• diamantina

Familjerätten, i hans eller min kommun?

Han kommer kanske vägra gå dit i vilket fall som helst men vilken kommun bör jag vända mig till? Det är jag som har flyttat. Men jag skulle vilja slippa att ständigt lägga tid på att åka till min gamla hemkommun. Ja åker så ofttbart mycket dit i alla fall. Det är 4 mil. Kan han vägra komma oavsett vilken ort det blir? Jag misstänker att det kommer bli rätt många besök för oss!

• Svar på tråden Familjerätten, i hans eller min kommun?
  • mamau

Alltid barnets hemkommun. Dvs om barnet bor med dig är det din kommuns familjerätt, annars tvärtom.

• h8him

Du ska kontakta familjerätten i barnets hemkommun.

Varför skulle det vara lättare för pappan att åka de 4 milen menar du?

• diamantina

Det är inte lätt för någon när det gått så här illa med samarbetet. Men jag tänkte bara slippa åka bil om jag inte måste. Jag har valt att skutsa dem till skolan varannan vecka. De bor vv, och de är skrivna hos honom. Jag förstår att det är mitt eget bekymmer att jag bytte kommun. Jag är faktiskt på väg tillbaka pga avståndet till barnens skola. Men det tar tid att hitta ett lämpligt boende.

• Ruggugglan

Precis som övriga säger så är det familjerätten i kommunen där barnet står skrivet som ni kontaktar.

• diamantina

Tack alla, jag har nu ringt en person i deras kommun. Hoppas på det bästa nu då.

• diamantina

Nu ett år senare kan man konstatera att familjerätten var en tandlös instans ända tills tingsrätten fick ta hand om det. Har nu en långdragen vårdnadstvist pga exets bristande samarbetsvilja! Men nu blir han väl tvingad till det.{#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (Kurt)
    diamantina skrev 2013-10-08 13:18:57 följande:
    Nu ett år senare kan man konstatera att familjerätten var en tandlös instans ända tills tingsrätten fick ta hand om det. Har nu en långdragen vårdnadstvist pga exets bristande samarbetsvilja! Men nu blir han väl tvingad till det.{#emotions_dlg.djavulsk}
    Ja att sitta där på frivilliga samtal där den ena parten är där för att slå ihjäl tid och förhala överenskommelser är ingen höjdare.

Är också i tingsrätten och nu beklagar sig min motpart över att vi inte var på familjerätten tillräckligt mycket...

Det enda som hjälpt mig att komma någonvart alls med umgänget med mitt barn är mitt ombud och förhoppningsvis blir det än bättre snart efter den muntliga förberedelsen.

Familjerätten är ett skämt som stjälper lika mycket som det hjälper beroende på varför man är där.
    För de som faktiskt vill komma överens kan det säkert vara nyttigt men för oss som har motparter som inte vill komma överens är det ett tidsslöseri som man måste igenom för att visa att man iaf har försökt... 
  • Maddiogora
    mamau skrev 2012-05-29 14:24:30 följande:
    Alltid barnets hemkommun. Dvs om barnet bor med dig är det din kommuns familjerätt, annars tvärtom.

Japp
  • Anonym (Kurt)
    Maddiogora skrev 2013-10-08 13:28:28 följande:
    Oj gammalt sorry:)
    Nej nej, TS uppdaterade idag.
  • Anonym (:()

Kan bara hålla med Kurt...
    Jag har haft med familjerätten att göra  ett flertal gånger, dessutom i olika kommuner med 8 års mellanrum så det var inget unikt dåligt exempel första gången. Ryggradslösa, tafatta och dessutom ofta partiska även om dom ska stå helt utanför.
    Helt meningslösa samtal får man harva sig igenom som bara leder till djupare klyftor, såvida man nu inte redan var överens! Men det är ju just det man inte är när man har separerat, det är också barn inblandat!

Det är för mig en gåta att familjerätten fortsätter att existera, det räcker om det finns möjlighet att gå till socialkontoret och upprätta umgängesavtal där båda parter är överens, i övrigt har dom ingen som helst funktion. 

• Anonym (insatt)
    Anonym (:() skrev 2013-10-09 11:25:55 följande:
    Kan bara hålla med Kurt...
    Jag har haft med familjerätten att göra  ett flertal gånger, dessutom i olika kommuner med 8 års mellanrum så det var inget unikt dåligt exempel första gången. Ryggradslösa, tafatta och dessutom ofta partiska även om dom ska stå helt utanför.
    Helt meningslösa samtal får man harva sig igenom som bara leder till djupare klyftor, såvida man nu inte redan var överens! Men det är ju just det man inte är när man har separerat, det är också barn inblandat!

Det är för mig en gåta att familjerätten fortsätter att existera, det räcker om det finns möjlighet att gå till socialkontoret och upprätta umgängesavtal där båda parter är överens, i övrigt har dom ingen som helst funktion. 
    Haha - de sköter om adoptioner, faderskapsmedgivanden, namnärenden mm också!! Ingen funktion??
  • Anonym (:()
    Anonym (insatt) skrev 2013-10-09 16:11:33 följande:
    Haha - de sköter om adoptioner, faderskapsmedgivanden, namnärenden mm också!! Ingen funktion??
    Du behöver inte vara så förbannat dryg. Vad jag menar är att de fyller ingen funktion i utredningar som har med separerade föräldrar att göra, de sitter bara helt tafatta och suckar uppgivet utan att tillföra något.
    Familjerätten får gärna hålla sig till att hjälpa familjer i adoptionsärenden eller faderskapsutredningar mm. Också att upprätta avtal där båda parterna är överens.
    Men att sitta och leka kuratorer i infekterade tvister är inget dom ska ägna sig åt, där fyller de INGEN funktion alls.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (:() skrev 2013-10-10 13:57:59 följande:
    Du behöver inte vara så förbannat dryg. Vad jag menar är att de fyller ingen funktion i utredningar som har med separerade föräldrar att göra, de sitter bara helt tafatta och suckar uppgivet utan att tillföra något.
    Familjerätten får gärna hålla sig till att hjälpa familjer i adoptionsärenden eller faderskapsutredningar mm. Också att upprätta avtal där båda parterna är överens.
    Men att sitta och leka kuratorer i infekterade tvister är inget dom ska ägna sig åt, där fyller de INGEN funktion alls.
    Jag håller helt med. Min man och hans ex har ett umgängesavtal som han är nöjd med. Hon är inte nöjd med något alls så hon kallar till samtal titt som tätt och min man bor nu knappa 2 tim från orten som barnet och mamman bor på så han måste ta ledigt från jobbet. 

Sist blev min man förbannad och sa att han inte tänker sitta på fler meningslösa samtal som inte leder någonvart. Om han vill ändra umgänget så hör han av sig till mamman först, tycker hon hans förslag är skit så kan de träffas hos famrätten igen för att diskutera saken. Han är nöjd som det är och kommer inte ändra på det.  
  • Anonym (insatt)
    Anonym (:() skrev 2013-10-10 13:57:59 följande:
    Det är inte heller familjerättens uppdrag i vå-bo-umg-tvister. Syftet med just samarbetssamtal är att föräldrar behöver förstå sitt föräldraansvar och komma överens. Når de inte fram tid är det inget för familjerätten, då är det domstol som gäller eftersom familjerätten inte _får_ ta ställning och säga vad de tycker! Väntar man sig det då blir man per definition missnöjd!
Svar på tråden Familjerätten, i hans eller min kommun?