• Emelie b

14år&gravid

Fantastiskt vilken debatt det kan bli om andra människors val!!

Ja, TS är 14 och mamma.
    Vad tjänar det till att säga till henne hur hennes framtid kommer bli, vilka pengar hon kommer ha och inte ha, osv osv?

Grattis till din lille Ts!
    Du verkar insiktsfull och medveten om att det kan bli kämpigt men vad gör det?
    Alla småbarnsföräldrar har det mer eller mindre kämpigt oavsett om man jobbar eller pluggar..

Varför kan kvinnor inte bara ta varandra om ryggen och hjälpas åt?
    Nä, det blir någon sorts tävling om vem som är bäst lämpad till precis allt...

• Emelie b
    Sanna Ryan skrev 2012-05-23 00:12:13 följande:
    Det är ju skillnad... Hon JOBBAR i alla fall och har SKATTAT för att få föräldrapenning det har inte TS !!!!!!!! Och utan utbildning kommer hon aldrig få jobb utan leva på andras pengar resten av livet jävla unge
    Men ORKA bli arg över något som redan hänt..
    Vad tjänar det till att ödsla energi på att hon inte har jobbat.
    Det är som det är och du kan bli hur arg som helst.

Ge ts råd om hur på smidigaste vis ska kunna vara Mamma och plugga mot en framtid i stället...
  • Emelie b
    Sanna Ryan skrev 2012-05-23 00:16:39 följande:
    Så DU tycker det är OK att skaffa barn när man själv är barn? Ts kanske slår världsrekordet... När hon är hundra har hennes barnbarnsbarn fått barnbarnsbarn
    Min personliga åsikt är inte viktig i det här sammanhanget..

Men enligt dig så snyltar hon på pengar och är en parasit och att det är något att föra liv om.

Enligt mig är det bättre att stötta, hjälpa och ge idéer och råd om hur hon kan göra för att smidigast bli klar med sin utbildning och bli vuxen när tiden är inne..

För krasst tänkt så leder ju utbildning och jobb till att hon sedemera betalar "tillbaka" pengarna hon får i fp nu i form av skatt senare i livet..
  • Emelie b
    Sanna Ryan skrev 2012-05-23 00:17:25 följande:
    Ja idag ja! !! men du tror det fungerar om några år?????
    Varför skulle det inte?
    Tror du att det kommer krävas högskolekompetens på Ica, Statoil, lager, budbil och så vidare?

Nja nä inte ens om "några år"
  • Emelie b
    Sanna Ryan skrev 2012-05-23 00:22:11 följande:
    Parasit är hon inte, snarare äcklig. 
    Det där är personangrepp och du kan motivera varför det är äckligt?

Och det ordet var det enda du bemödade dig att kommentera.

Du hoppade helt över det där med att "betala igen" senare i livet när hon faktiskt jobbar?

Vidare undrar jag varför du tar dig rätten att kalla en annan människa äcklig, för ett val?
  • Emelie b
    Sanna Ryan skrev 2012-05-23 00:23:18 följande:
    Nu lämnar jag den här jävla sidan. Är bara äckliga fjortisar här.
    Raring, gå en charmkurs och lär dig diskutera och föra argument innan du slänger dig med personangrepp
  • Emelie b
    Ungmammafjorton skrev 2012-05-23 00:26:00 följande:
    Nu däremot fick jag ett pm av henne, "hoppas din dotter ruttna" -.- mogen tjej! eller vad de nu va.. 
    Vissa saker är bara låta rinna av sig.
    Du ska nästan känna dig stolt över att du lyckas röra till en människas liv så totalt på en enda kväll!

Jag hejjar på dig i alla fall!
  • Emelie b
    mion skrev 2012-05-23 00:31:03 följande:
    undra varför så fort nån inte håller med o daltar med ett barn som får barn så ska dom lämna tråden?
    För att dessa inte klarar av att sköta konversationen snyggt och sakligt utan hinner bli så förbaskat uppretade att det kokar över..

Lovar er att om hon hade varit i samma rum som någon hade nävarna tagit vid i stället..
  • Emelie b
    mikipiki skrev 2012-05-23 00:34:06 följande:
    Man kanske inte behöver dalta, men jag kan ju tycka att personangrepp och förolämpningar inte heller passar sig.
  • Emelie b
    snedtak skrev 2012-05-23 00:57:04 följande:
    Om man nu får barn när man är ett barn själv, dvs. mellan 13-18, får man såklart göra det bästa av situationen. Man kan säkert bli en bra mamma, och säkert bättre än en del av de mammor som är äldre.

Men jag skulle inte säga att situationen är önskvärd för någon! När ett barn får barn har man sämre förutsättningar att bli en bra mamma. Vid 14 års ålder har det abstrakta tänkandet nyligen utvecklats och hjärnan är inte färdigväxt än på ett par år. Man har dessutom hormoner som sprudlar och ett tonårsliv att ta itu med. Det är inte en slump att vanliga 15-åringar bråkar med föräldrarna och slår i dörrar.

Jag tänker sticka ut hakan och påstå att abort är ett väldigt tänkvärt alternativ för barn som blir gravida. Att alla inte klarar av en abort har jag full förståelse för och jag skulle inte döma någon som valde bort det. Men jag är fortfarande övertygad om att man sällan kan ge sitt barn det liv man skulle vilja när man själv är ett barn.

Med det sagt hoppas jag såklart att alla barn, till såväl unga, normalgamla som äldre mammor, får en bra uppväxt.
    Då får man söka stöd hos en vuxen som kan hjälpa till och komplettera det man själv har brist på.
    Precis som vi vuxna också kan behöva i bland.

Jag förstår ditt tänk men jag själv resonerar som så att man inte ska jaga upp sig över saker som redan inträffat utan helt enkelt göra det allra bästa av situationen.

Ts verkar ha sin mamma som nära stöd och det är toppen bra!
  • Emelie b

jag skriver som en påse nötter med särskrivningar för att jag är trött som få.. Oskyldig

Svar på tråden 14år&gravid