Hur hantera trots?
Två boktips:
Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete (kort, lättläst, massor med konkreta tips)
Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv
Ta dig tid att läsa dessa två böcker. Man får massor med hjälp......inte minst med sitt eget tänk.
Många styrkekramar till dig. Jag har också känt som du, men inte just för tillfället. Jag har 16 månader mellan mina pojkar, men de är numera 3 respektive snart 4,5 år och har en harmonisk period. Hur gammal är din yngsta? Här var det väldigt jobbigt mellan det att lillebror blev rörlig (från cirka 8 månader) och ett halvår framåt cirka. Idag går de knappt en meter ifrån varandra och leker jättebra tillsammans.
Välj dina strider. Fundera på vad det är som du får "spel" över. Försök vara ute mycket. Låt din stora få vara arg om han blir arg. Försök inte övertyga honom att du har rätt eller få honom att så att säga förstå din argumentation och därmed göra som du säger. Om du tycker något är viktigt så sätt en gräns, använd "jag-budskap" och hindra fysiskt om det behövs (lyfta ner från/lyfta bort från etc.) och blir han arg så låt honom få vara arg. Om han behöver få utlopp för ilska visa honom var det är OK att slå t.ex. Jag brukade visa min stora hur man kan gå och banka på sängen. jag brukade göra det jag med och så brukade det sluta med att vi skrattade.
Det är jobbigt när man är mitt i det. Jag vet. Hang in there