• Voorhees

Au Pair...?

Har den närmsta tiden börjat fundera på att åka som Au Pair till USA i 1 år. Fyller 20 i år och har hela livet framför mig, så det är klart att jag ska det! Ett litet problem bara...

Om jag åker kommer jag lämna min familj, mina vänner och min pojkvän hemma. Vännerna och familjen stannar kvar, men pojkvännen? Jag har pratat med honom lite löst om detta och han säger att han vill vänta på mig och stötta mig genom detta och han säger att vi kommer klara det, bara vi litar 110% på varandra. Det får mig att känna mig trygg, men jag känner mig fortfarande rädd för att åka iväg då man hört historier om pojkvänner/flickvänner som tagit steget och brutit upp sina förhållande eller liknande.

Skulle jag råka ut för något liknande skulle jag ångra att jag någonsin åkte iväg och får men för livet. Men samtidigt känner jag att jag kommer ångra mig om jag inte åker. Jag har svårt att veta i denna situation vad jag ska göra? Man ska aldrig ge upp drömmar för någon, men när jag vet att min pojkvän är en del av min dröm så är det svårt.

Om jag skulle åka blir jag ju sysselsatt med att vara Au Pair, upptäcka USA och min pojkvän kommer börja plugga. Tanken var ju att vi båda skulle börja plugga tillsammans, men så kommer jag med mina drömmar och förstör. 

Vi har vi det här laget varit ett par i 3 år, ett väldigt tight par som ses väldigt ofta och hörs i princip varje dag, om jag åker iväg så har vi hunnit vara ett par i 4 år.
    Vågar bara inte ta steget att åka iväg och kanske utmana ödet, riskera att förlora det absolut finaste jag har och har haft här i livet. Vi är båda unga, men vår kärlek är så stark, men frågan är om den kommer fortsätta att vara det om jag åker iväg ett helt år.. 365 dagar.. 52 veckor.. 9 timmar med flyg till andra sidan jorden.

Behöver alla tips och råd jag kan få... 

• Svar på tråden Au Pair...?
  • knäckehäxa

Är det menat att vara ni föralltid, så kommer det vara ni föralltid, även om du åker. Utan tvekan, åk! Du kommer ångra MER att du inte åkte, om du inte åker.

• ruthen
    solstol skrev 2012-05-27 19:58:03 följande:
    95% av alla au pairer är knappt 20 eller något år över. Du kommer känna dig gammal som 24-25-åring tillsammans med tjejer som just tagit studenten... Jag var au pair när jag var 20/21, inte i USA, och jag var alltid äldst.
    Jag åkte som aupair som 24-åring och jag kände inte att jag var för gammal.

För det första umgicks jag inte med så många andra aupairer, eftersom jag var gammal nog att skaffa mig andra kompisar, både amerikaner och andra svenskar i min ålder. Känns som det mest är 19-åringar som bara umgås med andra aupairer i usa eftersom de faktiskt inte har åldern inne för att gå ut på krogen och träffa folk.

För det andra var jag aupair i New York City, där konkurrensen är högre om jobben och familjerna väljer hellre en aupair med förskollärarutbildning på 24 år, än en 19-åring som precis gått ut gymnasiet.  Därför var medelåldern på aupairer högre i det området där jag bodde och jag är glad att jag valde att åka när jag var 24 istället för 20.
  • solstol
    ruthen skrev 2012-05-27 21:24:07 följande:
    Jag åkte som aupair som 24-åring och jag kände inte att jag var för gammal.

För det första umgicks jag inte med så många andra aupairer, eftersom jag var gammal nog att skaffa mig andra kompisar, både amerikaner och andra svenskar i min ålder. Känns som det mest är 19-åringar som bara umgås med andra aupairer i usa eftersom de faktiskt inte har åldern inne för att gå ut på krogen och träffa folk.

För det andra var jag aupair i New York City, där konkurrensen är högre om jobben och familjerna väljer hellre en aupair med förskollärarutbildning på 24 år, än en 19-åring som precis gått ut gymnasiet.  Därför var medelåldern på aupairer högre i det området där jag bodde och jag är glad att jag valde att åka när jag var 24 istället för 20.
    Ja, så kan det säkert vara i storstäderna. Det kan ju vara ett smart drag i så fall, att ha lite längre utbildning och kunna välja en familj i någon storstad man verkligen vill till.
  • evaoregon
    BuoBä skrev 2012-05-27 21:17:50 följande:
    Vill du förresten absolut åka som aupair? Under universitet brukar det finnas olika möjligheter till utbyten genom studier eller praktik, så det måste inte vara nu, efter studierna eller aldrig som du kommer iväg utomlands.
    Ja, det finns helt klart andra möjligheter.  Jag bor i USA sedan en massa år tillbaka och det finns ju andra sätt att komma hit utan att vara au pair här.  Min brorsdotter var au pair här och gillade det så mycket att hon nu pluggar i USA.  Studier i USA är helt klart en möjlighet.
  • evaoregon
    Voorhees skrev 2012-05-27 16:50:06 följande:
    Killen vill börja plugga till hösten och det vill jag egentligen också göra (hoppas på förskollärare eller webbredaktör) och gärna åka EFTER min utbildning då jag ska fylla 24 (och med förskollärarutbildning får man bättre lön som Au Pair), men vet inte hur man kan lösa det med CSN-lån när man är i USA. Har läst lite om det, men verkar jättejobbigt att betala därifrån. Har därför funderat på om man kan få "hjälp" med att betala csn-lån av föräldrar eller liknande om man skickar hem pengar, men jag vet inte hur CSN ser på det.

Jag vill väldigt gärna åka. Men vill inte lämna pojkvännen, inte just nu iallafall.
    Men har som sagt planer på att åka efter utbildningen.. vet inte om jag är redo att åka NU. Även om jag vill, så tar det emot.
    Har pratat rätt djupt med detta om pojkvännen nu och han är helt ärlig med det han säger. Vi har diskuterat det så grundligt som det går. Det är bara upp till mig nu...

Är det någon som det hur detta med CSN-lån funkar? Om fallet är att man kan få hjälp av någon att betala in CSN åt en (genom att givetvis skicka pengar!) så tänker jag isåfall åka efter utbildningen, oavsett vad.
    Någon i din familj kan betala åt dig.  Det är dyrt att betala ifrån utlandet med annan valuta så det bästa är om någon i Sverige kan betala.  Inget större problem.  Du får känna efter när och hur du vill åka.
  • Voorhees
    BuoBä skrev 2012-05-27 21:17:50 följande:
    Vill du förresten absolut åka som aupair? Under universitet brukar det finnas olika möjligheter till utbyten genom studier eller praktik, så det måste inte vara nu, efter studierna eller aldrig som du kommer iväg utomlands.

Jag vill väldigt gärna åka som Au Pair och helst till USA. Anledningen är för att jag vill upptäcka USA och kulturen och givetvis för att jag älskar barn. Därav utav anledningen att jag vill studera till förskollärare i Sverige (eller IT, det är två yrken jag strävar efter).

Sen också för att jag fortfarande är ung, men vill känna mer trygghetskänslan av att våga lämna allting här hemma. Därför känner jag att det kan vara praktiskt att åka efter studierna, för då är man fortfarande ung men samtidigt lite äldre, förmodligen mer mogen och jag och kille lär har växt båda två tillsammans för att vara mogna nog att hålla ett distansförhållande vid liv. Inte för att jag tror att det inte skulle funka nu, för det gör jag! Men det känns mer som ett säkert kort att åka efter utbildning, delvis för att förskollärare är eftertraktade som Au Pairer och för att jag och killen antagligen lär har vuxit tillsammans.
  • Voorhees
    evaoregon skrev 2012-05-28 16:17:11 följande:
    Någon i din familj kan betala åt dig.  Det är dyrt att betala ifrån utlandet med annan valuta så det bästa är om någon i Sverige kan betala.  Inget större problem.  Du får känna efter när och hur du vill åka.

Så det funkar alltså? Var rädd för att det inte skulle gå, men egentligen bryr sig väl inte CSN om VEM som betalar såvida dem får sitt lån tillbaks.

Jag har läst väldigt mycket om att man ska kunna betala från utlandet, men att det ska vara riktigt dyrt. Och jag känner inte för att spendera alla mina fickpengar på återbetalning utav lån, som Au Pair i USA. Men då kan alltså ens föräldrar t.ex hjälpa en hemifrån Sverige utan problem? Om det är så, kommer jag definitivt åka efter studierna! 
  • BuoBä

Angående CSN, så bryr de dig naturligtvis inte ett smack om VEM som betalar räkningen, så länge den blir betald. Har du svensk nätbank och undansparade pengar kan du givetvis logga in och betala själv. Räkningarna kommer en gång om året, så du kan lägga in alla på en gång med rätt datum (eller tom skaffa autogiro), och sen behöver du inte tänka mer på det. Annars kan du be dina föräldrar eller pojkvännen betala, eller betala med svenskt eller amerikanskt visa/mastercard på CSNs hemsida. Betalar du med amerikanskt kort tillkommer det troligen en växlingsavgift på någon procent som den amerikanska banken tar ut, men det är inte som att det blir flera tusen kronor dyrare precis. Som jag sa tidigare, CSN är verkligen inget hinder från att åka utomlands.

• Voorhees

Åh, vilken lättnad! Då kommer jag med störst sannolikhet åka efter studierna, det känns rätt både i hjärtat och hjärnan att göra det.

Jag som trodde CSN skulle bli ett problem, men icke. Problem solved! :)

• evaoregon
    BuoBä skrev 2012-05-28 19:21:52 följande:
    Angående CSN, så bryr de dig naturligtvis inte ett smack om VEM som betalar räkningen, så länge den blir betald. Har du svensk nätbank och undansparade pengar kan du givetvis logga in och betala själv. Räkningarna kommer en gång om året, så du kan lägga in alla på en gång med rätt datum (eller tom skaffa autogiro), och sen behöver du inte tänka mer på det. Annars kan du be dina föräldrar eller pojkvännen betala, eller betala med svenskt eller amerikanskt visa/mastercard på CSNs hemsida. Betalar du med amerikanskt kort tillkommer det troligen en växlingsavgift på någon procent som den amerikanska banken tar ut, men det är inte som att det blir flera tusen kronor dyrare precis. Som jag sa tidigare, CSN är verkligen inget hinder från att åka utomlands.
    Precis!
Svar på tråden Au Pair...?