Ni som blev adopterade
Hurdan barndom har ni haft? - Jobbig. Retad, kallad svartskalle av de flesta. Min bästa väns mamma bad henne att vara med någon annan så att hon själv inte skulle riskera mobbing.
har ni känt er älskade av era föräldrar som ni växt upp med? - Nej inte av min mamma iaf(men hon i sin tur hade en mamma, min "mormor" som inte tyckte att adoptioner av någon var en bra idé). Att undervisa mor- o. farföräldrar på egna kurser är en väldigt bra idé.
Minns ni någonting från tiden innan ni blev adopterade? - Nej, det har jag förmodligen förträngt, trots att jag var över två år när jag kom hit.
Har ni känt er annorlunda, jämfört med kamrater som inte blivit adopterade? kanske just
pga hudfärgen. - Mer hårfärg(svartskalle) än hudfärg, iom att jag är adopterad inom Europa.
Har ni känt längtan efter att finna era rötter? eller känt er ledsna över att ni blev bort adopterade? - Har känt och "botat" den längtan, med att söka upp, finna o. ha kontakt med min biosläkt. Ledsen ibland för att jag numera vet hur mycket min bio-mor letade efter mig, fram tills hon gick bort. Hade jag fått vara kvar på barnhemmet, hade hon tagit hem mig 4 år senare när hon gift sig med min lillasysters pappa o. fått ordnade förhållanden.
Har ni fått all den stöd och trygghet ni behövt för att växa upp till trygga människor? - Nej, nej, nej inte ett dugg, min mamma(främst) försökte dessutom förhindra min kontakt med Gud som gav mig den trygghet hon misslyckats med att ge mig.