Inlägg från: MarieG81 |Visa alla inlägg
  • MarieG81

Juni-barnen

Det är så kul att läsa alla förlossningsberättelser!

• MarieG81

Hej på er! Ella har blivit 5 dagar och vi mår jättebra! Har dock ont i bröstvårtorna när hon äter men det känns som om det är på väg att vända. Jag har inte haft ork att skriva ihop en förlossningshistoria eller lägga ut en bild men det kommer inom snar framtid :)
    Kram till alla mammor o för er som fortfarande väntar (har ingen koll på om det är några kvar)

• MarieG81

Jag har åxå haft svinont i bröstvårtorna när jag har ammat, suttit o gråtit under tiden. Men nu sen nån dag tillbaka känns det lite bättre o jag börjar se ljuset i tunneln. Så det är nog som alla säger, att det går över, det är bara att kämpa på. Men när man är mitt uppe i det är det ibland jättesvårt att "bara" kämpa på, men det är mitt bästa råd åxå!

• MarieG81

Emersson75: du ska amma så mycket du kan o samtidigt massera bröstet på de eller dom ställerna det är hårt på, börja från armhålan o massera inåt. Duscha varmt o försök att hålla brösten varma hela tiden med tex värmedyna eller vetekudde. Detta hjälpte mej o min mjölkstockning gick över på ett dygn.
    Lycka till o kämpa på även om det gör ont!

• MarieG81

Ja, det är inte kul :( Men jag lovar, det går över!

• MarieG81

Var på BVC igår o vägde Ella. Hon gick ner över 300 g första två dagarna o har sen har haft lite kämpigt att gå upp igen. Har varit på täta besök på BVC, känner mej som stammis efter knappt fyra veckor ;) Igår hade hon i allafall gått upp 300 g på en vecka, så nu väger hon 3875, jätteskönt!

På söndag är hon 4 veckor, helt otroligt vad tiden går snabbt! Jag tycker att det blir bättre o bättre för varje dag som går, jag älskar att vara mamma :)

Har åxå haft mina funderingar på amning offentligt. När vi har varit iväg så har jag ammat precis innan vi åker o oftast lyckas hon sova den tid vi är iväg. Vid två tillfällen har jag ammat i bilen, det har funkat bra :) Men det är nog så att desto mer van o till freds man blir desto enklare blir det att amma offentligt.

Ha en bra dag med era små pyren!!

• MarieG81

Jag är 30 o sambon är 35. Vi bor i parhus med stor trädgård i Färjestaden på Öland. Vi har dottern Ella som imorgon är 1 månad. Varannan vecka bor även sambons 6-åriga dotter här.

• MarieG81

Äntligen har jag lite tid att sitta ner vid datorn Glad
    Det har gått snart 5 veckor sen Ella föddes och snabbt gick det! Vattnet gick vid 01.30 men inga värkar. På förslossningen fick jag en tid dagen efter att komma in och fick rådet att lägga mej och sova igen, det var ju inte det enklaste. 5 min efter att jag har lagt mej ner så sätter värkarna igång och då går det jättesnabbt. Vi var i sommarstugan med mina föräldrar, så min mamma får nästan sparka iväg oss för hon är säker på att bebisen ska komma i bilen. Väl inne på förlossningen så är jag öppen 9 cm, så det är bara att sätta igång med värkar nästan direkt. Kl. är då 03.30. Ella är född 07.25, så det gick rätt snabbt. Använde mej bara av lustgas, den hjälpte mej jättemycket. Jag är jättenöjd med min förlossning, både att det gick så snabbt och att allt gick så bra. Efter förlossningen har allt också gått bra, det enda som har varit jobbigt var dom första två veckorna när jag hade såriga bröstvårtor.  

Jag älskar verkligen att vara mamma och vi har fått världens bästa Ella till vår familj!!  

• MarieG81

Här är det åxå lite olika. Dagtid brukar hon ha två lite längre sovperioder på ca 2 timmar o sen några småstunder på 20-30 min.

Svar på tråden Juni-barnen