• minafinastebarn

Kan kaninerna va ute året om??

Vi har 5 kaniner...

2 st lejonhuvade vädurar som fick va ute sommartid, som vi sedan tog in.

I höstas köpte vi 3 Belgiska jättar. De stor ensamma i en ladugård. Vi valde att ha dom inne under höst/vinter då de ej hunnit få päls som skyddar under vinter.
    Finns inte tillräckligt stora burar så de går lösa i ett rum (läs: som vi offrat haha)

Nu håller vi på o bygger en kaningård. Stor nog åt alla 5, fast de stora och små är åtskillda för att slippa bråk.
    Kaningården byggs mot ett förråd, där vi sågar upp hål i väggen så de har möjlighet att gå in o värma sig.

Jättarna kan ju va ute året om... men klarar vädurarna det? Känns mer synd om dom :) Tänker på när det blir minus 10-20 grader...

VAD bör vi mer tänka på nu när vi håller på o bygger?? Behöver vi isolera förrådet?? Behöver vi ha en värmare igång där inne?

En sak till... kaninerna får morötter, sallad, gurka.. beror på vad vi har hemma... Varje morgon + kväll.
    Samt pellets och fri tillgång till hö och vatten.

OK att dra ner på grönsakerna till EN giva/dag?  

Tacksam för alla svar o tips!!!                   

• Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??
  • Miloxan

Vet inte hur ni gör med hö men med 5 kaniner så går det åt en del, vi köper i alla fall hö från en höbonde som testar sitt hö och vi vet att det är ok hö näringsmässigt osv. 25 kr / bal (som väger ca 10 kg). Fast han blir bara glad om vi plockar det lösa höet på höskullen och då får vi det gratis. 

• minafinastebarn
    Miloxan skrev 2012-05-09 10:03:15 följande:
    Vet inte hur ni gör med hö men med 5 kaniner så går det åt en del, vi köper i alla fall hö från en höbonde som testar sitt hö och vi vet att det är ok hö näringsmässigt osv. 25 kr / bal (som väger ca 10 kg). Fast han blir bara glad om vi plockar det lösa höet på höskullen och då får vi det gratis. 

Vi köper oxå hos bonden....
  • Miloxan
    minafinastebarn skrev 2012-05-10 13:55:38 följande:
    Mailade men fick inget svar..
    Ska be henne kolla :) Hon går i nian och har fullt upp med läxor,  nationella prov , kaninhoppningstävlingar, kaninhoppningsdomarkurs etc :) så hon kollar nog inte så noga
  • Xandriana

Så länge det är dragfritt behöver man inte isolera.
    Isolering kan vid iaf små utrymmen som tex bolådor osv göra precis motsatt effekt - det blir som ett kylskåp där alla kall luft stängs inne.

Det man kan tänka på på vintern när det är riktigt kallt är att kaniner "burrar upp" sin vinterpäls, det blir luft imellan stråna som hjälper dem att hålla värmen. Står du då och klappar kaninen så förstör du det skyddet när du trycker ner pälsen.
    Jag brukar försöka att bara klappa mina på huvudet de dagar det är riktigt kallt :)

Angående mat så kan kaniner klara sig på ett bra hö och vatten (ljummet 2 gånger om dagen vid minusgrader).
    Behöver de tillskott så rekomenderar jag svenska foders kanin och marsvin eller Edel. Är ju lite olika vilka som faller en i smaken och som funkar till just dina kaniner men det är iaf 2 som jag är väldigt nöjd med :)
    Ger även mina extra havre på vintern för att få lite hull.
    Grönsaker är helt ok att ge endast en gång om dagen men som någon sa innan så var försiktig med morötter när det är minus, fryser de så frisätts någon som är giftigt (har inte exakt vad i huvudet nu)

• Tant Herta

MIna kaniner levde fritt utomhus och klarade sig alldeles utmärkt på hö och havre samt vegetabiliska matrester! Så fort snön försvann så åt de gräs och andra örter de hittade ute!

Pellets har jag hört är rent godis och ganska onödigt att ge! 

• Tudor 05

mina äter pellets (½-1dl om dagen beroende på vilken kanin det är, av märket Edel;) samt hö.
    Grönsaker och frukt får de någon gång ibland, men mest blir det bara pellets och hö.

Pellets är helt okej att ge, men man ska se upp med en del gnagarblandningar där det är mycket "godis".    

• Kische

Hej, jag har också mina kaniner utomhus i burar byggda av trä med fyrkantsnät som galler för det måste vara rått- och minksäkert där vi bor och upphöjda ben (ca en meter) som någon redan skrivit. Mina kaniner äter mer pellets på vintern, ca 1-2 dl för en stor ras (rex) och har alltid tillgång till hö. Vi har inte någon värme till dem men man måste kolla att vattnet inte har frusit några gånger per dag och man kan såklart inte åka bort utan att någon ser till dem av samma anledning. På sommaren gäller att de ska stå i skuggan så det inte blir för varmt när de är i burarna.

• Dr Mupp

Även mina kaniner bor ute året runt, En dvärgvädur och en rex. Burarna är dragfria men inte isolerade. Vid fint väder är det även ute i hage nån timme på dagen. 

Mina kaniner får fri tillgång på hösilage och så får de ca 0,5 dl versele-laga cuni Complete pellets per dygn. PÅ sommaren vatten i flaska och skål, på vintern i bara skål.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??