengar!".
Pappa dog.
Det här låter som ett typiskt exempel på en fråga som ambassader inte sysslar med. Att man inte får hjälp med sådana saker är inte ett exempel på att något skulle vara "dåligt" utan mest på att den som ställer frågan har dålig koll på verkligheten.
Sjukvårdsfrågor löser man via sin sjukförsäkring. Skattebetalare i Sverige har inget ansvar för att kompensera för att olika personer inte har sjukförsäkring som täcker alla upptänkliga behov. Är man sjuklig så bör man hålla koll på sådant innan man ger sig ut och reser.