Vill byta efternamn på mitt barn
Jag och biopappan fick en dotter 2007. Vi hade ett mycket stormigt äktenskap som slutade i skilsmässa samma år. Biopappan är amerikan, och när dottern var 2 månader flyttade han på eget initiativ tillbaka till USA.
Vi hade ytterst dålig och sporadisk kontakt det första året, och har mailat otrevligheter till varann kanske två gånger om året sen dess.
2009 träffade jag min stora kärlek. Vi ska ha barn om 15 dagar och gifter oss nu på fredag. Eftersom jag, min man och vår gemensamma dotter ska dela efternamn så vill vi ju naturligtvis att min äldsta också ska få byta.
Skatteverket kräver samtycke av bio-pappan. Jag har inte pratat med honom på över ett halvår, och inte på över ett halvår innan dess. De samtalen var väldigt otrevliga. Han har hotat både mig och min man och sagt att han ska komma till Sverige och göra oss mycket fysiskt illa.
Så vi måste få ett beslut genom tingsrätten. Jag antar att de kommer försöka få tag på bio-pappan. Jag har en e-mailadress till honom som kanske inte längre är i bruk. Däremot vet jag inte var han bor eller om han har något telefonnummer.
Vet någon vad som sker härnäst?
Hur troligt är det att vår önskan om efternamnsbyte går igenom?
Vad händer om de får tag på honom och han inte samtycker?