Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
Jag förstår hur du känner. MEN de är professionella på soc. De har tystnadsplikt och regelerna om sekretess är väldigt hårda. Jag tror att du får försöka acceptera situationen, på samma sätt som när du lägger upp det mest intima hos gynekologen... och tänka att det bara är ett JOBB för dem helt enkelt. Att ni kan prata öppet om allting där. Ni behöver ju aldrig se tanten mera sedan..!
Jag tycker också att det är dumt att betala för ett test - det kostar flera tusen vad jag vet - när man kan få det gratis. På detta sätt - när ni går genom Familjerätten - kommer resultatet i de officiella papperen också, och det kan aldrig bli några oklarheter senare. (T.ex. om barnet självt någon gång i tiden skulle börja fundera över om pappan verkligen är den riktiga pappan.) Jag tror också att man kan lita mera på det labb som Soc anlitar.
Visst kan det kännas kränkande att han vill göra det här testet. Men tänk så här: skulle det vara bättre att han INTE sa något, men alltid närde en liten oro..? Som skulle göra att han inte riktigt kunde ta till sig ert barn - att han alltid var lite avvaktande eller t.o.m. avståndstagande emot det..?