• Nr 14

Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!

Hejsan!

Har världens förnuftigaste svärfar MEN när det kommer till barnens säkerhet i bilen är han totalt nollställd!!! Med argumenten att forskningen visar att små barn ska sitta baklänges pga att nacken inte är stark nog osv så säger han att det gick bra när hans barn var små....

Nu krockade han ju aldrig som tur va för då kanske han insett att det är livsfarligt!!!

Förra sommaren passade han och barnens farmor våra barn, då 1 och 3 år gamla. Barnen skulle vara där i ca 3 timmar och nog tusan hade gubben tagit med barnen på en åktur!!!! Detta bad jag min man göra klart att han absolut inte får köra på barnen annat än med vår bil då vi har riktiga bilbarnstolar, till skillnad mot svärfar som har en lös stol (godkänd från 4 år) och en bälteskudde. Detta körde han alltså runt en 1 åring och en 3 åring i!!!!!!!!!

Jag blev galen när 3 åringen berättade att farfar tagit med dem för att titta på kusinernas kaniner. Dit är det bara 1 mil men väl en 90 km/h väg............. Min man pratade med dem för jag hade nog klöst ögonen ur gubben själv och efter detta låter vi dem ytterst sällan passa dem och absolut ingen bilåkning är klargjort!

Nu har det visat sig att svärfar kör runt på barnens kusiner i dessa stolar och dessa barn är 2 och 4 år. Detta har han gjort i flera år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Delvis eftersom barnens föräldrar är väldigt krävande och låter farfar alltså både lämna och hämta på dagis samt ta med barnen till BVC och tandläkare då deras egna karriärer går före barnen....

Hur ska jag få svärfar att fatta att det är rent ut sagt livsfarligt att åka med barnen i så bristfälliga stolar? Är det ens lagligt? Även om inte mina egna barn numera utsätts för fara så lever ju kusinerna alltså farligt. Han tycker ju att sträckan är så kort men om oturen är framme så är den....

Några tips? Han är som jag skrev en väldigt förståndig person i vanliga fall men i detta så är han helt ute och cyklar tycker jag!!! 

• Svar på tråden Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!
  • elefantmamman

Förr tyckte man också det var en bra idé att måla spjälsängen med blyfärg, röka överallt och slå barnen, som tur är blir det förbättringar. Du kan ju berätta för svärfar att dom flesta olyckor händer när man bara kör korta streckor.  

• Jess86

Det är olagligt att inte spänna fast barnen ordentligt i stolar godkända för ålder och vikt ja. Berätta det och visa honom några Youtubeklipp på framåt vs. bakåtvänd osv.

• Sisisisi

Om barnen väger 15 kg är det tyvärr lagligt. Visa youtube-klipp som visar skillnaden framåt och bakåt, tyvärr kommer de nog inte fatta ändå, de kommer väl aldrig krocka

• Jess86
    I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning: babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Skyddet ska ha ett E-godkännande. Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i baksätet i taxi. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. Böterna för förare som ej sett till att passagerare under 15 år använt bälte eller skyddsutrustning är 2500 kr per barn.
  • Nr 14

Tack för alla svar!

Jess86 - är det olagligt alltså?!!! Det låter intressant för det argumentet vet jag skulle bita på min "präktiga" svärfar!!! Barnen som han kör på väger långt ifrån 15kg för de är båda väldigt små till växten. Äldsta barnet vägde 12 kg vet jag mamman sa för bara några veckor sedan.

Så om svärfar alltså kör runt på dessa små barn i bilbarnstolar som är avsedda för äldre barn så kan han alltså få böter? Båda sitter framåt dessutom och när jag påpekat att små barn iallafall ska sitta bakåt så får jag åter argumentet: "när ni va små så satt ni inte ens fastspända över huvudtaget" (Jag är född tidigt -70 tal!!!)

Treåringen sitter alltså frammåt på bara en bälteskudde och ettåringen sitter i en framåtvänd bilstol som inte är fastmonterad annat än med "vuxenbältet" som också håller fast henne.

Tack, som sagt för alla svar! Hoppas jag kan få honom att fatta innan nåt händer!

• Jess86

Så som du beskriver att dom är fastspända så är det olagligt ja! För jag antar att treåringen är under 135 cm lång?

• Nr 14

Jess86 - ja han är liten och lätt - dvs under de normala måtten för en 3-åring (föräldrarna klagar ofta på att han är så liten till växten så han ser snarare ut som en två-åring!)

Nästa gång jag ser svärfar köra på dessa barn ska jag säga till honom att han kör olagligt!! Tack för all info,

• cloudberry79
    Nr 14 skrev 2012-05-28 23:09:47 följande:
    Tack för alla svar!

Jess86 - är det olagligt alltså?!!! Det låter intressant för det argumentet vet jag skulle bita på min "präktiga" svärfar!!! Barnen som han kör på väger långt ifrån 15kg för de är båda väldigt små till växten. Äldsta barnet vägde 12 kg vet jag mamman sa för bara några veckor sedan.

Så om svärfar alltså kör runt på dessa små barn i bilbarnstolar som är avsedda för äldre barn så kan han alltså få böter? Båda sitter framåt dessutom och när jag påpekat att små barn iallafall ska sitta bakåt så får jag åter argumentet: "när ni va små så satt ni inte ens fastspända över huvudtaget" (Jag är född tidigt -70 tal!!!)

Treåringen sitter alltså frammåt på bara en bälteskudde och ettåringen sitter i en framåtvänd bilstol som inte är fastmonterad annat än med "vuxenbältet" som också håller fast henne.

Tack, som sagt för alla svar! Hoppas jag kan få honom att fatta innan nåt händer!
    Som de sitter nu är det tyvärr lagligt. Alltså, lagen specificerar inte vilken sorts särskild skyddsanordning som måste användas, bara att någon särskild skyddsanordning måste användas för barn under 135 cm. Det är alltså helt lagligt att pallra upp en nyfödd på en bälteskudde, även om det är helt olämpligt.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Sisisisi
    cloudberry79 skrev 2012-05-29 20:45:48 följande:
    Som de sitter nu är det tyvärr lagligt. Alltså, lagen specificerar inte vilken sorts särskild skyddsanordning som måste användas, bara att någon särskild skyddsanordning måste användas för barn under 135 cm. Det är alltså helt lagligt att pallra upp en nyfödd på en bälteskudde, även om det är helt olämpligt.

Men nog måste man använda en anordning som är godkänd för barnets vikt.
  • cloudberry79
    Sisisisi skrev 2012-05-30 07:20:50 följande:
    Men nog måste man använda en anordning som är godkänd för barnets vikt.
    Inte enligt lag, lagtexten finns inkopierad längre upp i tråden. Det enda som krävs är att själva skyddsanordningen är godkänd.
    Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!