Kaffegalningen skrev 2012-06-21 07:51:52 följande:
Hemmaföräldern, förstår du inte att din trovärdighet minskar om du ljuger gång på gång? Som jag skrivit till dig tidigare i en annan tråd så står det inget om ett års ålder, handlingsprogrammet finns ute på nätet så ska du ljuga - ta källor som inte kan kollas så lätt...!
"Lärandet är en livslång process. Att ständigt lära sig nya saker och vidga sina vyer är utvecklande för individen och därför ett ändamål i sig. Förskolan ska vara en verksamhet som präglas av pedagogisk professionalism, hög kvalitet och ett genusperspektiv. Förskolan handlar i första hand om barns rättigheter, inte om föräldrarna. Att träffa andra barn och komma i kontakt med flera vuxna är nödvändigt för ett barns personliga utveckling och lärande. Därför vill vi ha en allmän och obligatorisk förskola från tre års ålder. Utifrån ett barnperspektiv är det självklart att alla barn ska ha rätt till 30 timmars förskola per vecka, även om föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga"
Alltså ska skolplikten sänkas från sju till tre år enligt SSU.
När jag ljuger gång på gång ... Eeehhh ... jag hänvisar bara till vad SSU står för. Och de flesta partierna idag pratar om att det är ett "problem" att inte alla barn går i förskola. Och den slutsatsen bygger de på en massa myter.
Så här ser t ex Lärarförbundet på förskolan:
”Den svenska förskolan hålls idag fram som ett föredöme i världen. Men vem hade väl för bara en generation sedan kunnat drömma om att man nu ser det som självklart att barn ska börja skolan vid ett års ålder? Lärarnas kunskaper om de tidiga barnaårens betydelse för individens utveckling och lärande har betytt mycket för att göra förskolan till en uppskattad egen skolform”.
Det kommer inte att dröja länge förrän det kommer ett förslag om att göra den allmänna förskolan från tre års ålder obligatorisk. Man börjar nu med att prata om att göra sexårs obligatorisk, sedan blir det från tre års ålder och därefter kommer kravet på från ett års ålder.
Det kan man välja att se eller så stoppar man huvudet i sanden och skriker åt de som berättar hur det ligger till att de ljuger ...
För några år sedan när jag på denna sida påpekade att barngrupperna var för stora och personalen för få i förskolan gjorde många liknande hätska utfall. "Jag var antidagisaggressiv" "Det fanns inga problem med förskolan, barnen älskade sin förskola och mådde sååå bra där", (skit på mig som bara vågade knysta något annat), "alla undersökningar visar att föräldrarna är sååå nöjda med förskolan" (Föräldrarna ja - men kanske inte barnen).
Nåja idag låter det annorlunda. Inte ens den mest rabiata strutsen kan längre säga att jag inte hade rätt om förskolan gruppstorlek och få personal.