• Anonym

Vill byta efternamn på mitt barn

Om ungen fick det namnet vid födseln för ni var gifta så måste han godkänna namnbyte i vissa synnerliga fall kan tr besluta om namnändring men dit hör inte att man ska gifta om sig få fler barn osv det krävs mer. Så antingen heter ni samma ni andra och ungen sitt eller så får ni hoppas pappan skriver under namnändringen på ungen.

• Anonym

Mina barn har 2 efternamn... Ett efter sin biopappa och det andra efter mitt nya giftasnamn ...

• Anonym

Man kan bara ha ett efternamn i Sverige.

Anonym (??) skrev 2012-05-30 07:54:42 följande:
    Får ett barn (11år) skaffa dubbelt efternamn utan att den ena biologiska föräldern godkänner det? Dvs de tar inte bort pappans efternamn utan lägger bara till mammans efternamn?
    Man kan inte ha två efternamn i Sverige. Däremot kan man lägga till ett mellannamn och det blir då i detta fall mammans efternamn eftersom man inte får byta efternamn utan pappans samtycke.
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-05-30 07:54:42 följande:
    Får ett barn (11år) skaffa dubbelt efternamn utan att den ena biologiska föräldern godkänner det? Dvs de tar inte bort pappans efternamn utan lägger bara till mammans efternamn?
    Vid gemensam vårdnad ska båda vårdnadshavarna godkänna att lägga till mellannamn.
  • Anonym

Och när du skiljer dig igen?...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-30 18:41:43 följande:
    Vid gemensam vårdnad ska båda vårdnadshavarna godkänna att lägga till mellannamn.

Detta gäller även vid enskild vårdnad och föräldrarna var gifta vid födseln
  • Anonym
    cadillacbabe skrev 2012-05-31 06:23:39 följande:
    Jag har gift om mej och ändrat barnens namn till mitt giftas namn utan prob. Jag har ensam vårdnad om dom.
    Jag har ensam vårdnad interimistiskt men fick inte byta till mitt efternamn. barnen har pappans sen vi gift oss, och efter skilsmässan så tog jag tillbaka mitt flicknamn.
  • Anonym
    cadillacbabe skrev 2012-05-31 06:23:39 följande:
    Jag har gift om mej och ändrat barnens namn till mitt giftas namn utan prob. Jag har ensam vårdnad om dom.
    Det går inte egentligen enligt namnlagen: 6 § Om ett barn under 18 år bär någon av föräldrarnas namn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för byte av barnets efternamn enligt 5 § att föräldern har samtyckt till namnbytet eller att domstol har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa.

Godkände den andra föräldern bytet?
  • Anonym
    Anonym (Omgift) skrev 2012-06-03 08:58:59 följande:
    Det är ju mest det jag hoppas på, att TR ska förstå att det är för barnets bästa. Den andra föräldern går inte att få tag på, så jag vet inte om han godkänner eller inte.
    Men hur har du fått tag på honom tidigare? Har du gjort allt för att själv försöka kontakta honom? Har du mailat och ringt på de adresser och nummer du har? Eller överlåter du detta till Tingsrätten?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-31 12:09:23 följande:
    Det går inte egentligen enligt namnlagen: 6 § Om ett barn under 18 år bär någon av föräldrarnas namn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för byte av barnets efternamn enligt 5 § att föräldern har samtyckt till namnbytet eller att domstol har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa.

Godkände den andra föräldern bytet?

Gäller det här även om barnet får pappas efternamn som mellannamn? Måste han godkänna om man vill ta bort det någongång?
  • Anonym

Har dottern pappans efternamn så är enda vägen pappans godkännande el TRbeslut oavsett enskild vårdnad el ej,
     dock tror jag det kan bli svårt att få Tr att gå med på namnbyte, därmot kan du nog lättare få igenom att få lägga till din "nye" mans efternamn så får ni den gemensamma länken om det nu är så viktigt-barn idag är ju så vana vid att man heter olika i familjerna så det är inte något de reflekterar så mycket över-tror mest det är vi vuxna som lägger värderingar i det!

• Anonym

Jag har hört exakt samma som spirituality, från min syster som har exakt den situationen.

Barnen har sin pappas namn, hon har ensam vårdnad och är omgift och har tagit sin mans efternamn. Hon får inte igenom namnändring, om inte pappan godkänner det utan måste i så fall gå via tingsrätten. Och i deras fall kommer TR högst sannolikt säga nej, barnen har regelbundet umgänge med pappan och han verkar ha hyfsad koll på sitt liv nu, till skillnad från tidigare... Så hon har inte försökt.

• Anonym
    Anonym (Omgift) skrev 2012-06-03 22:36:51 följande:
    Ja det är absolut förhoppningen. Men där är vi lite mer realistiska och förstår att det kan dröja många år, tills barnet är gammalt nog för att vara med och ta det beslutet.

Vi har aldrig ljugit för dottern, hon vet att min man inte är hennes bio-pappa. Hon vet vem hennes bio-pappa är, och att hon är halv-amerikan. Hon kommer alltid få veta om hennes ursprung.
    Så varför får hon inte behålla sin pappas namn? Det är bara ett namn... Mina barn heter inte som mig men inte tillhör de familjen mindre för det och inte är de mindre barn till mig bara för att vi inte delar efternamn.
Svar på tråden Vill byta efternamn på mitt barn