• Millicent

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Självklart är det ok för dig att känna såhär TS! Jag tror de flesta kvinnor som har någon stolthet och kontakt med sina känslor skulle reagera liknande i någon mån.

I och med att han vill ha ett faderskapstest så säger han att han inte är säker på att det är hans barn. Han är inte säker på att du talar sanning. Att få den typen av misstro riktad mot sig och dessutom offentligt förstår jag känns sårande. Jag skulle tänka "vad tror han om mig och vad gör han så att andra tror". För mig skulle det utlösa en förtroendekris i relationen och jag skulle se min partner med nya ögon. Både för att han ville agera på sina känslor av osäkerhet och lägga över en bevisbörda på mig istället för att bearbeta problemet och för att han dessutom vill utsätta mig för att inför andra anklagas för att ljuga om något då viktigt som vems barn det är.

Observera nu att jag inte tycker att man ska hudflänga honom för att tanken dyker upp utan för hur han väljer att hantera det.

• Millicent
    Frankk skrev 2012-05-23 10:02:19 följande:
    Det handlar inte om tillit, det handlar om att han vill slippa sina hjärnspöken.

Han gör det till en fråga om tillit när han agerar på sina hjärnspöken som han gör. Hade han haft dem och bearbetat dem på annat sätt så hade det bara varit en fråga om hjärnspöken. Nu tar han sina hjärnspöken och lägger i TS knä så att hon ska reda ut det, så att han slipper. I det ögonblicket han gjorde det så ordnade han till så att TS fick problem också, problem med sin tillit för honom och funderingar på hur det är fatt med hans tillit för henne.

Tvångstankar botas INTE genom att tvinga världen runt om eller ens partner att visa att det inte finns någon grund för dem. Tvärtom faktiskt, det göder ett ohälsosamt sätt att ta hand om tbångstankar. KBT och inre hantering är däremot bra.
  • Millicent

Det här med ärftlig sjukdom tycker jag är sjukt överdrivet. Så stor hjälp är det inte. Har någon symptom så utreder man dem oavsett friska eller sjuka föräldrar och man testar barnet för att se om det är en genetisk sjukdom. Man avstår ju inte och tänker att det inte är någon idé för att mamma och pappa säger sig inte bära på något (de vet de ju heller inte alltid själva om de gör). Och barnet är lika fött och lika drabbat av sin sjukdom ändå. 

Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??