• tinydancer

Hur hantera trots?

Har ett otroligt trotsigt barn på snart tre år.
    Ingenting duger, allt rivs ner, det bits och slåss. Klär av sig varannan minut, vägrar klä på sig, försöker ge lillsyskonet ett tjuvnyp minst 20 ggr om dagen.
    Jag hinner inte göra någonting, allra minst hitta på något roligt med det stora barnet. Det går i ett. :(

Det känns som jag har testat allt, prata med, låta sträng, brutit och lyft bort från situationer, göra tvärtemot och kramat, ignorerat det dåliga uppförandet, bli arg och nu sista tiden blivit ledsen och uppgiven. Ryter till för minsta sak numer känns det som.

Orken börjar verkligen tryta, detta har hållit på i över ett år.
    Idag har vi försökt komma utanför dörren sen klockan 8...

Jag behöver konkreta tips på hur jag kan möta barnet och få det att förstå att man inte kan bete sig hur som helst! (utan att kränka barnet)
    Säg inte att det bara är att vänta ut, det hjälper inte...:(
    Tips på hur jag kan stå ut med detta om vänta ut är enda alternativet mottages tacksamt!

Försöker verkligen hålla humöret uppe och tänka på att jag är den vuxna, men det är inte så lätt alla gånger.

(stora barnet har förskola 20 timmar/vecka och får självklart vara hemma med mig och lillasyskon om det vill)

• Svar på tråden Hur hantera trots?
  • Flickan och kråkan

Två boktips:

Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete (kort, lättläst, massor med konkreta tips)
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

Ta dig tid att läsa dessa två böcker. Man får massor med hjälp......inte minst med sitt eget tänk.

Många styrkekramar till dig. Jag har också känt som du, men inte just för tillfället. Jag har 16 månader mellan mina pojkar, men de är numera 3 respektive snart 4,5 år och har en harmonisk period. Hur gammal är din yngsta? Här var det väldigt jobbigt mellan det att lillebror blev rörlig (från cirka 8 månader) och ett halvår framåt cirka. Idag går de knappt en meter ifrån varandra och leker jättebra tillsammans.

Välj dina strider. Fundera på vad det är som du får "spel" över. Försök vara ute mycket. Låt din stora få vara arg om han blir arg. Försök inte övertyga honom att du har rätt eller få honom att så att säga förstå din argumentation och därmed göra som du säger. Om du tycker något är viktigt så sätt en gräns, använd "jag-budskap" och hindra fysiskt om det behövs (lyfta ner från/lyfta bort från etc.) och blir han arg så låt honom få vara arg. Om han behöver få utlopp för ilska visa honom var det är OK att slå t.ex. Jag brukade visa min stora hur man kan gå och banka på sängen. jag brukade göra det jag med och så brukade det sluta med att vi skrattade.

Det är jobbigt när man är mitt i det. Jag vet. Hang in there

• tinydancer
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-24 14:33:00 följande:
    Två boktips:

Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete (kort, lättläst, massor med konkreta tips)

Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

Ta dig tid att läsa dessa två böcker. Man får massor med hjälp......inte minst med sitt eget tänk.

Många styrkekramar till dig. Jag har också känt som du, men inte just för tillfället. Jag har 16 månader mellan mina pojkar, men de är numera 3 respektive snart 4,5 år och har en harmonisk period. Hur gammal är din yngsta? Här var det väldigt jobbigt mellan det att lillebror blev rörlig (från cirka 8 månader) och ett halvår framåt cirka. Idag går de knappt en meter ifrån varandra och leker jättebra tillsammans.

Välj dina strider. Fundera på vad det är som du får "spel" över. Försök vara ute mycket. Låt din stora få vara arg om han blir arg. Försök inte övertyga honom att du har rätt eller få honom att så att säga förstå din argumentation och därmed göra som du säger. Om du tycker något är viktigt så sätt en gräns, använd "jag-budskap" och hindra fysiskt om det behövs (lyfta ner från/lyfta bort från etc.) och blir han arg så låt honom få vara arg. Om han behöver få utlopp för ilska visa honom var det är OK att slå t.ex. Jag brukade visa min stora hur man kan gå och banka på sängen. jag brukade göra det jag med och så brukade det sluta med att vi skrattade.

Det är jobbigt när man är mitt i det. Jag vet. Hang in there

Tack för boktips och peppning!

Det är ungefär två år mellan barnen så minsta är ca nio månader ock kryper.

Det mesta du föreslår gör vi redan, massa bra tips dock!

Banka på sängen var ju faktiskt en jättebra ide! Ska jag absolut testa! :)

Mycket beror ju såklart också på att jag är så trött hela tiden och aldrig är helt ensam. Tyvärr är detta omöjligt att lösa så jag måste lära mig hantera det.
  • Flickan och kråkan
    tinydancer skrev 2012-05-24 15:13:09 följande:
    Tack för boktips och peppning!

Det är ungefär två år mellan barnen så minsta är ca nio månader ock kryper.

Det mesta du föreslår gör vi redan, massa bra tips dock!
    Banka på sängen var ju faktiskt en jättebra ide! Ska jag absolut testa! :)

Mycket beror ju såklart också på att jag är så trött hela tiden och aldrig är helt ensam. Tyvärr är detta omöjligt att lösa så jag måste lära mig hantera det.
    Då tror jag att du mest får det du gör bekräftat av Juuls bok och ytterligare tips. Läs Gavelin! Önskar att jag gjort det mycket tidigare än jag gjorde. Av det du skriver så tror jag att du kommer att ha glädje av den. Den handlar mycket om hur och varför man själv reagerar som man gör och hur man kan förändra sitt eget sätt att tänka. Man blir en gladare, mindre stressad mamma .

Har du inget bra bärredskap till yngsta så skaffa det. Underlättar enormt.
Svar på tråden Hur hantera trots?