LillaMy001 skrev 2012-05-25 15:17:48 följande:
Vänta med att berätta!! Jag jobbar med personalfrågor och det är tyvärr inte helt ovanligt att kvinnor blir "bortsorterade" pga sin graviditet.
Men det kan ibland kännas svårt att vänta. Jag har varit i liknade situation (med med fast anställning) och jag ångrar att jag sa något eftersom det slutade i missfall. Nu är jag äntligen gravid igen och denna gången tänker jag vänta in i det sista och berätta precis innan det syns.
Jag tror att hade det varit männen som var gravida så hade de väntat så länge det gick för det är en rättighet, medans vi kvinnor lägger in lite väl många infallsvinklar.
Kan inte annat än att hålla med dig. Jag tror att vi kvinnor gärna tänker på andra i första hand. Tror inte att någon man sitter och berättar på en provanställning att han ska ha barn snart och kommer vilja vara pappaledig i ett år snart. Det är ju mer eller mindre självklart att man inte får behålla jobbet då. Medan jag kan känna att jag måste vara snäll mot min arbetsgivare och säga som det är. För tänk hur krångligt det blir för dom annars.