• Trouble

Studera, jobba och skaffa barn

Vi kommer inte följa dessa planer till punkt och pricka, då man aldrig kan planera eller veta hur framtiden kommer bli. Vi vill bara ha en eventuell reservplan om något skulle hända och om allt går vägen för oss. Listorna är alltså gjord efter våra drömmar, men vi VET att de aldrig kommer bli exakt som det står nedan!

Hur skulle DU föredra att göra?

Plan 1: 
    ---Studera---
    ---Jobba---
    1a barn Sommar 2012 (22 år)
    Studera på högskola Höst 2013- Vår 2016 (23-26 år)
    2a barn 2015, 3e barn 2017 (25-27år)
    --- Jobba ----

Plan 2: 
    ---Studera---
    ---Jobba---
    1a barn Sommar 2012 (22 år)
    2a barn 2015, 3e barn 2017 (25-27 år)
    Studera på högskola 2019-2022 (29-31 år)
    ---Jobba--- 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-08 23:29
    Jag kan även tillägga att högskoleutbildningen jag ska gå är på distans och pågår 3,5 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-08 23:29
    Jag kan även tillägga att högskoleutbildningen jag ska gå är på distans och pågår 3,5 år.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Studera, jobba och skaffa barn
  • Trouble
    FreeForAll skrev 2012-05-08 23:11:23 följande:
    Plan 1!
    Varför?  

Jag kan även tillägga att högskoleutbildningen jag ska gå är på distans!
  • Trouble
    Rosenöga skrev 2012-05-08 23:29:41 följande:
    Planera kan man försöka göra men att planera barnafödandet är inte möjligt för alla. Bli inte besvikna om det inte kommer fungera fullt ut.
    Jadu.. 4 rader och ändå får jag kommentar om detta.. Hur många rader måste jag skriva nästa gång? 10?  
  • Trouble
    Tealhawk skrev 2012-05-08 23:54:13 följande:
    Röstade på plan 1 eftersom det är ungefär så vi ska göra^^ Vill inte bli för gammal innan jag pluggar.
    Hur gammal kommer du vara när du studerat klart? Har ni barn sedan tidigare eller planerar ni att skaffa dem under studietiden?
  • Trouble
    crimson skrev 2012-05-09 00:07:54 följande:
    Alternativ 3. Plugga klart på högskolan innan ni skaffar barn (vis av erfarenhet)
    Så du tycker att vi ska adoptera bort barnet?
  • Trouble
    Rosenöga skrev 2012-05-09 01:04:02 följande:
    Förlåt Ts!
    Jag ska tala om för dig att jag såg inte dina första rader utan började läsa vid: Hur skulle du föredra att göra.
    Jag har somnat flera gånger vid datorn här nu och inser att det är bäst jag slutar skriva. Inte heller fattade jag de olika alternativ du presenterade. Så glöm mig och mitt inlägg. Gäsp :-O
    Haha  
    Det är ingen fara alls, förstod att ett sådant inlägg skulle komma  

Vad jag menar är ifall det är bättre att planera att få ett barn under tiden man studerar på högskola eller om man ska göra klart barnafödandet innan man börjar studera.. Utbildningen är på distans med träff 1 gång/månad.
  • Trouble
    Vinterankan skrev 2012-05-09 06:04:28 följande:
    Ingen av planerna. Jag tycker inte du ska skaffa barn mellan studier och jobb utan att du ska söka jobb direkt efter studierna så att du får söka med en färsk examen. 
    Är det någon skillnad att söka när man har "färsk" examen? 

Plan 1 går mer ut på att få barn under studietiden samt efter studier eller efter jobb (Beroende på när man blir gravid). Jag menar alltså att vi ska försöka planera 1 barn under studietiden och det tredje efter studier och ev. efter jobb. 
  • Trouble
    Vinterankan skrev 2012-05-09 09:34:08 följande:
    Beror kanske lite på vad du utbildar dig inom men generellt då är det svårare att få jobb ju längre man är ifrån arbetsmarknaden. Kanske lättare om man är borta pga av föräldraledighet än om man är borta pga av arbetslöshet men det blir ändå skillnad. Om du tar examen och sedan är föräldraledig så kommer du sedan att konkurrera med de som precis tagit sin examen och de ligger då närmare arbetsmarknaden än vad du gör. 

Men det är ju bara att spara sista terminen tills efter föräldraledigheten så får du också en färsk examen.

Eller planera det som så (så gott man nu kan planera, jag blir gravid direkt men många får ju försöka i ett antal månader) att man får barn verkligen direkt när man tar examen och sedan börjar söka jobb direkt också och så fort man får ett så slutar man vara föräldraledig och så får pappan vara hemma istället. Det kan ju ta några månader att hitta jobb och normalt så börjar man söka några månader innan examen så att man hittar ett med start så tätt inpå examen som möjligt men då skulle man alltså skjuta upp sökandet tills direkt efter man är klar med examen istället. 
    Okej då förstår jag. 
    Utbildningen är till förskollärare och den är på distans. 

Vi planerade det här barnet och lyckades på 2a försöket, men det kan ju ha varit en engångshändelse.. Man vet ju aldrig om man har svårare att bli gravid nästa gång eller om det är lättare/lika lätt. 
  • Trouble
    Vombell skrev 2012-05-09 09:35:31 följande:
    Man kan ju plugga och få barn samtidigt också! När vi fick vårat första barn pluggad em in man. jag tyckte det var toppen eftesom han hade chansen att vara så mycket hemma (kunde lägga upp studierna själv). Med andra barnet pluggade han fortfarande på Universitetet och jag pluggade på distans. (Började terminen när jag var höggravid och hade gått över tiden!)
    Med tredje barnet hade min man pluggat klart och fått jobb men jag hade precis börjat på Universitetet. Jag födde barnet på sommarlovet mellan år 1 och 2 men började igen på hösten när hon var 2,5 månad. Vi hade få lektioner i skolan och mycket hemarbete så det gick. 

Lycka till med planerna och hoppas det blir precis som du/ni vill!   
    Men det är ju så vi planerat att göra om vi väljer att försöka göra som i alternativ 1  
    Dvs jag börjar studera när vår bebis (BF i Juli) är ca 6 månader och så mellan årskurs 2 och 3 hade vi tänkt att ha en tvåa Då borde man kunna få jobb efter examen och eventuellt skaffar vi trean 1,5-2 år efter att jag jobbat. 

OM man hade lyckats att planera in så perfekt skulle det bli såhär:
    Barn 2012
    Studera 2013-2016 
    Barn 2015
    Jobb 2016/2017 
    Barn 2017-2019 
Svar på tråden Studera, jobba och skaffa barn