Är dagis obligatoriskt?
Om man inte har några problem ekonomiskt att vara hemma med sitt barn tills han/hon börjar skola, så är det väl inget tvång att ha sitt barn på dagis?
Om man inte har några problem ekonomiskt att vara hemma med sitt barn tills han/hon börjar skola, så är det väl inget tvång att ha sitt barn på dagis?
snart får man väl livet serverat på ett fat framför sig där man inte får göra några som helst fria val... helt jävla idiotiskt om det blir obligatoriskt...
snart får man väl livet serverat på ett fat framför sig där man inte får göra några som helst fria val... helt jävla idiotiskt om det blir obligatoriskt...
Nej, inte är det obligatoriskt än men det finns flera domstolstvister där föräldrar som valt att ha barnen hemma har blivit anklagade för vanvård/försummande. Trist.
Även SSU har obligatorisk förskola inskriven från ett års ålder men allt fler politiker pratar om att det är ett problem att inte alla barn går på dagis: hemmaforaldrar.blogspot.se/2012/06/den-basta-uppvaxten-for-ett-barn.html
Hemmaföräldern, förstår du inte att din trovärdighet minskar om du ljuger gång på gång? Som jag skrivit till dig tidigare i en annan tråd så står det inget om ett års ålder, handlingsprogrammet finns ute på nätet så ska du ljuga - ta källor som inte kan kollas så lätt...!
"LaÌ?randet aÌ?r en livslaÌ?ng process. Att staÌ?ndigt laÌ?ra sig nya saker och vidga sina vyer aÌ?r utvecklande foÌ?r individen och daÌ?rfoÌ?r ett aÌ?ndamaÌ?l i sig. FoÌ?rskolan ska vara en verksamhet som praÌ?glas av pedagogisk professionalism, hoÌ?g kvalitet och ett genusperspektiv. FoÌ?rskolan handlar i foÌ?rsta hand om barns raÌ?ttigheter, inte om foÌ?raÌ?ldrarna. Att traÌ?ffa andra barn och komma i kontakt med flera vuxna aÌ?r noÌ?dvaÌ?ndigt foÌ?r ett barns personliga utveckling och laÌ?rande. DaÌ?rfoÌ?r vill vi ha en allmaÌ?n och obligatorisk foÌ?rskola fraÌ?n tre aÌ?rs aÌ?lder. UtifraÌ?n ett barnperspektiv aÌ?r det sjaÌ?lvklart att alla barn ska ha raÌ?tt till 30 timmars foÌ?rskola per vecka, aÌ?ven om foÌ?raÌ?ldrarna aÌ?r arbetsloÌ?sa eller foÌ?raÌ?ldralediga"
Alltså ska skolplikten sänkas från sju till tre år enligt SSU.
Hm, mitt citat var på svenska men det framgår tydligt ändå i denna exotiska variant...
Du skrev att de hade inskrivit från ett års ålder, det är en lögn vilket gör att du ljuger. Detta har jag svarat dig i en tidigare tråd men du fortsätter komma med rena felaktigheter.
Jag vet vilka brister och styrkor förskolan har, men att ljuga gör inte att mina argument blir bättre - tvärtom. Du har noll trovärdighet när du hanterar sanningen så lättvindigt.
Nej det är det inte. Jag hade varit hemma mer med min son om vi hade råd. Och att barn utväklas med andra barn ja det gör dom men får dom ute på gården när de leker med granar. Åg
Nej man får faktiskt hittills bestämma det själv.Så gör det som känns bäst för er.
Så att man kan lära sig om vem hur S arbetar med att göra förskolan obligatorisk från ett års ålder:
www.algonet.se/~lmogren/skolan/text/DNyngsta.pdf
Du skriver att SSU har det i sitt program, inte vad Lena Hallengren sagt? Så om Anders Borg säger något får jag säga att det står i MUF:s program? Jag har varit med och arbetat fram dessa program ett par gånger och det har varit tre som gällt de senaste tio åren i alla fall (och troligen före det också) dvs programmen som fanns då Lena blev minister. Man kan inte fabulera ihop samband som inte finns, det är inte trovärdigt.
För övrigt tillhör förskolan nu skolsystemet sedan den nya skollagen lagd av alliansen! Så nu kan barnen i förskolan kallas elever, vi pedagoger är ju lärare (vi förskollärare då). Som Lena förklarar men som du så lägligt inte citerar: "Det aÌ?r en terminologi. Juristerna har foÌ?rsoÌ?kt att hitta ett ord som gaÌ?ller alla fraÌ?n foÌ?rskolebarn till vuxenstuderande. FoÌ?rskolorna kommer att se likadana ut som i dag och barn kommer att kallas barn aÌ?ven i framtiden."
Jag har ingen aning om varor sopen väljer att pimpa mina citat men ni förstår nog.
Haha, appen känner sig nog sopig, eftersom jag inte såg vad jag skrev så antog jag att app fanns i ordlistan
Jan Björklunds folder om skollagen:
ï§ FoÌ?rskolan blir en egen skolform vilket goÌ?r att rollen som det foÌ?rsta steget i utbildningssystemet blir tydligare. Detta innebaÌ?r bland annat att fler av de skolformsoÌ?vergripande bestaÌ?mmelserna i lagens inledande kapitel kommer att gaÌ?lla aÌ?ven foÌ?r foÌ?rskolan, bland annat regler om oÌ?vergripande maÌ?l foÌ?r utbildningen samt inflytande.
ï§ Begreppet foÌ?rskolechef infoÌ?rs i skollagen med samma krav paÌ? behoÌ?righet som foÌ?r rektorer.