• h8him

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

kara84 skrev 2012-05-23 21:57:52 följande:
    Jag vill inte att skattepengar ska gå till obligatoriska faderskapstester av 100 000 barn som en del här har som förslag då de på allvar tror att sjukt många mammor ljuger om vem som är pappan till deras barn. Är man i en stabil kärleksfull relation är man bra paranoid om människan man skaffat barnet ihop med är kapabel till att ljuga om någonting sådant.
    Vem är det som är sjuk? Kvinnan som ljuger eller pappan som undrar vem som är pappa?

Så länge kvinnor inte drar sig för att ljuga kommer problemet att finnas. Tyvärr.
  • h8him
    Anonym (e) skrev 2012-05-23 23:19:59 följande:
    Jag hade om min sambo (nuvarande man) hade krävt det med vårt första barn blivit otroligt krängt och sårad och jag hade helt ärligt inte skrivit på papper om gemensam vårdnad och även tagit mig en ordentlig funderare på om jag verkligen ville fortsätta förhållandet med en man som uppenbarligen inte litar på mig.
    Så för att han inte burit barnet i sin mage och vetat var han varit under ägglossning, så förtjänar han inte att ha vårdnad om sitt barn?

Det var bland det dummaste jag har läst faktiskt!

Vad är problemet om man nu vet att killen är pappa? Varför ska han inte få känna samma trygghet som mamman gör?
  • h8him
    Anonym (e) skrev 2012-05-23 23:37:06 följande:
    Därför att om man har en så dålig relation att man inte kan lita på varandra när det kommer till en så viktig ska som barn o.s.v så kanske det är lika bra att göra slut. 

Men det kanske bara är i min och min mans värld som det är självklart att man inte är otrogen och att om man har problem i förhållandet så pratar man om det istället för att få ett dåligt förhållande och knulla andra...vem vet vi kanske är världsunika...
    Man kan aldrig lita på en annan människa till 100%. Eller man kan, men risken finns att man blir lurad.

Ts har inte ens skrivit hur länge de varit sambo. Har man blivit gravid och sen flyttat ihop så är det inte det minsta konstigt om killen vill ta faderskapstest till exempel.
  • h8him
    Anonym (e) skrev 2012-05-23 23:37:06 följande:
    Därför att om man har en så dålig relation att man inte kan lita på varandra när det kommer till en så viktig ska som barn o.s.v så kanske det är lika bra att göra slut. 

Men det kanske bara är i min och min mans värld som det är självklart att man inte är otrogen och att om man har problem i förhållandet så pratar man om det istället för att få ett dåligt förhållande och knulla andra...vem vet vi kanske är världsunika...
    Kan man lita på att den andre anser att man har en bra relation? Varför startas varje vecka nya trådar om att NN har lämnat..?

Självklart ska man inte vara otrogen men vad har ts och pappan för bakgrund? Hur länge har de haft ett förhållande? Hur länge har de bott ihop? Har relationen alltid varit trygg?

Om killen inte känner sig säker på att han är pappa så måste det bero på något, eller hur? Kanske är ts trogen men dålig på att bekräfta honom?

Vad är fel med att låta honom få bekräftat att han är pappa? Barnet växer inte i hans mage!
  • h8him
    médaillon skrev 2012-05-24 05:20:38 följande:
    Här är en tråd med samma ungefär:

www.familjeliv.se/Forum-4-117/m63390546.html

I det fallet räckte inte pappans tvivel för att få göra ett faderskapstest bekostat av staten, eftersom mamman visste hon inte haft sex med någon annan man.
    Det är svårt att få igenom en faderskapsutredning efter att man har bekräftat faderskapet. I ts fall kan pappan bara vägra skriva på så blir det en utredning.
  • h8him
    i och att det skrev 2012-05-24 07:36:35 följande:
    Precis, det handlar väl snarare om att hon behöver stå och ljuga för familjerätten om att hon haft sex med någon annan, trots att hon vet att hon inte haft det. För det kommer antagligen inte räcka med att sambon hittar på en historia.

Ts, om du bara säger sanningen. Alltså går dit till rätten och sen låter din sambo stå där och säga att han tror du varit otrogen så kommer de inte gå vidare med det när du säger att du inte varit med någon annan. Han måste ha ganska bra anledning till sin misstänksamhet om de ska gå vidare. Det räcker inte med att han fått för sig och vill vara på säkra sidan. Då kan han få stå där och känna sig dum, och han kommer antagligen fatta att han behöver lite mer än så för att ifrågasätta dig.

Han kan ju inte ta för givet att du ska stå och ljuga för socialnämnden.
    Varför drar du in sociallnämnden och att han ska behöva ha en "ganska bra anledning" för att de ska gå vidare med DNA-analys?

Det räcker med att han vägrar skriva på.
  • h8him
    médaillon skrev 2012-05-24 09:35:17 följande:
    Själva faderskapsutredningen är inte svår att få igång, de har först samtal med båda parterna och efter det går man vidare ifall det ska göras ett faderskapstest.
    Har man godkänt faderskapet så måste man gå via tingsrätten för att få igenom en faderskapsutredning.

Vägrar man däremot att skriva under så blir det en utredning!
  • h8him
    médaillon skrev 2012-05-24 09:42:21 följande:
    och även h8him.
    Jag blandar inte ihop någonting och du verkar inte veta vad du pratar om. Ts sambo kan inte tvingas skriva på faderskapet! Skriver han inte på måste familjerätten utreda faderskapet och i den utredningen ingår DNA-analys.
  • h8him
    médaillon skrev 2012-05-24 11:07:46 följande:
    Det har jag inte sagt heller att han kan tvingas till det. Han kan neka att skriva på om han vill och då görs en utredning. Men jag tror inte Ts har tänkt att det ska gå så långt? Hon kan ju inte hindra honom, men jag tror inte hon tycker det känns okej. Det är ju Ts situation vi diskuterar nu.
    Ja, vi diskuterar ts situation och ts kan inget göra om mannen vägrar skriva på faderskapet, utan då startar en utredning och i den blir det DNA-analys om mannen inte skriver på utan att faderskapet är utrett.
  • h8him
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-24 09:24:21 följande:
    Men hallå. Vägrar att skriva på? Går han så långt så är det ju adjö på fläcken!
    Så du menar att han måste skriva på även om han är osäker på att han är pappa för annars lämnar du honom? Det låter inte vidare genomtänkt.

Hur länge har ni varit sambo?
  • h8him
    Kattdamen skrev 2012-05-24 12:31:07 följande:
    Så egentligen är enda anledningen till att han vill göra ett faderskapstest att er son föddes med svart hår? Det är ganska många barn som gör det, efter ett tag brukar håret ljusna.
    Kan ingen förklara för honom detta?
    Visst kan barn vara olika sina föräldrar. Men är det verkligen en bra lösning att "säga till honom" istället för att låta honom få igenom faderskapstest?
  • h8him
    Kattdamen skrev 2012-05-24 13:31:20 följande:
    Det skrev jag inte.

I det där fallet hade jag nog dock lämnat honom. Hade hans anledning varit att han vill ha på papper att han är pappa hade det varit en annan sak. Det förstår jag fullt ut, jag skulle gärna ha papper där det stod att jag var biologisk mor till mitt barn.

I det här fallet verkar han tro att ts har haft sex med någon annan, och en invandrare också. Vad annars kan förklara det svarta håret på ungen, minsann. Jag tror han letar anledningar att lämna ts snarare.
    Är det värre att mannen undrar om ts haft sex med en invandrare än om han undrat om hon varit otrogen med en svensk?

Eftersom ts vägrar berätta hur länge hon och killen har varit sambos så är det väl svårt att ens bedöma rimligheten i sambons påstående? Kanske blev ts gravid nästan direkt och så flyttade de ihop när de märkte det? Kanske har de haft en skakig relation innan graviditeten? Alla har inte lyckliga trygga förhållanden hela tiden och något har ju fått pappan att vilja få veta om barnet är hans.
  • h8him
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-24 15:40:40 följande:
    Nej vi flyttade inte ihop nästan direkt. Vi bodde ihop innan vi fick barn och det var dessutom planerat! Förhållandet har inte varit knackigt heller.
    Okej. Men hur gick det idag då?
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??