Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Kjellgren skrev 2012-05-28 22:25:08 följande:
    Du får väl kalla dig "undersjuksköterska" om du inte är legitimerad, det är närmast i beskrivning och hyfsat analogt med läkarna.

Eftersom jag själv har ett legitimationsyrke ser jag det som självklart att man får sin yrkestitel med legitimationen, inte innan dess.

Får du alltså arbeta självständigt även utan leg? Utan handledare som formellt är ansvarig? Skumt och riskerar att urholka yrket på sikt. 
    Varför? Är ju sjuksköterska jag är anställd som. Inte undersköterska och inte legitimerad sjuksköterska.
    Nej, jag är aldrig ansvarig sjuksköterska och har alltid en leg. sjuksköterska att vända mig till. Och, ja det är helt lagligt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Head to Toe skrev 2012-05-28 22:24:03 följande:
    AT-läkare är ej legitimerade än, likaså vik underläkare. Efter termin 9 kan man jobba som vik UL, och kallas definitivt läkare, även om man ej har sin legitimation än. Många går som vik UL ett bra tag innan AT.

Legitimerad läkare blir man efter läkarexamen, fullgjord AT, samt godkänd AT-tenta.  
    AT-läkare är ju under utbildning. Men stämmer ju att man kan jobba som läkare efter termin 9.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Bill50X skrev 2012-05-28 22:39:05 följande:
    När vi ändå är inne och vidrör SSK och leg så kan jag inte låta bli att kommentera den enorma skillnaden universiteten emellan för kraven för att uppnå målet att bli sjuksköterska. Läser du till SSK i Luleå eller Skellefteå är skillnad som natt och dag. Trots detta är du när du läst klart sjuksköterska,varken mer eller mindre. Möjligen smäller det ena högre när du söker jobbet men det lär knappast synas i lönekuvertet att du halvt om halvt är mer forskare än sjuksköterska. Kasst betalt hursomhelst för stort ansvar.
    Nu är ju de flesta högskolor anslutna till NKSE-tentan (Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen) vilket är bra eftersom alla då blir likvärdiga. Men det stämmer att alla skolor har olika profileringar och att vissa är mera forskningsinriktade än andra.
  • Ebba Caroline
    Kjellgren skrev 2012-05-28 22:36:31 följande:
    Huvudsaken för min del är att du inte har slutansvaret eftersom du ju inte är legitimerad. Om du sedan kallar dig sjuksköterska eller inte är egentligen en fråga för dina kollegor.

Personligen hade jag inte uppskattat om mina kollegor fick en regelrätt tjänst som icke legitimerad men kanske får tandläkare under sitt sista år kallar sig tandläkare - utan tillägget "leg" - när de praktiserar/sommarjobbar. Jag anser dock att det urholkar "värdet" av yrkestiteln.

Tjänsten sjuksköterska utan legitimation finns ju och är laglig enligt Socialstyrelsen.
  • Ebba Caroline
    liten giraff skrev 2012-05-28 22:42:14 följande:
    Jag var anställd som sjuksköterska efter 5 terminer. Ett semestervikariat. Jag tror det står så på socialstyrelsen att man får anställas som vikarie men inget annat, och då bara inom vissa områden (ex ej primärvård). Jag skrev då på min namnskylt "Sjuksköterska under utbildning" för att inga missförstånd skulle uppstå. Och jag hade alltid en leg. ssk att vända mig till vid frågor!

Rätta mig om jag har fel, men skriver från telefonen så orkar inte leta på socialstyrelsens hemsida just nu. Tror det står i lagtext på HSL.
    Stämmer. Är det jag själv är anställd som, dock inget semestervikariat.
  • Ebba Caroline
    liten giraff skrev 2012-05-28 22:46:09 följande:
    Har du fått en fast anställning?
    Nej. Men hade jag fått det så hade jag tackat nej eftersom jag redan har fast anställning i kommunen fast inte i Sverige.
  • Ebba Caroline
    liten giraff skrev 2012-05-28 22:51:09 följande:
    anstallasjukskoterskautanlegitimation

Ja och det hade varit olagligt också :)
    Vad hade varit olagligt?
  • Ebba Caroline
    liten giraff skrev 2012-05-28 22:53:43 följande:
    Fast anställning som ssk utan leg!
    Nja, det hade det väl inte. Beror ju på om har anställningen i väntan på legitimationen.

Jag har inget semestervikariat eller vikariat utan är extraanställd.
  • Ebba Caroline
    Paksenarrion skrev 2012-05-28 22:54:58 följande:
    Man är sjuksköterska när man gått färdigt utbildningen och fått beviset, dvs legitimationen. Annars är man elev
    Man är aldrig elev som sjuksköterska (eller uni/högskola student)!Demon Det heter student.

OM man nu bara är sjuksköterska när man fått sin legitimation, varför finns då anställningsformen sjuksköterska utan legitimation?
  • Ebba Caroline
    Paksenarrion skrev 2012-05-28 22:58:54 följande:
    Det står sjuksköteskeelev på namnskyltarna, inte sjuksköterskestudent när man är ute på praktik.

Ja du, de har väl missat hur idiotiskt det är.
    Måste vara olika för olika skolor/studenter. Elev är man på gymnasiet. Student på högskolan. På min namnskyld står det sjuksköterskestudent och skola.
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?