Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Aldrig utvilad!!!! Jag dör varje morgon när väckarklockan ringer!!

Jag är precis som du, TS. Det har dock blivit bättre de senaste åren, vilket jag tror beror på att jag nu har regelbundna vanor och dessutom har blivit lite "äldre" (30+). Nu klarar jag av att gå upp tidigt. Men jag har aldrig i hela mitt liv vaknat och känt mig pigg eller utvilad när jag ska gå upp, jag kan alltid sova en stund till (om jag bara får).

Jag går och lägger mig vid 23-tiden på kvällen, trots att jag inte är trött då. Sen ligger jag och läser tills jag känner mig sömning. Jag tror att det är bra att vila, även om jag inte sover. Sen går jag upp samma tid varje vardag, så min kropp har vant sig vid detta och jag brukar vakna av mig själv några minuter innan väckarklockan ringer. Jag har en sån där ljus-väckarklocka och den fungerar bra för mig.

Dricker du ofta alkohol? Det kan förstöra sömnen rejält. Prova att ta en helg där du inte dricker något (gå på bio eller nåt istället). När jag var 20 kunde jag utan problem vara ute på krogen till kl 3 en tisdag och sedan klara av att gå upp och släpa mig till jobbet dagen efter. Det fixar jag inte längre, nu för tiden får jag välja mellan att vara uppe sent eller att dricka alkohol, om jag kombinerar de två blir det hopplöst jobbigt att ta mig ur sängen tidigt på morgonen.

• PumpkinQueen
    annniel skrev 2012-05-09 11:41:01 följande:
    Det där med morgonpigg och nattmänniska tror jag inte ett dugg på. Man kan lära kroppen att vara pigg/trött vissa tider. Sånt skit-snack körde jag själv med...tills jag fick barn. Efter några månader så vande kroppen sig att vakna på morgonen och vara lika pigg som jag skulle varit kl13 annars. 

MEN, om du inte känner dig utvilad efter ha sovit så många timmar så är det självklart något du borde kolla upp hos läkare.  
    Så vad du säger är att bara för att något fungerade för dig så fungerar det för alla andra människor? För alla är identiska och har exakt samma förutsättningar och gener?
  • PumpkinQueen
    Kajsakajak skrev 2012-05-09 14:11:57 följande:
    Jag kommer inte in på den länken tyvärr :/ Ska ta kontakt med läkare..även om man aldrig känner sig förstådd. Man kommer dit och så sitter det en morgonpigg doktor där som inte fattar vad man snackar om..nån som tycker att det bara är att ta sig i kragen och gå upp..och det är det sista man vill höra när man mår dåligt över något....

De gånger då jag får hjälp att vakna..exempelvis om jag sover över hos en vän och hon väcker mig...då tvingas man ju gå upp..men ni hjärna funkar inte innan kl 12..och framåt eftermiddagen blir jag så trött att jag skulle kunna trilla ihop..

Bäst mår jag de dagar..då jag kan vara uppe sent..och sova länge på dagen...även om jag inte känner mig utvilad då heller (känns som jag skulle kunna sova jämt) så känns kroppen friskare..det gör inte lika ont att gå upp...

Jag önska så att som någon skrev bara gick att bestämma sig för..men tro mig jag har försökt med allt möjligt i så många år..och nu börjar jag tappa livsglädjen..för hur man än vänder och vrider på problemet så kommer det alltid en ny morgon var 24:e timma :( och jag fasar lika mycket för det varje dag...
    Att sova mycket kan vara ett tecken på depression. Passa på att kolla upp även detta. Det finns hjälp att få.
Svar på tråden Aldrig utvilad!!!! Jag dör varje morgon när väckarklockan ringer!!