nostalgi skrev 2012-06-02 19:49:48 följande:
De där A-lagarna, behöver vi inte ens prata om. De tillhör en minoritet. Det värsta med missbruk är, allt det "dolda". Alla föräldrar som super, och röker på, men endå försöker att hålla fasaden uppe: De sköter sina jobb, de har barn, de är "sociala". De betalar månadens räkningar, och ligger aldrig tilbaka med hyran. De tar krediter, men hamnar bara hos KF. Någon gång ibland, och då tar de ett nytt lån, för att betala av den, så fort som möjligt.
MEN även de jävla skitföräldrarna, fattar tydligen inte, vilken "psykisk misär", de utsätter sina barn för.
De har fina mobiler, de har de kläder de de vill ha. OSV. Men när 14 åringen vill ha hjälp med matteläxan en lördagskväll, är det kört. Ingen svarar, ingen kan hjälpa, därför att de har druckit alkohol. Eller rökt på.
Så det allra största problemet med missbruk, finns inte "på bänken på torget", men i hemmen, där de små barnen skall vistas, och växa upp. jag vet, för mina "föräldrar" söp. Bara på helger, förvisso. Men jag hade inte "tillgång till dem då", de fanns inte. Många gånger önskade jag hjälp med läxan, men det funkade inte på helgen. Det gick inte ens att kommunicera med dem. Sa' man någonting, blev svaret: "Skall du inte gå och lägga dig nu, hjärtat"?
Det är långt värre med småbarnsföräldrar som har dolt missbruk än några A-lagare på parkbänken. De förstnämnda har ett ansvar för sina barn. Den andra gruppen är utslagna och har förlorat sina hem och sina barn.