Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Au Pair...?

BuoBä skrev 2012-05-27 21:17:50 följande:
    Vill du förresten absolut åka som aupair? Under universitet brukar det finnas olika möjligheter till utbyten genom studier eller praktik, så det måste inte vara nu, efter studierna eller aldrig som du kommer iväg utomlands.
    Ja, det finns helt klart andra möjligheter.  Jag bor i USA sedan en massa år tillbaka och det finns ju andra sätt att komma hit utan att vara au pair här.  Min brorsdotter var au pair här och gillade det så mycket att hon nu pluggar i USA.  Studier i USA är helt klart en möjlighet.
  • evaoregon
    Voorhees skrev 2012-05-27 16:50:06 följande:
    Killen vill börja plugga till hösten och det vill jag egentligen också göra (hoppas på förskollärare eller webbredaktör) och gärna åka EFTER min utbildning då jag ska fylla 24 (och med förskollärarutbildning får man bättre lön som Au Pair), men vet inte hur man kan lösa det med CSN-lån när man är i USA. Har läst lite om det, men verkar jättejobbigt att betala därifrån. Har därför funderat på om man kan få "hjälp" med att betala csn-lån av föräldrar eller liknande om man skickar hem pengar, men jag vet inte hur CSN ser på det.

Jag vill väldigt gärna åka. Men vill inte lämna pojkvännen, inte just nu iallafall.
    Men har som sagt planer på att åka efter utbildningen.. vet inte om jag är redo att åka NU. Även om jag vill, så tar det emot.
    Har pratat rätt djupt med detta om pojkvännen nu och han är helt ärlig med det han säger. Vi har diskuterat det så grundligt som det går. Det är bara upp till mig nu...

Är det någon som det hur detta med CSN-lån funkar? Om fallet är att man kan få hjälp av någon att betala in CSN åt en (genom att givetvis skicka pengar!) så tänker jag isåfall åka efter utbildningen, oavsett vad.
    Någon i din familj kan betala åt dig.  Det är dyrt att betala ifrån utlandet med annan valuta så det bästa är om någon i Sverige kan betala.  Inget större problem.  Du får känna efter när och hur du vill åka.
  • evaoregon
    BuoBä skrev 2012-05-28 19:21:52 följande:
    Angående CSN, så bryr de dig naturligtvis inte ett smack om VEM som betalar räkningen, så länge den blir betald. Har du svensk nätbank och undansparade pengar kan du givetvis logga in och betala själv. Räkningarna kommer en gång om året, så du kan lägga in alla på en gång med rätt datum (eller tom skaffa autogiro), och sen behöver du inte tänka mer på det. Annars kan du be dina föräldrar eller pojkvännen betala, eller betala med svenskt eller amerikanskt visa/mastercard på CSNs hemsida. Betalar du med amerikanskt kort tillkommer det troligen en växlingsavgift på någon procent som den amerikanska banken tar ut, men det är inte som att det blir flera tusen kronor dyrare precis. Som jag sa tidigare, CSN är verkligen inget hinder från att åka utomlands.
    Precis!
  • evaoregon
    Voorhees skrev 2012-11-18 15:52:08 följande:
    Är det så lätt att åka hem verkligen? Det kostar ju en del, för att man får betala själv och sedan är risken stor att man gör sin värdfamilj besviken osv. Jag har fått uppfattningen om att det ska vara rätt svårt att ta sig hem om man skulle må dåligt/bli deprimerad/drabbas av svår hemlängtan etc..
    Mår man så dåligt så är det nog bäst att åka hem.  Visst får man betala biljetten själv men ingen värdfamilj lär trivas med en au pair som mår dåligt, är deprimerad och har svår hemlängtan.  Ingen kan stoppa dig ifrån att åka hem om du inte trivs.
  • evaoregon
    BuoBä skrev 2012-11-15 23:09:46 följande:
    Ok. Men vad är det allra värsta som kan hända? Jo, att du får sån stark hemlängtan att du måste åka hem igen. Värre än så är det inte. Snopet kanske, men inte hela världen. Mitt tips är att du redan nu läser på om kulturchocker och de olika stegen man går igenom. Då är du lite mer förberedd när hemlängtan sätter in, och kan intala dig själv att det är normalt och övergående. För det är normalt. Man behöver inte ens flytta utomlands för att drabbas, det kan många studenter intyga. Mitt nästa tips är att du inte beställer biljetterna hem när allt känns som jobbigast. Hitta någon i samma situation att gnälla av dig med, sov på saken och utvärdera sen situationen.
    Jag håller med.
  • evaoregon

Jag rekommenderar dig att åka med en organisation så att du kan byta familj om det inte alls funkar.

Svar på tråden Au Pair...?