• Callina

Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?

Det är intressant eftersom det verkar så vanligt med typ oboy och macka till frukost - har själv inga mindre barn men min särbo har - jag tar gärna lite förslag på alternativ till oboyen och mackan (även om den är lingongrova men den är ju inte så nyttig som man tror... )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-18 12:48
    Nu menar jag inte så små barn som några år utan kanske från 6-7 år och uppåt.

• Svar på tråden Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?
  • The Green Witch

Omelett fylld med grönsaker och kött.

• Minniemousemommy

Jag brukar göra smoothies till mina barn varje morgon. Går snabbt, är enkelt och är gott. Till det så brukar jag göra fullkornsmackor med lättsmör och grönsker på. Dom har aldrig klagat ;) Har två döttrar, 4 och 5 år gamla! :) På helger (sockerdagar) så får dom flingor, oboy och yoghurt, som ett litet treat. 

• Hs egen
    castillo skrev 2012-07-15 19:17:49 följande:
    Min son får välja själv vad han vill ha. Då blir det ägg pär det kokt ska han ha kaviar till stekt så ska han äta den med gaffel. Han tar oftast salami till eller rökt kalkon( kalkon salami) . Har vi ätit korv dagen innan vill han ha de till frukost. Någon gång om året köper vi hem antingen kalas puffar eller flingor som han får välja ut själv då äter han det tills paketet är slut. Det blir ca 1- 2 paket om året . På vintern får han grött till frukost . Men när han väljer själv blir det bara protein och mjölk ibland oboy till. Ett smörgåseån ( fullkorn) får jag i honom ibland också. Inna han åt deta så åt han ändast välling till frukost men det sluta han med för ett år sedan

Måste fråga...

Vad menar du med att äter protein och mjölk?
    believe
  • k girl

Fil och müsli, grov smörgås med skinka, ost eller leverpastej.

Havregrynsgröt, äppelmos och mjölk och macka som ovan. Ibland kokt ägg.

Varm choklad (hemgjord, med en msk socker) med grädde kan vi servera när någon fyller år t ex.

• phillipha

Sonen får äta det han vill. Han hatar att äta frukost s det enda som funkar är drickyoghurt med smak av persika (måste vara icas) ibland när jag orkar mixar jag naturell yoghurt (nät man mixar yoghurt blir den lös - man slår sönder förtjockbibgsmedlet) med hög fetthalt och blandar med hans vanliga yoghurt. Den funkar och då blir det lite mindre socker och mer fett. Vanlig drickyoghurt innehåller minilite fett.

Ingen bra frukost men bättre än ingenting! Sonen dricker aldrig mjölk så jag föraöker tänka att han får nyttigheterfrån mjölkprodukterna ur yoghurten.

Ibland om vi varit uppe flera timmar så kan han äta en macka men oftast inte. På dagis serveras mackor frukt och mjölk/vatten vid 10 och då äter han gärna!

• Mimmi77

Gud vad duktiga barn en del har. Skulle jag servera vad de äter skulle inget ätas alls så så då blir det nyttigare med onyttigt.
    Ettåringen äter inget till frukost.
    Men treåringen gillar fil med havre kuddar/cornflakes eller mjölk och weetbix,äter gärna gröt men då ska det va sån där barngröt från Semper
    På helgen äter de ägg båda två.

• k girl
    Mimmi77 skrev 2013-10-13 07:51:47 följande:
    Sorry såg nu att tråden gäller större barn

Mina barn är 1,5 och 3. Det kan väl tänkas att deras frukostvanor ändras, men det är ju så vår familj äter frukost, så jag kan inte tänka mig att det ändras så mycket. Idag ville de dock båda två ha digestivekex med smör och ost på istället för smörgås.
  • Oozy

Egg, grekisk yogurt med lite honung och frysta bär som är uppvärmd. Jordnöttsmör på surgådegsbröd. Pankaker gjörde av havremjöl med bär och kokkossmör på. Havre med havre mjölk, russin ,pumpafrön och kanel, till och med hjärtvafflor med kokad sötpotatis i och kardemumma och vanilj. Min lille kille är mjölkprotein allergiker men klara grekisk yogurt??!!! Annars hade jag använt smör istället för kokosolja.

• förrvirrad

Grekisk yoghurt med färsk frukt en del dagar, andra blir det kokt ägg och ett glas färskpressad juice.

Svar på tråden Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?