• Anonym (Omgift)

Vill byta efternamn på mitt barn

Jag och biopappan fick en dotter 2007. Vi hade ett mycket stormigt äktenskap som slutade i skilsmässa samma år. Biopappan är amerikan, och när dottern var 2 månader flyttade han på eget initiativ tillbaka till USA.

Vi hade ytterst dålig och sporadisk kontakt det första året, och har mailat otrevligheter till varann kanske två gånger om året sen dess.

2009 träffade jag min stora kärlek. Vi ska ha barn om 15 dagar och gifter oss nu på fredag. Eftersom jag, min man och vår gemensamma dotter ska dela efternamn så vill vi ju naturligtvis att min äldsta också ska få byta.

Skatteverket kräver samtycke av bio-pappan. Jag har inte pratat med honom på över ett halvår, och inte på över ett halvår innan dess. De samtalen var väldigt otrevliga. Han har hotat både mig och min man och sagt att han ska komma till Sverige och göra oss mycket fysiskt illa.

Så vi måste få ett beslut genom tingsrätten. Jag antar att de kommer försöka få tag på bio-pappan. Jag har en e-mailadress till honom som kanske inte längre är i bruk. Däremot vet jag inte var han bor eller om han har något telefonnummer.

Vet någon vad som sker härnäst?
    Hur troligt är det att vår önskan om efternamnsbyte går igenom?
    Vad händer om de får tag på honom och han inte samtycker?

• Svar på tråden Vill byta efternamn på mitt barn
  • Anonym (Omgift)
    Anonym skrev 2012-05-31 12:09:23 följande:
    eller att domstol har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa.

Godkände den andra föräldern bytet?

Det är ju mest det jag hoppas på, att TR ska förstå att det är för barnets bästa. Den andra föräldern går inte att få tag på, så jag vet inte om han godkänner eller inte.
  • Anonym
    Anonym (Omgift) skrev 2012-06-03 08:58:59 följande:
    Det är ju mest det jag hoppas på, att TR ska förstå att det är för barnets bästa. Den andra föräldern går inte att få tag på, så jag vet inte om han godkänner eller inte.
    Men hur har du fått tag på honom tidigare? Har du gjort allt för att själv försöka kontakta honom? Har du mailat och ringt på de adresser och nummer du har? Eller överlåter du detta till Tingsrätten?
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2012-05-30 18:46:32 följande:
    Och när du skiljer dig igen?...
  • Anonym (Omgift)
    Anonym skrev 2012-05-30 18:46:32 följande:
    Och när du skiljer dig igen?...
    Just det, jag glömde att jag är den enda människan i hela Sverige som gjorde ett misstag när jag var riktigt ung, och träffade mitt livs kärlek först i vuxen ålder. Du har rätt, jag borde aldrig ens ha gift om mig. Man borde bara få en enda chans till äktenskap. Tack för din väldigt konstruktiva och hjälpsamma kommentar, den har gjort all skillnad i mitt liv. Jag ska genast tänka om hela mitt liv.
  • Anonym (been there)
    Anonym (Omgift) skrev 2012-06-03 19:06:26 följande:
    Just det, jag glömde att jag är den enda människan i hela Sverige som gjorde ett misstag när jag var riktigt ung, och träffade mitt livs kärlek först i vuxen ålder. Du har rätt, jag borde aldrig ens ha gift om mig. Man borde bara få en enda chans till äktenskap. Tack för din väldigt konstruktiva och hjälpsamma kommentar, den har gjort all skillnad i mitt liv. Jag ska genast tänka om hela mitt liv.
    Tycker det är rimligare att varje barn har rätt till sitt ursprung bland annat genom att ha sina  föräldrars  namn,  (det ena måste bli mellannamn enligt svensk namnlag)  oavsett vem mamman råkar vara gift med för tillfället.

Ska nya mannen adoptera förre mannens barn också?
  • Anonym (Omgift)
    Anonym (been there) skrev 2012-06-03 22:25:51 följande:
    Tycker det är rimligare att varje barn har rätt till sitt ursprung bland annat genom att ha sina  föräldrars  namn,  (det ena måste bli mellannamn enligt svensk namnlag)  oavsett vem mamman råkar vara gift med för tillfället.

Ska nya mannen adoptera förre mannens barn också?
    Ja det är absolut förhoppningen. Men där är vi lite mer realistiska och förstår att det kan dröja många år, tills barnet är gammalt nog för att vara med och ta det beslutet.

Vi har aldrig ljugit för dottern, hon vet att min man inte är hennes bio-pappa. Hon vet vem hennes bio-pappa är, och att hon är halv-amerikan. Hon kommer alltid få veta om hennes ursprung.
  • Anonym (Klok)

Eftersom pappan bor i USA och inte går att få tag på så tror jag att du skulle kunna få enskild vårdnad ganska lätt. Gemensam vårdnad betyder ju att båda ska vara med i de stora besluten bl a flytt, val av skola osv. Det går ju inte att samarbeta och få hans namnteckning alls när du inte vet vart han kan nås.
    Ring och kolla med familjerätten hur du ska göra för att få enskild vårdnad!
    När du får det så kan du byta namn utan krångel.

• spirituality
    Anonym (Klok) skrev 2012-06-12 19:19:51 följande:
    Eftersom pappan bor i USA och inte går att få tag på så tror jag att du skulle kunna få enskild vårdnad ganska lätt. Gemensam vårdnad betyder ju att båda ska vara med i de stora besluten bl a flytt, val av skola osv. Det går ju inte att samarbeta och få hans namnteckning alls när du inte vet vart han kan nås.
    Ring och kolla med familjerätten hur du ska göra för att få enskild vårdnad!
    När du får det så kan du byta namn utan krångel.
    Även om mamman har enskild vårdnad kan hon inte byta till/från pappans efternamn utan hans samtycke. Det är en sak han måste skriva under på även om han inte har vårdnaden om sin dotter.
  • olleolle

Vad är det för larv? Klart att det går att få tag i pappan om man försöker.

TS har ju varit gift med pappan och borde således känna till pappans för och efternamn. Förutom detta så borde en rad personliga detaljer vara till TS kännedom, såsom ursprungsstat/stad föräldrarnas namn osv.
    Skulle hon vilja ha tag i pappan så är det inte svårt alls att kontakta amerikanska ambassaden och få hjälp därifrån.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-31 12:09:23 följande:
    Det går inte egentligen enligt namnlagen: 6 § Om ett barn under 18 år bär någon av föräldrarnas namn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för byte av barnets efternamn enligt 5 § att föräldern har samtyckt till namnbytet eller att domstol har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa.

Godkände den andra föräldern bytet?

Gäller det här även om barnet får pappas efternamn som mellannamn? Måste han godkänna om man vill ta bort det någongång?
Svar på tråden Vill byta efternamn på mitt barn