• natha

Behöver råd ...

alynda skrev 2012-05-23 15:41:49 följande:
    Vilken tur att barnen har dig, en vuxen som bryr sig!

Min syster och jag hade det på liknande sätt med mina föräldrar, men tvärt om. Opålitlig pappa som jag längtade mig galen efter och en mamma som aldrig sa ifrån till min pappa att vi for illa av hans beteende. När jag var 22 bröt jag med min pappa, inte i ilska utan för att han alltid fick mig att känna mig att må dåligt när vi sågs -mycket beroende på att hans passivitet under uppväxten signalerade att jag var betydelselös.
    Min mamma har jag förlåtit officiellt (det fanns andra problem också), men jag har fortfarande ofta svårt att vara kärleksfull mot henne, mycket bitterhet finns kvar eftersom hon genom att aldrig ställa vår pappa (eller sina andra män till) svars när han (de) behandlade oss illa, bekräftade att vi var just värdelösa. Det kan du gärna berätta för din man.

Men dina bonusbarn har dig, en vuxen som tydligt visar att detta inte är ok, att de förtjänar bättre.  Troligtvis kan du inte få mamman eller ens din man att ändra sig, men din bekräftelse betyder MYCKET i längden för dessa barn. Jag hade ingen vuxen alls som kände till situationen, men överlevde genom de få tillfällen då jag blev sedd och bekräftad av andra vuxna, t ex nån kompis förälder.
Svar på tråden Behöver råd ...