Akkakk skrev 2012-05-23 11:44:35 följande:
Om jag ska tala från egen erfarenhet så har det varit just när jag fått mina rädslor och misstankar motbevisade som de varit lättare att komma över och gå vidare från.
Men, när det gäller den otrohet jag blivit utsatt för, så har det varit just att jag har litat 100% på tjejen och först när saker har hänt och setts i tillräckligt hög grad att jag inte kunnat ignorera dem så har jag börjat rota i det och då fått mer vatten på kvarnen och av tjejerna (för det har hänt mig flera gånger) fått kastat i ansiktet att jag bara var paranoid, att jag "kränkte" dem genom att misstänka något, att jag var svartsjuk, att jag var kontrollerande och så vidare. När det sen väl kom fram att det rörde sig om otrohet så satte det naturligtvis tillbaka min möjlighet att lita på nästa tjej, ändå har jag gjort det flera gånger. Sedan dess så har det som hjälpt mig mest varit just när jag blivit misstänksam och fått bevis för att tjejen inte var otrogen, för då vågade jag återigen lita mer på känslan som sa åt mig att inte lyssna på rädslan för att hon varit otrogen.
Men det är jag, jag är inte TS sambo så jag vet inte hur han fungerar. Det jag kan säga är dock att just anklagelser som svartsjuka, kontrollerande beteende, paranoia och kränkningar är något man om man blivit utsatt för otrohet lär sig är precis vad den som är otrogen slänger sig med för att försöka lägga ut rökridåer. Så att "sätta ner foten" kan få precis motsatt effekt, i hans ögon kan det passa in perfekt på hur en otrogen person beter sig vilket knappast gör det lättare att avfärda oroskänslorna som rör sig inom honom.
Ja du får ju dina rädslor och tankar motbevisade genom att man inte tar något test. Så är det enligt mig.
Det du beskriver är ju inte individuellt för tjejer i förhållandet, utan antagligen även så många män reagerar som blir påkomna. Har man som du haft bra skäl till att tro att den andra är otrogen (vilket inte TS man verkar ha) så blir situationen annorlunda.
Vad menas som bevis för dig? Alltså hur har de kunnat visa till dig att de inte var otrogna?
Ingen (eller iallafall inte många) har sagt hon ska använda argument som att han är paranoid och kränka han och anklaga honom för saker. Inget av det behövs, ett kort och gott "nej" räcker sen inget mer med det.
Situationen du beskriver blir helt annorlunda eftersom du pratar om folk som visar tecken på otrohet och faktiskt varit otrogna.. Så är ju som sagt inte fallet här.