• Anonym

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Anonym (hej TS) skrev 2012-05-23 11:01:09 följande:
    Min sambo vill också göra faderskapstest när vi får barn (OM vi får barn).
    Inte för att han inte litar på mig men för att han vill ha det på papper. 
    Jag sa till honom första gången han sa det att jag skulle känna mig kränkt, ledsen och besviken över att han inte litade på mig, men då förklarade han att det bara var för att han vill ha det på papper att han faktiskt har ett barn. Nästan som ett offentligt bevis, om du förstår vad jag menar.
    Jag har ingenting emot det, jag vet ju att det kommer vara han som är pappan.
    Tror nog de flesta skulle känna sig lite ledsna om mannen bad om ett faderskapstest.
    Men gör ett och bevisa för han att han inte har något att oroa sig för.

Jag menar, det finns tjejer som vill ha faderskapstest också, inte bara för att de "råkat" hoppa i säng med fler men för att de helt enkelt vill ha det på papper. 

Under en livstid så finns det mycket som kan krångla i ett förhållande, ett test skulle då kunna komma till hjälp på många sätt om det skulle gå illa. 
    Han får väl det på papper ni skriver under att han är pappa?! Obestämd Alltså inte genom faderskapstest utan efter barnet är fött helt enkelt?
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-05-23 11:03:28 följande:
    Äh, det kan pipa till och sambon kanske har fullt upp med annat och frågar om jag kan kolla vad det var sms som kom. Dessutom är min ingenjör till sambo totalt handfallen när det gäller datorer och mobiltelefoner. Jag får ta bort T9-funktionen för honom med ojämna mellanrum,

Mail, då kan det vara att han är bortrest och vill att jag kollar av hans mail 
    Jaha du menar alltså bara helt som en naturlig grej. Alltså, av rent intresse och nyfikenhet eller för att hjälpa varann? Trodde du menade att ni kanske läste upp sms till varann, för att försäkra sin partner om att "jag minsann inte är otrogen, så ja kan läsa min mail till dig". :) Var därför ja blev nyfiken.. Det är ju inget konstigt läsa varandras mail och liknande annars.. 
  • Anonym
    Anonym (aldrig) skrev 2012-05-23 11:08:30 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men finns det någon realistisk anledning till hans fundering? Tidigare otrohet? Har du varit bortrest? Nu är iofs mina ungar sin pappas avbild men om han så mycket som andats om något test hade jag 1. gjort testet och kört upp det i röven på honom 2. bett honom dra åt h-vete!
    Haha!
  • Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-05-23 11:08:37 följande:
    Jo, men den stora skillnaden mellan manlig och kvinnlig otrohet är, att en man aldrig kan lura en kvinna att hon är förälder till ett visst barn. Det är också därför som kvinnlig otrohet betraktas som ett allvarligare brott i de flesta samhällen och religioner.
    Äh! Det klassas väl inte som värre eller som ett "brott". Varför det skulle göra det i vissa religioner eller kulturer beror ju isf på kvinnoförtryck och skev syn på kvinnor i största allmänhet. Inget annat.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 11:10:55 följande:
    Oj, jag blev lite rädd. Nej han är inte kontrollerande på så vis. Jag kan gå ut och till och med åka iväg utan problem. Och han skulle aldrig slå mig (har varit i ett sådant förhållande förut så det vet jag). Men, för att ge ett exempel. Vi har en liten grill, typ som Sibylla, där vi bor. Dit går vi ibland för att handla mat när vi inte orkar laga något. Sist vi var där var han konstig när vi var påväg hem och jag frågade varför. Då var han förbannad för att killen som jobbade var så trevlig emot mig "han flörtade uppenbarligen". Jag själv la inte märke till någonting men sa till min sambo att "So what, om han nu gjorde det så ta det som en komplimang. Jag är ju din". Men icke, han blev till och med lite sur på mig och undrade om inte jag pratat med den här killen vid andra tillfällen för annars skulle han ju inte vara så trevlig emot mig! Behöver jag säga mer? Vi äter inte där längre.

Mer intelligent än andra tycker han absolut att han är och hypokondriker kan man lugnt säga. Minsta lilla utslag eller förkylning googlar han!

Suck, jag blir lite rädd.
    En följdfråga, hur är du när andra flirtar? Har du ett flirtigt beteende tillbaka? Grundar hans rädsla i något som hänt, eller att han är osäker på dig av ditt sätt att bete dig?
  • Anonym
    Anonym (hej TS) skrev 2012-05-23 11:16:25 följande:
    Jo, men det blir inte samma sak. 
    Säg tex att det skulle uppstå en vårdnadstvist senare och mamman kör på att han INTE är pappa.
    Då skulle det behöva göras ett test ändå så varför inte ta ett när bebisen är liten och inte förstår ist för att ta ett när barnet är 13 och förstår att de måste göras faderskapstest? Tänk vad många frågor det hade blivit...
    Varför inte bara ha det klart? Det gör ju ingen skada.
    Hm ja såklart men då måste ju denna situation vara relevant för just er, att denna "mamman" är just du och  att din man nånstans tror att du kommer bli denna kvinna vid eventuell vårdnadstvist och att du någon gång i framtiden kommer hävda han inte är pappa? Rätt negativ syn om han tror det om dig. Visst att den situationen uppstår för andra, men jag hade inte blivit så glad om min man trodde det om just mig.

Klart för vadå? För ett eventuellt uppbrott som kanske aldrig kommer ske? Jag ser ett äktenskap som livslångt, och hoppas min man gör det. Visst allt kan hända, men då hoppas jag vi löser det på moget sätt. Det är rätt lågt att tro om någon att den skulle förvägra sina barn sin egen pappa.

Jag ser absolut ingen anledning att göra testet av den anledningen. Det är att gå händelsena i förväg lite väl mycket, och sedan på ett väldigt negativt sätt. Nej.. Hade inte känts okej för mig kan jag säga.

Bättre förklaring/anledning än så skulle jag behöva (men finns troligtvis inte många som skulle få mig att gå med på det).
  • Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-05-23 11:22:11 följande:
    Så kan man ju kalla det. Men jag tror att skillnaderna som görs i regler kring kvinnlig och manlig sexualitet, handlar om denna anatomiska/biologiska skillnad från början. Som är ett faktum, och som aldrig kan uppfostras bort. En kvinna som har sex med fel man och blir gravid, kan ju förstöra en hel ätt... I ljuset av det så tycker jag inte att det är så konstigt, att människor vaktar mer på sina döttrar och hustrur än på sina söner och makar.

Det är ju likadant med andra påbud i Koranen, Gamla Testamentet o.s.v., att de finns där av en rationell orsak även om det heter att en Gud har berättat dem för någon på ett berg. Ta som exempel förbudet mot griskött. Det berodde antagligen på vanlig förekomst av trikiner i fläsk, i ett ökenklimat utan kylskåp... Likaså skaldjur - de blir väldigt fort skämda i värme, och kan ge botulism som är livsfarligt. 
    Ja eller så kan man kalla det något annat som du gör. Jag kallar det däremot inte för det, utan det är så det är och därmed fakta.

Helt OT för övrigt..
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 11:22:21 följande:
    Jag lägger inte ens märke till andra män när jag är upptagen. Och har egentligen svårt att se det som att någon flörtar med mig bara för att han/hon är trevlig. Men skulle någon uppenbart ragga på mig så skulle jag näst intill bli förbannad på den personen.

Han har ett ex som var otrogen emot honom. När han var 19 (han är 27 nu). Och därför är han rädd att jag också ska vara det. Och jag tycker inte att vårt förhållande ska drabbas av en tonårsförälskelse.
    Okej, men då kan ju det vara skälet till hans överdrivna oro. Har man litat på någon till 100% och det visar sig att den var oärlig och var otrogen (som är kanske just det din man gått igenom då) så sätter det såklart spår även om man inte vill det. Har man en gång litat och blivit sviken, så tror jag man tar med sig vetskapen om att det kan hända igen och man inte kan lita 100% på någon. Samtidigt så kan man aldrig veta med 100% säkerhet att någon är ärlig oavsett tidigare erfarenhet, utan det är ett val man gör och en "risk" man tar när man blir tillsammans med någon. Han har blivit bränd innan så det kanske är svårare för honom för han bär med sig minnet av det förflutna, men du förtjänar samtidigt det och att han litar på dig och att han som du skriver släpper sin tonårsförsälskelse. Skiljer den händelsen med henne från relationen han har med dig.

Jag tror det här testet kanske kortsiktigt är skönt för honom, men på lång sikt tror jag att det kanske kan förvärra hans farhågor och spä på hans rädsla. Ger man vika för dessa rädslor en gång får de större utrymme. Nu spånar jag vidare lite väl långt kanske, men tänk om han efter testet anklagar dig för att vara oärlig, för att "om du verkligen var trogen varför skulle du då testet"? Han kanske behöver att du säger nej på ett bestämt sätt för att han ska inse att det där bara är rädslor. Och att han faktiskt KAN lita på dig, med eller utan test.
  • Anonym
    Akkakk skrev 2012-05-23 11:24:01 följande:
    Jag tror du missar poängen med ungefär en mil. Utan faderskapstest så kan han ju faktiskt inte vara 100% säker. Visst, du kan gå på om att han ska liiiiiiita på dig men likväl så kan han ändå inte ha hundraprocentig säkerhet oavsett hur mycket han litar på dig.
    Det kan han visste! Om han känner 100% tillit till sin partner. Då vet man!
  • Anonym
    Akkakk skrev 2012-05-23 11:24:01 följande:
    Tänk dig att du som kvinna kunde råka bli gravid om din pojkvän/man/sambo/whatever knullade en annan kvinna utan skydd (ja, jag vet att det är omöjligt, det är ett så kallat hypotetiskt scenario), skulle du då inte vilja köra ett test bara för att vara helt säker även om du litade på honom?
    Ja alltså det går ju. Som man kan man ju gå och knulla alla möjliga kvinnor och sedan vara pappa till hur många barn som helst, men det gör ju inte att jag vill att de barnen (som kanske råkar vara lika honom) ska ta ett faderskapstest. Låter helt vansinnigt. Så nej, jag vill inte köra något test oavsett om jag är kvinna eller man.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??