• minafinastebarn

Kan kaninerna va ute året om??

Vi har 5 kaniner...

2 st lejonhuvade vädurar som fick va ute sommartid, som vi sedan tog in.

I höstas köpte vi 3 Belgiska jättar. De stor ensamma i en ladugård. Vi valde att ha dom inne under höst/vinter då de ej hunnit få päls som skyddar under vinter.
    Finns inte tillräckligt stora burar så de går lösa i ett rum (läs: som vi offrat haha)

Nu håller vi på o bygger en kaningård. Stor nog åt alla 5, fast de stora och små är åtskillda för att slippa bråk.
    Kaningården byggs mot ett förråd, där vi sågar upp hål i väggen så de har möjlighet att gå in o värma sig.

Jättarna kan ju va ute året om... men klarar vädurarna det? Känns mer synd om dom :) Tänker på när det blir minus 10-20 grader...

VAD bör vi mer tänka på nu när vi håller på o bygger?? Behöver vi isolera förrådet?? Behöver vi ha en värmare igång där inne?

En sak till... kaninerna får morötter, sallad, gurka.. beror på vad vi har hemma... Varje morgon + kväll.
    Samt pellets och fri tillgång till hö och vatten.

OK att dra ner på grönsakerna till EN giva/dag?  

Tacksam för alla svar o tips!!!                   

• Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??
  • minafinastebarn

Igår blev kaningården klar, skuttarna fick flytta ut.
    Ni skulle se glädjeskutten!! :)

Vi stänger in dom i bodelen/förrådet på natten, kan ju bli kallt om nätterna.

Morötter som de glufsat i sig i ett nafs, ligger kvar på backen ännu.
    Gräääs va mkt godare :)

Vi blev supernöjda med kaningården, kan lägga in en bild o visa när jag nästa gång sitter vid datan.

• iaseia

Så länge de är ute från sommarhalvåret är de helt ok att ha de ute, som jag fattade det så har era kaniner varandra att vrma sig med också.
    Får de bara tillräckligt med hö och pellets kommer de klara det här galanrt.

Sallad, grönsaker är egentligen överflödigt, man ger de mest för gottat och nyttigt.
    Däremot behöver kaniner något att tugga på varje dag, typ morötter, knäckebröd, eller färska grenar.
    På vintern tycker jag absolut att kaniner ska ha tillgång till morötter varje dag, de innehåller mycket vatten också, vattenflaskor och skålar fryser ltt.

• minafinastebarn

Här kommer bilden på nybyggda kaningården. Det tak ni ser under fönstret är alltså deras "veranda". Där under kan de hoppa in i gluggen vi gjort i väggen o då hamnar de i sina burar inne i förrådet.
    Vi blev mkt nöjda, bortsett från att vi inte byggde tak över hela gårdet (spöregn, snö, sol). Då behöver vi bygglov Obestämd
    Har en tempmätare inne hos oss så vi kan se vad skuttarna har för temp hos sig. Två senaste mornarna hade de 13 grader inne, vana vid vår temp på runt 20 ju. Stänger in dom på natten. De har ju inte hunnit få bra päls på dessa två dagar ju..
    Nu kl 15:30 har de 28 grader!!!! Fast fönstret står på glänt. Vill inte stänga in dom där, klarar de natten om de får gå lösa o inte stängas in? Vill ju inte de ska koka där inne...    

• Fanny b
    minafinastebarn skrev 2012-05-21 15:39:35 följande:
    Här kommer bilden på nybyggda kaningården. Det tak ni ser under fönstret är alltså deras "veranda". Där under kan de hoppa in i gluggen vi gjort i väggen o då hamnar de i sina burar inne i förrådet.
    Vi blev mkt nöjda, bortsett från att vi inte byggde tak över hela gårdet (spöregn, snö, sol). Då behöver vi bygglov Obestämd
    Har en tempmätare inne hos oss så vi kan se vad skuttarna har för temp hos sig. Två senaste mornarna hade de 13 grader inne, vana vid vår temp på runt 20 ju. Stänger in dom på natten. De har ju inte hunnit få bra päls på dessa två dagar ju..
    Nu kl 15:30 har de 28 grader!!!! Fast fönstret står på glänt. Vill inte stänga in dom där, klarar de natten om de får gå lösa o inte stängas in? Vill ju inte de ska koka där inne...    

Fin kaningård, skulle också vilja ha en sådan. Jag skulle inte låta kaninerna springa lösa på nätterna, orsaken är risken för att ett rovdjur bryter sig in i den öppna delen av kaningården och får tag på någon av kaninerna.
  • minafinastebarn
    Fanny b skrev 2012-05-21 16:52:13 följande:
    Fin kaningård, skulle också vilja ha en sådan. Jag skulle inte låta kaninerna springa lösa på nätterna, orsaken är risken för att ett rovdjur bryter sig in i den öppna delen av kaningården och får tag på någon av kaninerna.
    Inget djur kommer in.. o kaninerna kommer inte ut. Staketet är nertryckt under markhöjd.. nät runt om, samt i taket.
  • Fanny b
    minafinastebarn skrev 2012-05-21 18:05:41 följande:
    Inget djur kommer in.. o kaninerna kommer inte ut. Staketet är nertryckt under markhöjd.. nät runt om, samt i taket.

Tack för ditt svar. Ja, då kan ju kaninerna vara lösa i den öppna delen av kaningården.
  • bustjejen

Vilken fin kaningård! Rena lyxboendet ju . Kanske hade varit kul för kaninerna med lite sitthyllor dock, de brukar ju vara väldigt poppis att sitta och spana på. Vi har även tunnlar i utegården som är roliga.

Våra kaniner (2 st)  har alltid sin utegård öppen, givetvis är det både ut- och inbrytnings säker. Nu när det är så varmt så är det ju nätterna som de rör sig på mest.

Våra kaniner brukar få pellets (Oxbow eller Cuni complete) morgon och lite på kvällen. Givetvis fri tillgång till hö. Dessutom får de grenar av tex lönn, rönn eller björk(sommartid) som de verkligen älskar varje dag. 2-3 gånger i veckan får de någon grönskak, som tex morot eller broccoli.   

• mlinz

Inge läst hela tråden (såg dock din underbart vackra kaningård!) men kaniner är mer känsliga för värme än för kyla. Mina kaniner bor ute året om, och har alltid klarat sig fint även i minus 30 :) jag jag dvärgvädur och fransk vädur. De behöver inte ha isolering, däremot tre fastna väggar så de slipper drag (eller ett stort hus som de har möjlighet att gå in i)
    Jag har fött upp kaniner i snart 10 år så det är bara att fråga om du undrar något mer :) kaniner är mycket mer tåliga än vad folk ofta tror :)

• minafinastebarn

Vilka grenar är bäst att ge kaninerna? Vi ger alltid från äppelträdet... men får de för mkt så kissar de rött sen?! Ser ut som blod...
    Det är INTE blod... men har testat oss fram, att varje gång de får rejäla grenar från äpple så blir urinen röd.

Nämn gärna från olka träd... vet att fruktträd är bäst... Men förrutom det?   

Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??