Att som förälder prata med den som mobbar!
Hej!
Hoppas kunna få några kloka åsikter av er andra användare.
Jag har en dotter på 9 år som är utsatt för mobbning på skolan, främst av 2 tjejer i samma klass. Vi har haft möte på skolan, men mobbningen upphör inte. Skolan väljer att inte informera föräldrar, och när jag själv pratat med de verkar responsen vara ruskigt låg.
En dag kommer dottern hem, och är förtvivlad, då den ena eleven står och skriker att min dotter har fel i huvudet, och flera saker som gör att min dotter blir väldigt ledsen, hon triggar även i gång andra elever att hänga på.
När vi sedan åker i väg på ett möte min dotter och jag ser jag den ena av mobbarna, och bestämmer mig för att prata med henne, jag pratar med denne elev på ett hyffsat pedagogiskt och respektfullt sätt, men gör samtidigt klart för henne att jag inte accepterar det hon håller på med, ( det står även en annan vän brevid när jag pratar med eleven.) Allt är frid och fröjd och eleven går därifrån och vi fortsätter mot vårt möte, hinner väl komma knappa 10 minuter innan fritidspersonalen ringer och frågar vad som hänt, då (dramaqueen) gått och varit jätte ledsen över vårt samtal, personalen säger att dem ska informera flickans föräldrar om mitt samtal med henne, och jag tycker det är bra, väntar mig då att få ett samtal av hennes mamma/pappa på kvällen, dock hör jag inte ett ljud från de. ( Kan även tillägga att vännen som var med när jag pratade med plågoanden frågar mig dagen efter om hon får följa med oss hem, tror inte hon skulle gjort det om hon uppfattat mig som obehaglig och elak.)
Dock verkar mitt samtal varit för milt då tjejen i fråga fortsätter mobbningen, och det handlar om massa olika saker men flera mord/dödshot är sagda, hot om att syskon till henne ska slå/sparka ihjäl min dotter. (Skolan har trotts dödshoten valt att inte kontakta föräldrarna.)
Vi har stora problem med att skolan är väldigt lama i sitt sätt att hantera mobbningen, när min dotter berättar om händelser för lärarna är svaret oftast vi tar det sen, men sen inträffar nästan aldrig, och det märker eleverna. Detta är bara en mild verision av vad som händer i stort sett dagligen.
Fråga 1.
Om ni var i samma situation som jag var i och möter plågoanden, skulle ni själv pratat med henne, eller låtit skolan sköta det, som hittills inte kunnat löst något?!
Fråga 2.
Om ni fick reda på av fritidspersonalen att en annan förälder sagt till ert barn, skulle ni då kotaktad den föräldern för att höra vad som står på, om vi kanske kan lösa allt? Eller skulle ni bara skita i det?