Inlägg från: Anonym (otrevligt bemött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (otrevligt bemött)

    Otrevligt bemötande på en svensk ambassad?!

    Ringt svenska ambassaden i Belgrad under deras telefon tid 14-16 blev otroligt kränkt och fick luren slängd i örat!!!

    Jag var väldigt trevlig och hade två frågor att ställa har aldrig blivit så dåligt bemött av en svensk myndighet i hela mitt liv att tillägga jag är svensk hur blir då utländska medborgare bemötta av de svenska ambassadernas inhemska personal när de ringer eller besöker våra svenska ambassader runt om i världen???

     

  • Svar på tråden Otrevligt bemötande på en svensk ambassad?!
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Indiansommar skrev 2012-06-01 00:39:04 följande:
    Hur gick det TS då? Varför blev ambassad personalen så arg? Fick du ställt dina frågor? Fick du svar? Vad sa personen som kränkte dig?

    Hon är allmänt vresig och otrevlig min man var på intervju satt i väntrummet och observerade hennes opproffsiga och otrevliga sätt att bemöta besökande på ambasaden.

    Vi har även mailt och bett om information vilka dokument som behövs när man ska göra en webbansökan är lite olika rutiner från ambassad till ambassad även mailet hade en sur ton maila inte hit mer ring på vår telefontid stod det . ringer man är även det fel och man får luren i örat!!! otroligt  

    Jag frågade om de kunde skicka ett TUT kort till vår hemadress var även villig att betala för tjänsten om det var ett problem.    
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Mania x2 skrev 2012-06-01 08:25:55 följande:
    Hahaha...det är inte första gången man har råkat ut för det. Personal på svenska ambassaden/konsulatet i Zurich, svenska ambassaden i Zagreb, brittiska ambassaden i Stockholm, kroatisk personal på kroatiska ambassaden i Stockholm. Alla har varit mer eller mindre otrevliga...så vet inte vad det beror på. Att man ställer en enkel fråga och blir nästan dumförklarad för att man ens har kommit dit för att fråga.
    De kanske får för sig att de har någon sorts större status än resten av folket...

    Däremot...pratade med finska ambassaden/konsulatet för flera år sen och de har varit supertrevliga!! Många ++++ till killen som jag pratade med just då.

    hemskt!  jag var så uppröd efter det samtalet igår hon undrade om jag var döv?!! sen pang luren i örat :(
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Indiansommar skrev 2012-06-01 10:42:30 följande:
    Men TS vad sas det i telefonen som gjorde er båda SÅ upprörda??

    Jag var inte upprörd ställde bara allmänna frågor som de ska besvara om man ringer till en upplysnings avdelning som har telefon tid just för att upplysa!  
  • Anonym (otrevligt bemött)

    inga fler  som har upplevt detta ?

  • Anonym (otrevligt bemött)

    grrrrrrr
    idag ringde jag igen på telefontiden mellan 14--16
    -Ledsen men våra handläggare är upptagna med intervjuer ring på måndag!!!
    helt otroligt!!!!

  • Anonym (otrevligt bemött)
    Anonym skrev 2012-06-07 18:16:19 följande:
    Jag hade klagat till UD faktiskt. Ingen ska behöva få luren slängd i örat av en myndighet.
    tror du de bryr sig på UD läs i tråden detta händer nästan överallt på våra svenska ambassader
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Anonym (...) skrev 2012-06-07 18:36:26 följande:
    Du kan anmäla detta till EU - domstolen
    om jag börjar med att maila ambassadören på ambassaden`?
  • Anonym (otrevligt bemött)

    nu har jag skrivit ett utförligt mail till den ansvarige för migrations avdelningen på ambassaden

  • Anonym (otrevligt bemött)
    Border skrev 2012-06-07 19:51:51 följande:
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Gadget skrev 2012-06-07 19:59:26 följande:
    Jag har bara varit i kontakt med Sveriges ambassad i Berlin och de har varit supertrevliga så det finns undantag i alla fall. Men trist med ett sånt bemötande.
    tror att i de nord europeiska och kanske EU länders ambassader är personalen  lite annorlunda
  • Anonym (otrevligt bemött)

    skrev ett långt mail igår till chefen för migrations enheten på ambassaden fick ett svar idag.'

    hon bad om ursäkt och gav mig all info jag frågade efter i mitt telefonsamtal.

    Hade det inte varit trevligare att handläggaren svarat mig från början istället för att slänga luren i örat på mig.?

       

  • Anonym (otrevligt bemött)
    Anonym (vet hur det är) skrev 2012-06-08 15:24:51 följande:
    Ja, ambassader är ett kapitel för sig. De kan stänga helt plötsligt eller ha kortare öppettid en viss dag bara helt plötsligt. Och de är inte serviceminded alls.

    Min man är inte svensk medborgare och har (tyvärr) haft kontakt med en del ambassader, t ex den engelska i Sverige. Om han ska ha visum så måste han fylla i ett formulär. Sedan ska han åka till Stockholm och bli intervjuad. Om han har råkat fylla i något fel på formuläret går inte det att ändra vid besöket, så då måste han åka hem igen och göra om. Och boka ny tid. Sverige är ju avlångt och det kan vara långa avstånd. Men det skiter de i.
     
    När han skulle ha ett nytt pass från sitt hemland, gick inte det att få vid hemlandets ambassad i Sverige. Då ska ambassaden skriva ett rekommendationsbrev till hemlandets ambassad i England. Sedan får min man åka till England först en gång för att ansöka om passet. Sedan får han åka en gång till och hämta passet. Ja hjälp.

    Helt otroligt att man inte gör någonting åt detta fenomen borde inte UD ha bättre koll vad som händer i svenska ambassader! 
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Anonym (ja tyvärr) skrev 2012-06-08 17:11:15 följande:
    Jag har haft en hel del att  göra med både svenska och andra ambassader eftersom jag bott utomlands en lång tid. Tyvärr har det alltid känts som om att ambassaderna inte är till för att hjälpa folk i allmänhet utan är strategiskt placerade pga främst affärs-och politiska intressen och det är det som de jobbar mest med och det är väl också det som Sverige som land är mest intresserat av. De som svarar i telefon eller sitter i receptionen är lokalanställda som i många fall inte pratar svenska och inte är insatta i svensk byråkrati eller dess terminologi. Säkert är det en kostnadsfråga att det är så och det är väl inte mycket man kan säga om det.

    Jag har haft en del administrativa krångligheter att reda ut under åren och det har alltid varit svårt att komma någonstans med ambassaderna men har för det mesta rett ut sig till slut när man väl kommit förbi receptionen.



    Jag startade tråden i ren nyfikenhet blev förvånad att detta sker dagligen i nästan alla ambassader precis som om de gör så för att man är beroende av deras hjälp och inte kan få den hjälp man behöver någon annanstans
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Chrome skrev 2012-06-09 11:02:46 följande:
    Svenska ambassaden i Brasilien är också skitotrevliga. Jag ringde för att jag behövde hjälp när min pappa blev svårt sjuk i Brasilien, och vad jag än sa så fick jag bara det snäsiga svaret "Du får inga pengar i alla fall!", trots att jag om och om igen förklarade att jag inte ville ha några pengar.

    Min pappa behövde medicin som inte var godkänd av läkemedelsverket i Brasilien, men är godkänt i Sverige. Pappa var för sjuk för att flyttas till Sverige. Jag undrade om man kunde få in medicinen i Brasilien och om det var möjligt att vi tog dit en svensk läkare som gav medicinen. Allt svar jag fick var "Du får inga pengar!".

    Pappa dog.
    Rynkar på näsan usch va hemskt hoppas att du anmälde detta till någon
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Anonym (***) skrev 2012-06-09 13:20:21 följande:
    vad trist att det verkar vara så dåligt på så många svanska ambasader.

    Jag har iaf god erfarenhet av personalen på den svanska ambasaden i Kambodja, både den inhemska och den svenska personalen. Min sambo ansökte om upphållstillstånd till Sverige så vi har haft mycket kontakt med dem, både via personlig kontakt, mail och telefon och de har varit super trevliga och gett bra service Glad
    ni hade tur jag var i kontakt i samma ärende och se hur det gick.....
  • Anonym (otrevligt bemött)
    Anonym (otrevligt bemött) skrev 2012-06-08 14:16:33 följande:
    skrev ett långt mail igår till chefen för migrations enheten på ambassaden fick ett svar idag.'

    hon bad om ursäkt och gav mig all info jag frågade efter i mitt telefonsamtal.

    Hade det inte varit trevligare att handläggaren svarat mig från början istället för att slänga luren i örat på mig.?

       
    Idag ringde jag igen de var trevligare :)
Svar på tråden Otrevligt bemötande på en svensk ambassad?!