Inlägg från: Linnie83 |Visa alla inlägg
  • Linnie83

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Man får inte jobba självständigt som sjuksköterska om man inte har sin legitimation. Haft semestervikarier som inte fick dela läkemedel självständigt för än de hade uppvisat sin legitimation! När man har sin legitimation då får man arbeta självständigt! Det kan man göra från termin 5 är att vara assistent till sjuksköterskan men ej jobba självständigt!

• Linnie83

Namnbricka kan vem som helst beställa på nätet där det står leg. Sjuksköterska eller sjuksköterska. Visst får man jobba som vikare efter termin 5 men inte ensam! Det är med all rätt att man ska ha klar utb innan man har eget ansvar. Jag är leg. Sjuksköterska och min chef var noga med mitt leg. innan jag fick gå själv. Titel sjuksköterska är när man har hämtat ut sitt examensbevis från högskolan! Leg. Sjuksköterska är när man fått sin legitimation från socialstyrelsen! Varför diskutera detta!!

• Linnie83

Fast mitt examensbevis säger att jag är sjuksköterska, medan min legitimation säger leg. Sjuksköterska! Socialstyrelsen har godkänt mitt examens bevis och registrerat mig i deras register!

• Linnie83

Enligt socialstyrelsen är sjuksköterska en skyddad titel och får endast bäras av den som har en legitimation! Inget annat häller enligt dem!

• Linnie83
    Blind Urmakare skrev 2012-05-29 17:26:43 följande:
    På ditt examensbevis står det sjuksköterskeexamen. Jag har aldrig sett ett examensbevis där det står att personen ÄR en skyddad yrkestitel.

Du har rätt gick in och läste på socialstyrelsen!
  • Linnie83

Jag tycker inte att de ska få jobba T5 studenter på sjukhus! Vips händer det akuta saker, och man måste handla fort utan handledning. Har haft klara ssk som inte vetat vad de ska göra. Jag hade inte velat ha en ej färdig sjuksköterska som patient. Vi har inga sådana hos oss, hade vi haft det hade vi gått dubbelt och denna ej haft egna patienter.

• Linnie83

Hoppsan85: Medicin, sprutor och infusion är i högsta grad ansvar!!! Du värkar dum om jag får säga min sak om du påstår att det inte är ansvar!

• Linnie83

Hoppsan85: Jag hade egna patienter som SSk stud men handledaren fans där! Vi jobbar i grupper på mitt jobb med 6-7 pat! T5 hade inte haft en hel grupp utan kanske 2-3 pat och jag med 2 års erfarenhet hade haft huvudansvaret. Men att hålla på med medicin och sånt kräver mycket ansvar! Det kan få konsekvenser för patienten om det blir fel!

• Linnie83

Är man inte leg. Sjuksköterska får man inte iordningställa läkemedel självständigt. En en leg. Sjuksköterska måste dubbel kolla.

Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?