Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Att som förälder prata med den som mobbar!

Queenie70 skrev 2012-05-29 22:24:34 följande:
    Mitt svar kommer inte att hjälpa dig ett skit antagligen, men jag säger som det är ändå...

Har sett och upplevt rätt mycket mobbing i mina dagar. Både som själv utsatt som barn och som vuxen varit inblandad i min yrkesroll vad det gäller mobbing mot barn. Helt brutalt ärligt skulle jag vilja säga att om denna skit väl börjat, och fått fäste gentemot ett barn så är det nästan omöjligt att bli av med om man stannar kvar i samma miljö. Inga skolinsatser eller föräldrarsamtal i världen kommer att hjälpa, möjligtvis en halv dag eller så. Snarare så kommer alla såna insatser och samtal att göra situationen värre för det enskilt utsatta barnet. Det enda jag sett som fungerar, är att man byter skola, och det rätt snabbt, innan ungen är knäckt och själv börjar identifiera sig som "mobbad" för den dagen hon gör, det så kommer nya mobbare att nosa upp henne även om man byter skola.

Ja det är fördjävligt, och ja, det är att kapitulera inför de som mobbar, men om mitt barn skulle råka ut för detta så skulle jag agera så fort jag fått klart för mig att det inte "bara" handlade om en tillfällig osämja mellan enskilda individer.

Mitt svar gjorde dig antagligen inte glad, och med all säkerhet många provocerade, men detta är min bestämda åsikt om hur det fungerar. Givetvis finns det alltid undantag, men allra allra oftast så är det som jag beskriver hävdar jag.        
    Instämmer, har dock inte varit med om mobbning som barn men på arbetet och hur man än gjorde eller hur många insatser som sattes in så tog det inte slut på mobbningen, idag tar ungefär 300 vuxna sitt liv pga mobbning på jobbet och några 1000 överlever men är såpass knäckta att de aldrig klarar av att börja jobba igen och jag tror inte det är sådan stor skillnad på barns mående gällande mobbning. Visst BORDE det INTE vara så att det är den som blir mobbad som flyttas men samtidigt tror jag det i många fall kan vara bättre att byta skola för det mobbade barnets skull, dock inte för sakens skull för hade man bara det för sakens skull så borde mobbarna åkt ut med huvudet före men tyvärr fungerar det ju inte så.
Svar på tråden Att som förälder prata med den som mobbar!