Anonym (vet hur det är) skrev 2012-06-08 15:24:51 följande:
Ja, ambassader är ett kapitel för sig. De kan stänga helt plötsligt eller ha kortare öppettid en viss dag bara helt plötsligt. Och de är inte serviceminded alls.
Min man är inte svensk medborgare och har (tyvärr) haft kontakt med en del ambassader, t ex den engelska i Sverige. Om han ska ha visum så måste han fylla i ett formulär. Sedan ska han åka till Stockholm och bli intervjuad. Om han har råkat fylla i något fel på formuläret går inte det att ändra vid besöket, så då måste han åka hem igen och göra om. Och boka ny tid. Sverige är ju avlångt och det kan vara långa avstånd. Men det skiter de i.
När han skulle ha ett nytt pass från sitt hemland, gick inte det att få vid hemlandets ambassad i Sverige. Då ska ambassaden skriva ett rekommendationsbrev till hemlandets ambassad i England. Sedan får min man åka till England först en gång för att ansöka om passet. Sedan får han åka en gång till och hämta passet. Ja hjälp.
Helt otroligt att man inte gör någonting åt detta fenomen borde inte UD ha bättre koll vad som händer i svenska ambassader!