Blöjor111111 skrev 2012-05-23 19:07:27 följande:
Jag förstår att du utgår ifrån barnets perspektiv, vilket är lovvärt. Det handlade ju i denna tråd huvudsakligen om ett faderskapstest, vad det får honom och henne att känna och vad det gör med förhållandet.
Men är det fel att utgå ifrån barnets perspektiv? Allt handlar ju egentligen om barnet, vem som gjorde vad och när, när ett embryo blev till. Varför är det viktigt att få på ett papper ett JA? En mor, mamma utgår nästan alltid från barnets perspektiv i förstahand vilket betyder att oavsett om hon har varit otrogen eller ej så tänker mamman på barnet först innan mamman tänker på "pappan". En mor vill att barnet ska ha en far/pappa och tar oftast det sista utvägen att skilja sig. TS vill inte känna sig på sockontoret som en hora, en nedvärderad mamma eftersom pappan misstänker att hon har varit otrogen med en annan man, vilket skakar om förhållandet.
Jag får känslan av att du ser mannens roll från barnalstrandet och framåt som att han faktiskt inte har någon talan. Jag har läst andra inlägg ifrån dig i andra trådar, så jag bygger inte detta endast på detta inlägg.
Ja jag ser mannens roll från min sida eftersom jag är en mamma och det går inte att ändra på. Mannen har visst en talan men är det anklagande kan mannen lämna detta till sig själv om han inte vill sluta förhållandet. Det som du har läst i andra trådar har inte med den här tråden att göra. Varje tråd är sin egen.
Har jag uppfattat din syn på mannens roll som följande:
Om mannen har haft sex med kvinnan utan att på eget bevåg skyddat sig med kondom får han ta 100% av konsekvenserna för detta, vilket exempelvis innebär att han är skyldig att betala underhåll vare sig han vill vara pappa eller inte?
JA mannen ska betala underhåll och ta 100 % konsekvenserna av detta eftersom det finns två personer som har sex med varandra utan skydd. Inget handlar om han VILL eller inte, tror du att kvinnan kanske VILL göra abort? Vill du operera bort något som tillhör din kropp? Abort är en jobbig ingrepp. Om mannen vill inte bli pappa så skyddar han sig oavsett hur bra sex är utan. När det handlar om barn kan vi inte prata om vilja, om vem som VILL vad. Tror du att kvinnan vill göra abort eller VILL betala för barnets uppehälle resten av 18 åren? Det i så fall kvinnan som betalar mycket mer än dessa 1300 kr som en man behöver betala per månad. (självklart finns det kvinnor också som lämnar sina barn)
Kvinnan har ensamrätt utan att på något sätt belastas oavsett om hon väljer att behålla barnet eller inte. Mannen har ingen som helst talan.
Ännu en gång, mannen har visst en talan, först då han går med på att inte skydda sig vid sex, han kan säga NEJ. Belastas? En kvinna belastas då hon blir gravid, all energi från kroppen går till fostret i magen, sedan all energi går åt för att göra barnet nöjd när den föds o.s.v.
Mannen talar för mycket, gillar inte mannen läget kan han dra och nöja sig med minus 1300kr per månad.
När barnet fötts skall mannen älska barnet som sitt eget oavsett vem som egentligen befruktat kvinnan. Skälet för detta är att det är bäst för barnet - och kvinnan.
Ja precis eftersom om mannen nu älskar kvinnan då älskar han även barnet som är en del av henne och förhoppningsvis en del av mannen också. ALLT är från barnets perspektiv och en kvinna, mor utgår från det.
Det enda skälet att förändra sista punkten skulle vara om det finns sannolikhet och bevis för otrohet. Vem har rätt att avgöra detta?
Misstankar måste det ju finnas annars skulle väl mannen inte tveka på sitt faderskap eller tveka när det gäller ens sambo/fru/flickvän. Mannen avgör om det finns skäl att tro att kvinnan har varit otrogen under tiden barnet blev till. Visst vet vi inte vad mannen i TS fall har för belägg att misstänka TS i otrohet.
Bevis går att styrka. Men kvinnan har rätt att neka mannen ett DNA test, då får familjerätten avgöra om DNA behövs eller inte.
Uppenbarligen inte mannen, eller hur menar du här? Skall kvinnan, som återigen har all makt själv få avgöra om det finns fog för att hon har varit otrogen. Mannens roll är åter att helt infoga sig under hennes 100%iga kontroll av hela skedet?
Ja kvinnan har kontroll över allt eftersom ett barn växer i en kvinnans kropp. Älskar mannen kvinnan och det finns tillit kommer mannen aldrig att tveka i kvinnans ord.
En mor vet vad som är bäst för ens barn.
Och för att avsluta mitt frågebatteri: tror du att det finns män som tror att deras barn är deras egna, men där kvinnan varit otrogen även om han inte misstänkt något? Och kan det i så fall vara ett problem för dessa män eller inte?
Ja självklart finns det sådana män. Han älskar hans barn oavsett de är biologiskt hans eller inte, problemet vi får om kvinnan ljuger är att en dag kommer den mörka sanningen fram och
barnen blir chockade. Även mannen blir det men det kommer inte att ändra faktumet att han är barnens pappa eftersom han har uppfostrat barnen oavsett om han stannar med kvinnan eller inte.
Kvinnan har skaffat den far åt sina barn som hon önskade oavsett om HAN fällde sperman eller inte.Detta är alltså ett svar på inlägg #370 - hade ju varit enklare om FL hade med #nr i sin quote.Nåväl.
Tack för svar på frågorna.
Jag har kursiverat mina frågor som blöjtanten svarat på.
I min värld har du en fruktansvärd manssyn. Nu har vi ju inte diskuterat judar, muslimer, zigenare, samer och andra som under historien setts som mindre begåvade, farliga osv och jag har ju en känsla av att vi skall undvika det spåret framgent också, sådant kan det ju vara brottsligt att skriva om för din del...
Du beskriver att enda skälet för att mannen skall få ifrågasätta kvinnan är om han har styrkta bevis för att hon varit otrogen. Jo tjenare...
För min del blir det tydligt att de omdömen jag fällde om dig tidigare fortfarande stämmer. Min känsla är att du har väldigt begränsat med empati för hur männen känner i dessa frågeställningar. Du skriver att om mannen älskar kvinnan har han inte rätt att tvivla på det hon säger om vem som är pappa och att skälet skulle vara att "en mor vet vad som är bäst för ens barn."
Det där är ju ren bullshit. Du behöver inte läsa så många trådar här för att förstå att alla kvinnor faktiskt inte vet vad som är bäst för sina barn. Det är ju ett av skälen till familjehemsplaceringar osv. Du får det att framstå att kvinnor, genetiskt automatiskt är fina och goda människor och att män, genetiskt och automatiskt ofta eller ibland vill barnen (och därmed kvinnorna enligt din bristande logik) illa. Även om du kanske inte vill eller kan se det så är det så att det finns goda och dåliga kvinnor - och allt däremellan. Och detsamma gäller män. Bara för att man råkat få en fitta innebär det inte att man vet bättre om vad som är bäst för ens barn, eller hur?
Det jag fetat i din text är förmodligen det jag blir mest upprörd över och jag gissar att de allra flesta, även kvinnor tar avstånd ifrån dina djupt rasistiska idéer. Jag har inte upplevt sådana här märkliga fantasier sedan universitetstiden då jag diskuterade genus med en kvinna som på fullaste allvar hävdade att om det bara tilläts kvinnor i världens alla regeringar så skulle det råda fred på jorden, det skulle inte existera svält eller fattigdom utan allt skulle bara vara bra och härligt för alla människor. Dumfeminism när den är som värst. Jag ser mig som feminist när jag ser att människors värde inte baseras på vilken könsdel de fått sig tilldelat och att lika lön för lika andra förutsättningar är en självklarhet. Jag blir förbannad när dumfeminister tycker att kvinnor skall ha större rättigheter, är smartare, skall ha högre lön eller mer omfattande rättigheter.
Eller när de tycker att mannens lott i livet är att vara en bra pappa oavsett vem hon knullat med - som man får man inte ifrågasätta vems barnet är, hon väljer att ligga med vem hon vill och hans lott är att vara bästa möjliga pappa och därmed partner för kvinnan. Hon har fullständig rätt att ta alla beslut, hans roll är att betala och vara glad, kåt och tacksam.
Och ja - orättvisor åt andra hållet gör mig precis lika upprörd. Könsrasism är lika illa som ras-rasism.