Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!
Hejsan!
Har världens förnuftigaste svärfar MEN när det kommer till barnens säkerhet i bilen är han totalt nollställd!!! Med argumenten att forskningen visar att små barn ska sitta baklänges pga att nacken inte är stark nog osv så säger han att det gick bra när hans barn var små....
Nu krockade han ju aldrig som tur va för då kanske han insett att det är livsfarligt!!!
Förra sommaren passade han och barnens farmor våra barn, då 1 och 3 år gamla. Barnen skulle vara där i ca 3 timmar och nog tusan hade gubben tagit med barnen på en åktur!!!! Detta bad jag min man göra klart att han absolut inte får köra på barnen annat än med vår bil då vi har riktiga bilbarnstolar, till skillnad mot svärfar som har en lös stol (godkänd från 4 år) och en bälteskudde. Detta körde han alltså runt en 1 åring och en 3 åring i!!!!!!!!!
Jag blev galen när 3 åringen berättade att farfar tagit med dem för att titta på kusinernas kaniner. Dit är det bara 1 mil men väl en 90 km/h väg............. Min man pratade med dem för jag hade nog klöst ögonen ur gubben själv och efter detta låter vi dem ytterst sällan passa dem och absolut ingen bilåkning är klargjort!
Nu har det visat sig att svärfar kör runt på barnens kusiner i dessa stolar och dessa barn är 2 och 4 år. Detta har han gjort i flera år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Delvis eftersom barnens föräldrar är väldigt krävande och låter farfar alltså både lämna och hämta på dagis samt ta med barnen till BVC och tandläkare då deras egna karriärer går före barnen....
Hur ska jag få svärfar att fatta att det är rent ut sagt livsfarligt att åka med barnen i så bristfälliga stolar? Är det ens lagligt? Även om inte mina egna barn numera utsätts för fara så lever ju kusinerna alltså farligt. Han tycker ju att sträckan är så kort men om oturen är framme så är den....
Några tips? Han är som jag skrev en väldigt förståndig person i vanliga fall men i detta så är han helt ute och cyklar tycker jag!!!