• Callina

Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?

Det är intressant eftersom det verkar så vanligt med typ oboy och macka till frukost - har själv inga mindre barn men min särbo har - jag tar gärna lite förslag på alternativ till oboyen och mackan (även om den är lingongrova men den är ju inte så nyttig som man tror... )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-18 12:48
    Nu menar jag inte så små barn som några år utan kanske från 6-7 år och uppåt.

• Svar på tråden Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?
  • ascorbinsyra

Fil el.yougurt med hackad mandel och russin el. annan torkad frukt el. musli/ Havregrynsgröt med lingonsylt o mjölk. Vi gillar mest knäckebröd här hemma. Med lite olika pålägg. Till det blir det oftast kokt ägg. Ibland smoothie.   

• The Doctor

8-åringen här hemma äter en tallrik havregrynsgröt med lite äppelmos samt en smörgås med ost på, vanligtvis lingongrova eller hembakat. Till detta lite mjölk, och ett par gånger i veckan äter han motvilligt ett par skedar av min smoothie. Vi har slutat skicka med en frukt då han aldrig äter dem, han är knappt ens hungrig vid lunchen på skolan.

1-åringen äter förutom bröstmjölk även lite smoothie på morgonen, vanligtvis den första delen jag gör: mixade havregryn med banan och turkisk yoghurt.

• Parasit

,På förskolan serveras hembakat surdegsbröd istället för frukt på förmiddagen så därför försöker jag undvika mackor på morgonen, varierar istället mellan fil, bovetegröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt. Till detta kanel/ rårörda lingon, och mjölk. 

Nu börjar äldsta skolan till hösten och således är det slut på surdegsbröd på förmiddagen, jag bakar det även hemma så då kommer hon antagligen äta det och dricka mjölk eller te till frukost. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • fortsätt paddla

Fil och musli med banan...
    Havregrynsgröt med rivet äpple och kanel...
    Det är vardagsfrukost
    Till helgen äter vi ofta gott bröd, ägg och annat pålägg. Jos the lr kaffe ...
    Turkisk yoghurt med honung och frukt..
    Kanske inte så nyttigt men gott:)

• castillo

Min son får välja själv vad han vill ha. Då blir det ägg är det kokt ska han ha kaviar till stekt så ska han äta den med gaffel. Han tar oftast salami till eller rökt kalkon( kalkon salami) . Har vi ätit korv dagen innan vill han ha de till frukost. Någon gång om året köper vi hem antingen kalas puffar eller flingor som han får välja ut själv då äter han det tills paketet är slut. Det blir ca 1- 2 paket om året . På vintern får han grött till frukost . Men när han väljer själv blir det bara protein och mjölk ibland oboy till. Ett smörgåseån ( fullkorn) får jag i honom ibland också. Inna han åt deta så åt han ändast välling till frukost men det sluta han med för ett år sedan

• TrailerTrash

Nu på sommar och semester blir det lite si och så med frukost.Sista dagarna har barnen velat ha pannkakor till frukost så det har dom fått.Annars är det mycke rostat bröd,yougurt,flingor och sånt

I love the smell of shit in the morning
  • Fluppidupp

Jag fick alltid nyttig mat hos mormor. Hemkokt appelkraem eller grot. Oftast havre men ibland manna. 

HavregrynsGrot kan man gaerna koka med appelbitar i, det blir godare. Eller notter eller persika eller annan frukt. Men med flera aeppeltraed blir det mycket mycket aepplen.

• Eisa

Min son äter endast knäckebröd med mycket frön på (utan frön äter han inte) med smör. Och dricker vatten till.

Värsta fängelsematen men nog lite bättre än oboy och rostfralla.

• hellokill3r

Havregrynsgröt med äpple, kanel och mjölk. Men ibland får han oboy och rostmacka, typ på helgen.

Svar på tråden Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?