• cloudberry79

Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!

Nr 14 skrev 2012-05-28 23:09:47 följande:
    Tack för alla svar!

Jess86 - är det olagligt alltså?!!! Det låter intressant för det argumentet vet jag skulle bita på min "präktiga" svärfar!!! Barnen som han kör på väger långt ifrån 15kg för de är båda väldigt små till växten. Äldsta barnet vägde 12 kg vet jag mamman sa för bara några veckor sedan.

Så om svärfar alltså kör runt på dessa små barn i bilbarnstolar som är avsedda för äldre barn så kan han alltså få böter? Båda sitter framåt dessutom och när jag påpekat att små barn iallafall ska sitta bakåt så får jag åter argumentet: "när ni va små så satt ni inte ens fastspända över huvudtaget" (Jag är född tidigt -70 tal!!!)

Treåringen sitter alltså frammåt på bara en bälteskudde och ettåringen sitter i en framåtvänd bilstol som inte är fastmonterad annat än med "vuxenbältet" som också håller fast henne.

Tack, som sagt för alla svar! Hoppas jag kan få honom att fatta innan nåt händer!
    Som de sitter nu är det tyvärr lagligt. Alltså, lagen specificerar inte vilken sorts särskild skyddsanordning som måste användas, bara att någon särskild skyddsanordning måste användas för barn under 135 cm. Det är alltså helt lagligt att pallra upp en nyfödd på en bälteskudde, även om det är helt olämpligt.
    Sur, grinig och på smällen.
  • cloudberry79
    Sisisisi skrev 2012-05-30 07:20:50 följande:
    Men nog måste man använda en anordning som är godkänd för barnets vikt.
    Inte enligt lag, lagtexten finns inkopierad längre upp i tråden. Det enda som krävs är att själva skyddsanordningen är godkänd.
  • cloudberry79

Inte vad jag kan hitta. Här är referenser kring §10

http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20061208.pdf

Jag tycker att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt, min egen 4½-åring gör det, för jag är inte dummare än att jag förstår att säkerhet går före bekvämlighet. För övrigt har han gott om benutrymme kvar, han kan nog sitta bakåt minst ett år till. Däremot skulle det vara helt lagligt för honom att sitta på bälteskudde eller i bältesstol.  

• cloudberry79

Det är synd att det är så otydligt, men hade jag varit TS hade jag hänvisat till http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr135.pdf 3 kap, 2 §, där det står att den särskilda skyddsanordningen ska vara lämplig för passageraren. Här hade man kunnat göra det betydligt tydligare såklart och ställt som krav (inte bara som rekommendation) att barn under 4 år ska åka bakåtvänt.

Svar på tråden Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!