Inlägg från: spirituality |Visa alla inlägg
  • spirituality

Vill byta efternamn på mitt barn

Anonym (Klok) skrev 2012-06-12 19:19:51 följande:
    Eftersom pappan bor i USA och inte går att få tag på så tror jag att du skulle kunna få enskild vårdnad ganska lätt. Gemensam vårdnad betyder ju att båda ska vara med i de stora besluten bl a flytt, val av skola osv. Det går ju inte att samarbeta och få hans namnteckning alls när du inte vet vart han kan nås.
    Ring och kolla med familjerätten hur du ska göra för att få enskild vårdnad!
    När du får det så kan du byta namn utan krångel.
    Även om mamman har enskild vårdnad kan hon inte byta till/från pappans efternamn utan hans samtycke. Det är en sak han måste skriva under på även om han inte har vårdnaden om sin dotter.
  • spirituality
    Anonym (Klok) skrev 2012-06-12 20:42:27 följande:
    Har man enskild vårdnad får man ta alla beslut själv, även namnbyte. Vet inte vart du får dina uppgifter från.
    Det finns dessutom flera i tråden som bytt namn på sina barn utan mannens (pappans) samtycke - och de har enskild vårdnad.
    Jag har själv enskild vårdnad om mina barn. Äldsta dottern har deras pappas efternamn (inte yngsta dottern, eftersom han inte skrev på faderskapspapprena i tid och hon då automatiskt fick mitt efternamn). Pappan finns inte med i barnens liv överhuvudtaget, så jag ville byta efternamn på äldsta dottern så hon får samma namn som mig och lillasyster. Skatteverket godkände inte det, eftersom pappans underskrift behövdes då det var hans namn som skulle bytas bort, trots att jag har enskilt vårdnad. Enda chansen är, som någon skrev ovan, är att gå via tingsrätten.
Svar på tråden Vill byta efternamn på mitt barn