skogsvitter skrev 2012-05-31 18:43:28 följande:
Känner igen det där, men då är det bättre att börja med "andningsövningar" som tuplermetoden tex för att hitta rätt muskler och aktivera dem igen. Då får du upp en grundstyrka i muskulaturen och klarar sedan av att hålla rätt ställning i plankan. Om du inte ens kan hålla rätt position i plankan nu skulle jag verkligen avråda från maghjulet eftersom du då bara kommer förstöra kroppen mer när du inte kan hålla emot med rätt muskler.
Jag fick göra sjukt enkla övningar hos sjukgymnasten i början. Typ stå på alla fyra och dra in magen när jag andades ut medan jag kutade med ryggen, när man andas in så släpper man magen och svankar ner. Finns massor av sådana "enkla" övningar men det handlar ju inte om att det ska "ta" utan det handlar om att du öht ska hitta åt rätt muskler och aktivera dem igen.
Plankan förenklas genom att man står på knä. Så som sagt, den kan ju göras på en mängd olika sätt. Och självklart tar den, gör den inte det då gör du helt enkelt fel. Tom elitidrottare kör ju plankan som främsta magträningen, så klart att den tar. Men som sagt, börja med lite enkla övningar genom att bara dra in magen, då spänner du rätt magmuskler och lär dig känna vilka som ska användas, sedan kan du börja med plankan på knä och köra på 10-15 sekunder några rep. Så småningom kan du öka tiden, men fuskar du så blir det ju bara felbelastat och då ska du hellre undvika plankan tills vidare.
Nej, maghjulet får ju bli när jag blir starkare. Och som sagt, klart plankan tar, det är ju jag som inte orkar få till rätt teknik än, på tok för svag!
Har de senaste 5 dagarna försökt mig på Tupler-metoden, genom att arbeta med indragning av magen, känner redan nu att jag är lite starkare och hittar rätt muskler, så det går sakta framåt. Ska till sjukgymnasten redan nästa vecka.
TACK för tips snälla ni, snart kanske jag inte ser ut som höggravid längre! Jag vet att det tar bra länge innan magen går ihop sig, är ju bara 2,5 mån sedan lillkillen kom, men jag såg ut så här efter andra pojken oxå, som kom till världen 2008, nämligen! Nu blir det övning ger färdighet!