• annelibengtsson80

Vad har ni för sovrutiner?

Vi har en tre månaders bebis som har ganska svårt att somna och vi fick tips av BVC att börja med sovrutiner... Men vi tycker det är jätte svårt att hitta något som fungerar.

Det vi gör i dag är att sjunga blinka lila stjärna, berätta att nu är det dax att sova och pussa god natt. Det funkar oftast inte. Hon är kanske något liten för att ställa så höga krav. Men det hade varit intressant att veta vad ni andra gör för att få det att fungera.    

Nybliven mamma 

• Svar på tråden Vad har ni för sovrutiner?
  • Bebis i Dec 2010

Min son är lite äldre nu, 17 mån, men har alltid haft en tvättnings rutin sen nyfödd bebis.
    Tvätta rumpa, händer etc med tvättlapp och sen smörja in hela kroppen.

• Flickan och kråkan

I den åldern har de somnat vid bröstet eller i sjal. De har somnat runt 22-23-tiden. Runt 3 månader har de en rätt orolig period. Det händer mycket utvecklingsmässigt. Yngsta fick jag gå ut med på kvällen. Det var mitt i sommaren så ljumma kvällar. Han fick ro av suset i träden och andra uteljud. Rutiner har kommit efter hand automatiskt.

• Mörksuggan

Vad menar de med sovrutiner? Att ha en rutin på kvällen med bad, lite massage, sjunga sånger eller vad man nu vill är inte fel tycker jag. En rutin som så småningom kanske kan avslutas med läggning. Däremot är det nog lite mycket begärt att ha en bestämd läggtid nu. Min yngsta är 4månader nu och hon har liksom glidit in i våra rutiner av sig själv och börjar bli trött vid 7-8tiden på kvällen. Då lägger vi henne i sin lilla bubbla vid vår säng och ligger bredvid henne tills hon somnar. Men våra dagar har ju redan en viss lunk så jag tror att det gör sitt till....eller så är det bara så hon är. Men jag kan förstå din känsla av att famla lite i mörkret. När vi fick vår första dotter tyckte jag att det var jättejobbigt att inte veta hur och vad jag skulle göra. Att ha lite punkter att gå efter under dagen kan underlätta för dig som förälder.

• Buzan

Min son är strax över fyra månader och vi har börjat få in lite kvällsrutiner sedan några veckor tillbaka. Men vi gör egentligen ingenting särskilt. Runt 8 tiden börjar vi. Varvar ner med en bok, går och tvättar av honom, byter blöja, inne i det mörka sovrummet tar vi på pyjamas och myser lite och ammar. Sedan lägger jag ner honom bredvid mig och han brukar somna allt Mellan 5 - 20 min. Han somnar fortast om han ligger på sidan mot mig. :) Är han för trött kan han bli lite gnällig och vill helst somna i famnen, men oftast lägger vi han innan han blir för trött.

• annelibengtsson80

Tack för alla inlägg!

Det är nog så som någon sa att vi famlar lite i mörkret och vet inte riktigt vad vi letar efter =)

Med rutin tänkte vi mer vad ska vi göra innan hon ska sova, för när hon ska sova bestämer bara hon än så länge. Men det känns som vi har börja hitta åt vilket håll vi ska gå och som många skriver är det nog lite tidigt att börja med rutin. Vi kommer nog försöka börja med lite rutiner bara för vår skull och framöver styra upp det mer. 

Skrattande

• Majso88

Min son är 3 månader och redan sedan nyfödd har han somnat för natten vid 21-tiden. Nu är det ju dock ljust så länge så han somnar lite senare nu än innan (mellan 22-23) men jag har alltid börjat klockan åtta med att byta blöja, bada/tvätta av, smörja & ta på pjamasen och sedan mata tills han somnar. Funkar för oss!

• Miss Obsessive
    Bebis i Dec 2010 skrev 2012-05-29 21:11:19 följande:
    Jag har alltid haft rutiner för min son.
    Är han sjuk eller vi är iväg anpassar vi det såklart efter situationen.
    Men vi har alltid badat, smort in, gett mat (amma, gröt) och sen pyjamas och god natt puss.
    Lägger sen sonen i sin säng och har i perioder haft olika sång, tystnad, buffring.

Lycka till!
    Precis så har vi också gjort! Vår lilla har alltid mått bra av att ha rutiner, från första början. Barn är olika och för en del funkar det bra att tidigt ha rutiner kring sovandet, andra funkar det inte lika bra för. 
  • skogsvitter

Alltså vad förväntar ni er, att hon ska falla in i djup sömn helt automatiskt bara för att ni säger "nu är det dags att sova"? Så fungerar inte spädbarn.

De rutiner vi har haft när de varit så små är att varva ner hemma. Ta på pyjamas. Gå upp i sovrummet. Mysa lite till. Amma. Har de somnat vid bröstet så har jag lagt ner bebisen sovandes i sängen och har de inte somnat vid bröstet så försökte vi buffa dem till sömns i sängen istället. Har haft radio på, så lite ljud har de haft i bakgrunden. Äldsta hade dock kolik och det hände väldigt ofta att vi fick gå runt och bära/amma i timmar på kvällarna när hon var så här liten. Då hjälpte inga rutiner...

Det är ju helt som det ska att hon ska få sova när hon är trött, ert problem är ju inte brist på rutiner utan att ni förväntar er att hon ska kunna somna på kommando. Spädbarn gör inte det. De allra flesta har inte förmågan att göra det. De behöver hjälp att somna och det är förälderns jobb att hjälpa en så här liten bebis till det. På det sätt som nu är lämpligt för det enskilda barnet.

• skogsvitter
    Miss Obsessive skrev 2012-06-21 09:29:24 följande:
    Precis så har vi också gjort! Vår lilla har alltid mått bra av att ha rutiner, från första början. Barn är olika och för en del funkar det bra att tidigt ha rutiner kring sovandet, andra funkar det inte lika bra för. 
    Utifrån detta så kan det ju då hellre vara så att eftersom rutiner uppenbarligen inte fungerar särskilt bra för TS kanske det skulle fungera mycket bättre att följa bebisen istället. Det viktigaste är ju att de får somna när de är trötta, inte när eller hur detta sker.
  • LilaRos

Vår 4 månaders vaknat på morgonen, är vaken 1,5-2h, somnar i vagnen och sover 60min, och sp fortsätter de så till kvällen kommer o då somnar han runt 19-20 i famnen och läggs ner i sängen där han sover till nästa morgon med en matpaus. Hat vart så i 2 månader typ. Inga direkta rutiner.. Han kör på sin intervall bara.

• skogsvitter

Man får ju också komma ihåg att de har en jobbig utvecklingsfas i den här åldern så de flesta bebisar strular lite extra just vid 3 månader, men det går ju över. Kan ju vara skönt då att under tiden göra det så lätt som möjligt, både för bebisen och för en själv genom att göra det som fungerar bäst för tillfället.

• RosaBabyfilt

Jag började inte med sovrutiner förrän min dotter var drygt 1 år. Innan dess körde jag såklart med rutiner för dag och natt, men just ett läggdagsschema hade jag inte. Nu kör jag nog inte heller riktigt med ett spikat läggdagsschema utan vissa dagar blir det pyjamas och andra dagar samma kläder hon hade under dagen, och vissa dagar får hon somna i vardagsrummet med oss i soffan och andra dagar i sängen i sovrummet. Helt olika men går bra vilket som.

• Norrtjejjen

min 6 månaders har jag haft kvällsrutin sen hon var 4-5 månader..jag önskar att hon kan somna själv ganska direkt när jag lägger ner henne i hennes säng, men det är långt ifrån det målet, astän det går ändå bättre och bättre.

Hon sov med mig tills hon var 5 månader drygt, innan dess vägrade hon ligga i spjälsängen. Jag gav upp jobbet med att lägga henne där, men vid 5 månader tänkte jag att jag testar väl igen då. Fungerar hur bra som helst!

jag tror faktist att man inte ska ha så brottom, låt du amma din bebis till sömns men jag har gjort så att jag tänker kig ta ett litet steg i taget även om det kpmmer ta tid, det får de göra för mig. jag vill inte ha mitt barn gråtande till sömns varje natt och inte ta till nå 5 minuters metod heller.

Våran kvällsrutin är att varje kväll så gott det går samma tid, ta ett bad. hon badar med olja och har aldrig behövs smörja in henne med något, "borsta  tänder", ta på pyjamas. i rummet där sängen är drar jag ner rullgardinen så det blir mörkt och ammar henne. ibörjan är hon bökig och lite svår att slappna av. jag kan sjunga  när trollmor har kagt sina 11 små troll, då kan hon lugna ner sig lite, annars är jag tyst så hon ska förstå att det ska va lungt när man ska sova. Hon somnar lätt och lägger henne i sin säng, helst ska hon inte somna helt, utan så hon är väldigt på gränsen till att somna.

sedan sover hon hela natten från ca 8 på kvällen till 7 på morgonen, kan vakna till vid 03 och vill ha lite käk.

det har hänt att jag kunnat lägga henne när hon har varit vaken men trött och hon har kunnat somna utan bök och protester. så vi kör på detta och hoppas på att det kommer gå ännu smidigare.             

• Norrtjejjen

jo en sak till, hon sover bättre nu när hon kan ligga som hon vill eftersom hon blivit så rörlig och stark. hon sover myyycket bättre på mage/sidan. hon är lite speciell. hon sover med höften lite åt sodan och bröstkorgen mot badrassen. typ som hundar brukar ligga..hon tycker det är bekvämast så tydligen. hon kan absolut inte sova på rygg längre. värsta hon vet, det blir dessutom aldrig lungt utan att leka med fötterna går bara inte att motstå att leka med.

• himmelsdiamant

Vi hade inga rutiner alls på kvällen (inga bestämda liksom) när Evelynn var 0-6 månader, men strax innan hon fyllde 6 månader så började jag införa nattningsrutiner; runt 18-18.30 så badar vi henne, sen blöja & pyjamas på skötbordet, sedan välling i vår säng och när hon druckit vällingen och blivit lugn, nästintill somnat vilket nu tar ca 10 min, så lägger vi över henne i hennes spjälsäng och hon somnar där och sover hela natten. 
    När jag började med nattningsrutinerna så sov hon fortfarande i selen på sambon de första 2-3 timmarna, så då fick hon välling o sen satte sambon henne i bärselen o hon somnade. sen efter nån vecka började vi med att lägga henne i vår säng efter hon somnat in sig i selen i ca 1-1,5 timme, o då vaknade hon till så jag ammade henne en kvart typ sen kunde jag smyga ut från rummet och hon sov vidare. 
    Nu i måndags så började vi öva att lära henne sova i egen säng, spjälsängen, det gick långt över förväntan och har nu hela veckan sovit från att hon somnat (ca 19.00) fram till 05-06 på morgonen, utan uppvak.    

• Lindybelindy

Vi har bara gjort så¨att vi gör skillnad på dag och natt. På dagen är det ljust, tänt och ljud och på kvällen är det släckt och lugnare. Vi går in till sovrummet efter matning där det är mörkt och mysigt så lägger jag mig med henne i våran säng så somnar hon oftast. Sedan igår prövad ejag lägga henne i vaggan och då somnade hon ganska fort. Om hon inte vill sova så tar vi upp henne till soffan där hon får ligga och umgås en stund sen går jag in med henne igen och då är hon oftast väldigt trött och somnar. Så till en viss del har det blivit en rutin för nu är hon oftast trött den tiden jag går in och lägger mig med henne och det är vid nio tiden. Då sover hon till runt tre tiden och ibland till sju.

• Miss Obsessive
    skogsvitter skrev 2012-06-21 10:09:28 följande:
    Utifrån detta så kan det ju då hellre vara så att eftersom rutiner uppenbarligen inte fungerar särskilt bra för TS kanske det skulle fungera mycket bättre att följa bebisen istället. Det viktigaste är ju att de får somna när de är trötta, inte när eller hur detta sker.
    Absolut, det håller jag med om! Det är en regel man bör följa i allt när det gäller barn och deras utveckling, att man anpassar sig efter vad de är mogna till att klara av. Sen ska man också komma ihåg, precis som du påpekade i ett annat inlägg, att även när man har en vardag med återkommande rutiner redan från tidig ålder, så vänds allt upp och ner under perioderna när barnets utvecklingsfaser infaller. 
  • Lolli82

Bvc sa samma till oss och det blev hur bra som helst! Vi började med rutin för nattning när hon var ca 4 månader! Det kan tyckas tidigt men bebisar förstår mer än man tror och lär sig snabbt! Det vi gör är enkelt men vi gör samma grej varje kväll: Välling i soffan, ny blöja, på med pyjamas, sen ligger vi alla tre i vår stora säng och kollar i någon bok och myser en stund, hon har napp och snutte, sen lägger vi henne i sin säng och nattar henne! Välling började vi med när hon var 6 månader, innan det fick hon en flaska ersättning på kvällen. Bestäm en tid på kvällen som ni tror passar. I början fick hon flaskan och somnade runt 10 på kvällen, nu några månader senare kl 19. Hon sover ofta hela natten utan att äta.

• 180823

Jag är 24 år och sovrutinen funkar inte för mig heller jag ska vara i sängen kl.22:00 men nej det blir oftast kl.22:30

Svar på tråden Vad har ni för sovrutiner?