Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Kjellgren skrev 2012-05-28 22:25:08 följande:
    Du får väl kalla dig "undersjuksköterska" om du inte är legitimerad, det är närmast i beskrivning och hyfsat analogt med läkarna.

Eftersom jag själv har ett legitimationsyrke ser jag det som självklart att man får sin yrkestitel med legitimationen, inte innan dess.

Får du alltså arbeta självständigt även utan leg? Utan handledare som formellt är ansvarig? Skumt och riskerar att urholka yrket på sikt. 
    Varför? Är ju sjuksköterska jag är anställd som. Inte undersköterska och inte legitimerad sjuksköterska.
    Nej, jag är aldrig ansvarig sjuksköterska och har alltid en leg. sjuksköterska att vända mig till. Och, ja det är helt lagligt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Head to Toe skrev 2012-05-28 22:24:03 följande:
    AT-läkare är ej legitimerade än, likaså vik underläkare. Efter termin 9 kan man jobba som vik UL, och kallas definitivt läkare, även om man ej har sin legitimation än. Många går som vik UL ett bra tag innan AT.

Legitimerad läkare blir man efter läkarexamen, fullgjord AT, samt godkänd AT-tenta.  
    AT-läkare är ju under utbildning. Men stämmer ju att man kan jobba som läkare efter termin 9.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Bill50X skrev 2012-05-28 22:39:05 följande: