Inlägg från: JA77 |Visa alla inlägg
  • JA77

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Ebba Caroline, enligt ditt resonemang borde läkarassistenter (läkarstuderande i slutet på sin utbildning, de brukar syssla med administrativt jobb och gör enklare bedömningar), kalla sig för läkare?

VARFÖR har du sån j-a brådska med att kalla dig ssk när du inte är det?! Oavsett hur assisterande du är. Oavsett anställningsform. Skärp dig. Ingen tror dig ändå.  

• JA77
    Scream2 skrev 2012-05-29 11:01:22 följande:
    Vettiga treviga ssk stud som fullgjort sina fem terminer och har bra resultat på sina vfu ska sjävklart kunna jobba som ssk assistenter efter termin 5, i hemsjukvården tex. Få lite mer ansvarsfulla uppgifter än vad en uska har men samtidigt få jobba i trygg förvissning att det finns en leg sjuksköterska mkt nära till hands.

Men jag anser socialstyrelsen gör bort sig lite där i sin regel, ena studen är det straffbart att kalla sig sjuksköterska utan att ha examen, i nästa kan man få dispans. Jajaja...det får bli ett mail till socialstyrelsen! Eller så tar vi diskussioen till ett större forum, vårdfocus kanske? 

Jag tänkte mejla Vårdfokus!
  • JA77
    www.familjeliv.se/Forum-26-68/m63983253-13.html

Jag hittade denna tråd, där du Ebba Caroline undrar var du kan vända dig för  att "anmäla att en person jobbar som sjuksköterska (är anställd som det) utan att vara helt klar med ssk-programmet vilket innebär att personen inte kan ansöka om legitimation? Dvs, personen jobbar som sjuksköterska utan att ha legitimationen eller faktiskt vara det."

Hur tänkte du nu...?   
  • JA77
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:01:51 följande:
    Hum... leg ssk är man inte förren man är klar med utbildningen och har legitimation. Sjuksköterska kan man vara anställd som efter fem fullgjorda terminer, men då med handledning (står på Socialstyrelsen) och vad ska de kallas sig för om inte sjuksköterskor? 

På min avdelning har vi två T5-syrror och de är kollegor och kallas för sjuksköterskor, helt i sin ordning. Däremot jobbar de aldrig ensamma men dock självständiga.   
    Men ur fungerar det i praktiken? Vem kollar att deras läkemedel delas rätt? Blod får ju bara hängas av legitimerad personal (då det är tranfusion av vävnad, inte vilket dropp som helst), hur fixar ni det? Likaså bastest och blodgruppering.
  • JA77
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:17:30 följande:

Blod har de inte fått hänga på min avdelning. Läkemedel får de ge, samma med blodtest och blodgruppering. Har alltid varit med om en T5-syrra tagit blodtest eller blodgruppering. Eftersom de aldrig är ensamma så går det bra att kontrollera att det är rätt. Inga problem alls

Är ju inte alla handlendare som kollar om en ssk-student har gett rätt läkemedel (jag gör det alltid dock)   

Men då faller ju själva syftet med att ha en T5!  Om jag som ssk måste kolla att min "kollega" gjort rätt, att hon gör alla kontroller i samband med blodgruppering/bastest, då är ju "kollegan" inte till så mycket hjälp, faktiskt. Att ha en nyexad ssk gör att vi slipper kontrollmomenten, men ändå är behjälpliga vid frågor. Jag kan bara inte förstå varför man som student är så hetsig med att komma ut och jobba innan man är klar! Jag har haft flera T5 som studenter, och de flesta är väldigt osäkra i sin roll. Tänk bara hur osäkra de nyexade är, och då en T5?  
  • JA77
    Din mamma skrev 2012-05-29 12:30:10 följande:
    Vart tog TS vägen? Obestämd

Det brukar vara såhär med vissa medlemmar i dessa trådar - plötsligt svart.
  • JA77

Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:35:17 följande:

Man får ju en extra hjälp med jobbet. Fyra sjuksköterksor istället för tre som delar på patienterna.

Nja, jag ser inte en student (som en T5 ju är) som en extra hjälp gällande ssk-sysslor om jag ändå måste kontrollera det personen gör. Jag har gärna studenter, men då vill jag att det avsätts tid för det också.
  • JA77
    Scream2 skrev 2012-05-29 12:33:44 följande:

Vissa?

De vissa som har varit med om de mest märkliga saker som ingen annan känner till Kyss
  • JA77
    Paksenarrion skrev 2012-05-29 12:41:46 följande:
    Som pluggat överallt? Oskyldig

Om de ens behövt plugga! Ibland har det räckt med en halv utbildning för att bli anställd! Skrattande
  • JA77

Hoppsan sa - bokstavligt talat! En försvinner, en kommer åter - som med sjuksköterskor Skrattande 

Det är fullkomlig katastrof att arbetsgivaren anställer studenter för att lönerna är så låga. Då skulle man ju kunna hoppa av efter T5, ta jobb som T5-syrra, göra det roliga ssk-sysslorna, men slippa allt ansvar! Och vips har vi snart ett nytt yrke! Ingen arbetsgivare bryr sig ju om T5-studenten kommer att fortsätta sin utbildning eller inte, bara de får folk! Jag som ssk på din avd skulle inte känna mig tryggare med en T5. Uskorna är säkert mycket gladare då de får fler personer att hjälpa till med omvårdnaden. Vad står det på T5-s namnbricka?

• JA77
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 15:33:43 följande:

Nu har jag varit på FL rätt länge

Ja det är katastrof att arbetsgivaren anställer T5-syrror, ännu mera katastrof är att det faktiskt är lagligt enligt Socialstyrelsen. 

Ingen aning vad det står på T5-syrornas namnbrickor. Jobbar som sagt enbart nätter (någon enstaka gång dagtid) så jag jobbar inte med T5-syrrorna. 

Sedan är det inte nåt anställning som varar mer än fram till de gör sin sista praktik och sedan är de välkommna som leg. ssk istälet om de vill (ingen har velat det pga den låga lönen)        

Men om den där T5 har studieuppehåll i flera år då? Då kan de ju fortsätta anställas. Kolla vad det står på deras namnbrickor, det kan väl knappast ha gått dig förbi om ni haft dem sedan förra sommaren..?
  • JA77
    Linnie83 skrev 2012-05-29 17:14:40 följande:
    Namnbricka kan vem som helst beställa på nätet där det står leg. Sjuksköterska eller sjuksköterska. Visst får man jobba som vikare efter termin 5 men inte ensam! Det är med all rätt att man ska ha klar utb innan man har eget ansvar. Jag är leg. Sjuksköterska och min chef var noga med mitt leg. innan jag fick gå själv. Titel sjuksköterska är när man har hämtat ut sitt examensbevis från högskolan! Leg. Sjuksköterska är när man fått sin legitimation från socialstyrelsen! Varför diskutera detta!!

Det vet jag, men jag var ute vad T5-studenterna kallade sig själva.
  • JA77

Hoppsan85: Hur ser en dag ut för T5, då? Vad har de för uppgifter? Vem kontrollerar dem?

• JA77
    Hoppsan85 skrev 2012-05-31 23:06:30 följande:
    Morfin, furix, insulin, innohep etc. På vilket sätt beror på vad det är för läkemedel. Pat.bundna ordinationer. Sådana här saker vet DU att det beror på vad det är för medicin.

Får T5 hantera det här självständigt, alltså utan att någon kollar att det blir rätt? I så fall är de ju knappast självständiga på avdelningen.
  • JA77
    Bill50X skrev 2012-06-01 08:00:31 följande:
    Diskussionen börjar onekligen kännas en aningen generande. Alla har vi varit barn i början och ingen vill känna sig klappad på huvudet. Jag tror inte heller någon här vill förringa sjuksköterskans ansvar och betydelse. Känns det inte som vi nått vägs ände och får förlika oss med att så här är läget och att vi kanske inte kommer värst mycket längre än så här? Spinner vi vidare på legitimationsdissionen så kan det tilläggas att det finns ett inte så litet antal skitkassa kollegor med legitimation som kan mindre än de T5'or som vi kanske förringar i denna tråd. När man läste och vart har betydelse likväl som vart man verkat efter fullgjord utbildning. Handledare som måste få förklarat av studenten vad exempelvis en omvårdnadsintervention är eller som saknar kunskap i dokumentation,blir förskräckt över nya PVK modeller och slår sig för bröstet över förändringar. Så själv är anser jag på inget sätt att legitimation och år i yrket är någon garanti för att man är sjuksköterska. Många befintliga syrror skulle inte ta sig igenom T4 om de skulle läsa i dag. Så jag är ödmjukt tacksam över nytillskottet som berikar vår kår.

Absolut är det så, jag har haft studenter på min avdelning som är mer kunniga än vissa nyexade. Men jag tror att denna långa diskussion handlar om att några medlemmar i tråden inte alltid uppger uppgifter som stämmer.
  • JA77
    Scream2 skrev 2012-06-01 22:51:10 följande:

Och svarata medlemmar kan bekräfta detta...eller?

Två i tråden blir svarta. Känner de sig ifrågasatta? Jag tycker iaf att det låter hemskt patientosäkert att en T5 får ge (?) mediciner hit och dit utan att någon kollar att det blir rätt.
  • JA77
    Hoppsan 85 skrev 2012-06-02 06:23:01 följande:
    Får ju T6orna med. Sedan är det inte hit och dit utan de ger vad som har ordinerats.

De får de inte alls! Handledaren måste alltid kolla att studenten har delat rätt!
  • JA77
    Hoppsan 85 skrev 2012-06-03 12:14:05 följande:
    Precis, de får utföra uppgiften. Allt som en student får göra, görs under handledning (en självklarhet)

Alltså måste en ssk kontrollera att det blir rätt - de är därför inte självständiga.
  • JA77

Oj! Skulle bara in och kolla de senaste inläggen, och får då se två svarta! Lustigt, de som blivit emotsagda...? Vi kan ju avsluta diskussionen med att man är ssk när man är legitimerad. Alla andra kvasianställningar ger jag inte mkt för...

• JA77

Man tröttnar av att stånga sig blodig, diskuterandes med folk som inte har en uns koll.

Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?