• Tesssi

Juni-barnen

PetraK skrev 2012-07-30 22:34:16 följande:
    Tessi: ja gör gärna det :)! Jag har en mei tai också, men den är för bred så hon kan inte ha benen utanför den än, sen har jag en till jättelång vävd sak, får väl se om dom kommer till användning.

Idag har hon varit som en blodigel på mej, kan inte somna någon annanstans än i famnen, börjar få lite ångest över att man "skämmer bort" henne med det, jag sitter gärna och myser med henne i flera timmar alltså, men det kanske vore bra om hon kunde somna själv också...det kan hon väl fortfarande men man kanske måste låta henne göra det ibland också... Hur gör ni?
    Jag har inte tänkt ut någon strategi för sånt här utan kör på det som funkar just då. När hon är övertrött måste vi vara i rörelse med henne nära kroppen, eller slänga fram bröstet även om det var en halvtimme sen hon åt.
    Jag kan inte låta henne ligga och gråta/skrika, tar upp henne om det inte funkar att stoppa in nappen igen i princip (om hon är vaken alltså, ibland gnäller hon i sömnen men då kan det räcka med en hand på magen)...

Här är Algot och jag med trikåsjalen. Ser nu att han sitter lite snett... Han gillar inte trikåsjalen längre eftersom han blivit för stor och har svårt att sitta bekvämt.

Här sitter han i den vävda långsjalen som jag fått låna. Lite olika knyttekniker men oj vad vill gillar att sjala! Istort sett det enda sättet han somnar på. Han har ett stort närhetsbehov. Tycker verkligen inte att du ska vara orolig för att du skämmer bort din dotter. Det enda som vi kan ge våra små obegränsat av är ju kärlek och närhet.

Jag tänker som så att om Algot vill ha närhet så ska han få det - även om mina föräldrar tycker att vi skämmer bort honom och att vi borde använda vagnen mer...

Om du inte vill ha sjal kan jag rekommendera de ergonomiska selarna, Boba, Ergobaby eller Manduca.
  • Tesssi
    PetraK skrev 2012-07-31 08:14:59 följande:
    Bumman79: ja precis så är Elise med, det blir inga långa sovstunder direkt.
    Men hon sover superbra på natten så det är ju skönt :).
    Så är det för Algot också. Bär vi honom i sjalen kan han sova hur länge som helst, men lägger vi ner honom vaknar han oftast inom 5 min.
  • Tesssi
    PetraK skrev 2012-07-31 11:47:36 följande:
    Tesssi: tack för att du la upp bilderna :). Elise kanske inte sitter så illa ändå. Ska pröva i eftermiddag igen :).
    Jag tycker ju att det är supermysigt att gå/sitta och ha henne i famnen, och det är ju faktiskt som du säger, att närhet och kärlek kan hon få obegränsat av oss, varför ska hon inte få det då, hennes behov av närhet pendlar ju också lite... Jag ska strunta i vad andra tycker och tänker :) (eller vad jag tror att dom tycker och tänker!)
    Om det kan funka att ha henne i sjal vore det toppen eftersom jag är ensam varannan vecka!
    Som ja sa, för mig/oss har det varit räddningen... att bära A i sjalen.

Knyter du så att sjalen sitter tight runt dig o Elise så avlastar det bättre o blir mindre svajigt.

Hoppas att det löser sig!
  • Tesssi
    NinnaBus skrev 2012-08-01 15:50:52 följande:
    Gääääsp...
    Skulle behöva sova i en vecka i sträck minst...
    Eller kanske ta en kopp kaffe...

De två stora är i luven på varandra stup i kvarten, retas och surar och skriker... (syskonkärlek)
    Sambon jobbar och idag är det dessutom övertid så han jobbar 3 tim längre än vanligt.
    Alfons vill bara vara i famnen... Helst sova lite med näsan på tutten...
    Hundvakt åt syrrans hund som bara står och gnyr vid kaninburen....
    Åååh vad sådana här dagar är underbara
    Skönt att inte alla dagar är sådana...

Igår var Alfons jättenöjd och glad.
    Så kul att titta på honom när han leker i babygymmet. Älskar nyckelpigan som hänger där i. Den plingar när han slår på den. Så han tittar på den, styr handen så han slår på den och sen skrattar han och pratar med den när den plingar till. Handledsskallran gillar han också. Tar man på den så viftar han som en tok med armen och skrattar.

Handledsskallra lät intressant - var har du köpt den?
  • Tesssi

Algot sover med långbent eller kortbent pyjamas och ett lakan över ibland. Han sparkar ofta av sig lakanet.
    Han har sovit riktigt bra i några nätter nu. Känns så skönt!

• Tesssi

Vi har anmält Algot till babysim, han börjar v.34 då är han 3 månader vilket är ok här.

• Tesssi

Nästan alla mina kilon har försvunnit trots att jag inte jobbat såå hårt för att få bort dem. ca 2kg kvar till inskrivningsvikten i dagsläget.

• Tesssi
    Baby1112 skrev 2012-08-19 19:23:08 följande:
    Nån mer som har bebis som typ bara kan sova i famnen/sjal på dagarna?
    Liam somnar jättefint men vaknar så fort kg lägger ner honom. Har provat alla möjliga sätt.
    Jag gillar att sjala, men ibland är det skönt att vara själv i sin kropp, speciellt när det är så varmt!

Men det betyder ibland att han kanske bara sover två timmar under dagen, och uppstyckat på en kvart här och där. Då sover han ännu sämre på natten och är ännu gnälligare. Detta blir en ond cirkel... :(
    Precis så fungerar Algot också.

Och jag håller med dig - det är skönt att få ha sin kropp i fred ibland. Cool Har tyvärr inte kommit på något annat sätt att lösa sömnen än... så det blir mycket sjal här.
  • Tesssi
    LillSnurr82 skrev 2012-08-21 11:11:20 följande:
    Strax ska jag och Märta åka och bada babysim för första gången, hoppas att hon gillar det lika mycket som storasyster :)
    Vi var på babysim i förmiddags. Algot gillade det massor! Hjärta
  • Tesssi
    Zvartaliljan skrev 2012-08-21 13:34:09 följande:
    Den heter fl juni-barnen
    Jag hittar inte den gruppen...
  • Tesssi

Här kostar 8ggr babysim 800kr, så det är ju billigare än vad de flesta andra får ge. Jag får helt enkelt vara glad för det.

• Tesssi
    Baby1112 skrev 2012-08-22 22:28:51 följande:
    Liam hoppade nästan över 56 också. Han gick direkt från 50 till 62, över en natt ungefär! :) Så nu har han 62/68, tycker ofta att det inte är så stor skillnad.
    Syster hoppade från 62 till 74. :)
    Vi har precis börjat med 68 här, men han kan fortfarande ha en del kläder i 62.
    Känns som Algot är en jättebebis (7675g/62cm) vid 3 månader
  • Tesssi
    Baby1112 skrev 2012-08-23 21:06:53 följande:
    Tesssi: Har inte varit på BVC nu på ett tag. Men vid två månader vägde Liam 5980 gram och var 59 lång. Så "stor" var storasyster vid fyra månader... :)
    Tycker Liam är jättestor!!! :)
    Algot vägde 6310g o 59cm lång vid 2 månader. Så våra små (stora ) bebisar verkar följas åt...
    Han ligger på två kurvor över medel enl. BVCs viktkurva
  • Tesssi
    LillSnurr82 skrev 2012-08-24 15:39:38 följande:
    Stjärnfrukt: Gud så romantiskt! Grattis!

Här tror jag aldrig det kommer bli nåt frieri om mannen får välja .. Så oromantisk..får väl fria själv nästa skottår men då säger han säkert nej för han har så stora krav på att ALLT runtom kring i livet ska vara perfekt innan vi ens kan förlova oss.. Så tråkig :(
    Jag friade själv till dåvarande sambon. Vi gifte oss 1,5 år senare. Hjärta
  • Tesssi
    sanna87 skrev 2012-09-04 01:55:38 följande:
    En liten fråga igen gällande dopet: klädsel? Ja alltså inte till bebis utan er? Körde ni på klänning? Tips på var man kan hitta bra o fina grejer?
    Jag ska ha min Rättviksdräkt på dopet, mannen kommer att ha kostym.
  • Tesssi
    MissFörstånd skrev 2012-09-04 09:52:57 följande:
    Elvis mamma - han ammar varann till var tredje timme på dagarna. Han verkar glad och mätt. Rapar som om det inte får plats mer. Kräks ibland. Han verkar nöjd, men det var han också förut när han gick ner i vikt. Ska till Bvc i em och väga för säkerhetsskull. Nästa koll är den 19e så det kändes lite långt dit. Vincent bajsar 1-3 gånger/DAG

Tesssi - är du från Rättvik?
    Har aldrig varit bofast där men min mamma och morfar är därifrån. Röjeråsen närmare bestämt. Glad
Svar på tråden Juni-barnen