Inlägg från: Smultronmamman |Visa alla inlägg
  • Smultronmamman

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Tyvärr är min erfarenhet att barn till föräldrar som inte kan svenska bra och föräldrarna är från Mellanöstern så beter sig barnen inte bra alls... Men barn till andragenerations invandrare från Mellanöstern är något helt annat, de uppför sig bra.

Man måste veta hur man ska behandla dessa barn, man ska inte vara rädd för att säga ifrån, och att tex säga att du kommer berätta till deras föräldrar osv. De brukar ha respekt för mig även om man kan få höra ngt mothugg.

Barn från Somalia har jag faktiskt däremot aldrig upplevt på samma sätt, inte jämtemot mig som vuxen iaf.

• Smultronmamman

Något som kan vara bra att veta är att i dessa kulturer säger andra vuxna till barnen, man uppfostras ofta kollektivt och det är inte konstigt om en okänd säger till ett barn att ta på jackan för att det är kallt osv

• Smultronmamman

Vill även poängtera art jag träffat hur många snälla och väluppfostrade barn till flyktingar osv från dessa länder också, vi får inte glömma att vi inte ska dra alla över en kam! :)

• Smultronmamman

Velouria - barn till invandrare som är uppväxta här tycker jag sällan beter sig dåligt. Och de är oftast närvarande och låter inte barnen ränna. Problemet brukar oftast ligga hos de barn med föräldrar som inte har blivit integrerade på något vis (tex svårt med språket och kan inte de kulturella sederna på tex en lekplats)

• Smultronmamman

Ang svenska barn och föräldrar blir jag också chockad, min dotter har ibland försökt skapa kontakt men ignoreras, talar hon till den vuxne så tycker jag att hon får ett kallt svar tillbaka och det lånas tex inte ut leksaker osv som med barn från andra kulturer. Vid ett tillfälle var det en mamma som tydligt visade mindotter att hon inte fick vars med genom att sätta sig med ryggen emot, därmed gjorde hennes barn det också och dottern stod utanför och försökte verkligen få kontakt...

Gäller givetvis inte alla men det händer ALDRIG bland utländska

Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?